چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
برندگان جایزه کتاب شیخ زاید معرفی شدند

برندگان هفدهمین دوره جایزه کتاب شیخ زاید (SZBA) در بخش‌های مختلف از جمله شعر، نویسنده جوان، انتشارات برتر، ترجمه و... معرفی شدند. 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از سایت جایزه، در بخش ادبیات، این جایزه به شاعر عراقی، علی جعفر العلاق برای کتاب «چه کسی شعر را زخمی کرد؟» (2022، منتشر شده در اردن) تعلق گرفت.

در بخش فرهنگ عرب در زبان‌های دیگر، نویسنده فرانسوی و استاد تاریخ اسلام در دانشگاه سوربون، متیو تیلیه برای کتاب «ابداع قضاوت: عدالت مسلمانان، یهودیان و مسیحیان در دوران آغازین اسلام» (2017) برنده جایزه شد. جایزه بخش نویسنده جوان به نویسنده الجزایری، سعید خطیبی برای رمان «پایان صحرا» (2022-منتشر شده در لبنان) رسید.

شکری السعدی، نویسنده تونسی در بخش ترجمه برای ترجمه از انگلیسی به عربی کتاب «بیان و معنا: مطالعاتی در نظریه معنا و لغت) نوشته جان آر. سرل (2021) جایزه برد.  
در بخش نقد هنری و ادبی، دکتر جلیله التریتار از تونس برای کتاب «دیدگاه زنان: مطالعاتی درباره زنان عرب» (2021) برنده جایزه شد. جایزه بخش نشر و فناوری به انتشارات دارالعین از مصر رسید. انتشارات دارالعین موسسه‌ای فرهنگی است که به چاپ کتاب در حوزه‌های مختلف مشغول است.

برنده جایزه شخصیت فرهنگی سال، طی چند هفته آینده معرفی خواهد شد. هفدهمین دوره جایزه کتاب شیخ زاید، بیشترین مشارکت را از زمان راه‌اندازی جایزه به ثبت رسانده و 3151 اثر از 60 کشور، شامل 22 کشور عرب و 38 کشور از سراسر جهان دریافت کرده است.
 
جایزه کتاب شیخ زاید 23 ماه می 2023 از برندگان هفدهمین دوره خود در مرکز نمایشگاه ملی ابوظبی، همزمان با سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ابوظبی تقدیر خواهد کرد. این مراسم از طریق شبکه‌های اجتماعی این جایزه به طور زنده پخش خواهد شد.
 
به برنده شخصیت فرهنگی سال، یک مدال طلا، گواهی شایستگی و همچنین یک میلیون درهم جایزه اهدا می‌شود. برندگان سایر رشته‌ها نیز مدال طلا، گواهی شایستگی و جایزه 750 درهمی دریافت خواهند کرد.

جایزه کتاب شیخ زاید به یاد شیخ زاید بن سلطان آل نهیان، بنیانگذار امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی پایه‌گذاری شده است. این جایزه و جوایز مرتبط با آن، سالانه به نویسندگان، روشنفکران، و ناشران برجسته و همچنین استعدادهای جوانی که نوشتن و ترجمه آنها در علوم انسانی به طور عینی زندگی فکری، فرهنگی، ادبی و اجتماعی عرب را غنی می‌کند، اعطا می‌شود. این جایزه از سوی اداره فرهنگ و گردشگری ابوظبی مدیریت می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها