دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
نقطه می‌خواست فرار کند

کتاب «نقطه می‌خواست فرار کند» به قلم هشام مطر با ترجمه زنده‌یاد بتول فیروزان از سوی نشر ادامه (کودک‌ونوجوان نشر اطراف) برای کودکان منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ نقطه‌ نمی‌فهمد چرا همیشه باید آخر جمله منتظر بماند. انتظار امانش را بریده. می‌خواهد انتخاب کند، می‌خواهد چیز دیگری باشد و می‌خواهد سرنوشتش دست خودش باشد؛ اما احساسات و افکارش برای خودش معماست. پس به دوردست‌ها سفر می‌کند و نقش‌های مختلفی را برای خودش تصور می‌کند، در جهان انتزاعی غرق می‌شود و با دیدن چیزهایی ساده چشم‌اندازهای جدیدی کشف می‌کند.

«نقطه می‌خواست فرار کند» تنها کتاب کودک هشام مطر است؛ قصه‌ای که سردرگمی و ابهام نقطه در جهانی وسیع و حیرت‌انگیز را روایت می‌کند. این کتاب سفری به جهان نشانه‌هاست و با تصویرسازی‌های رازآلود جانلوکا بوتلو ما را درون خودمان می‌کشاند تا در هر سن‌‌وسالی که هستیم با آن سؤال‌هایی رودررو شویم که روز‌به‌روز با ما بزرگ و بزرگ‌تر شده‌اند.

این اثر در دسته‌ی کتاب‌های هویتی است. این کتاب‌ها مرزبندی مشخصی برای سن‌وسال خوانندگان‌شان در نظر نمی‌گیرند؛ چرا که در جست‌وجوی معنای مفاهیمی مثل وطن، مدرسه، خانواده و باورها هستند و توجه مخاطب را به نقش اساسی تجربه‌ در شکل‌گیری هویت، تعدد و تنوع ویژگی‌های معرف هر فرد، امکان‌پذیریِ تغییر جایگاه خود در جهان و اهمیتِ شناخت و پذیرش آن‌که هستیم جلب می‌کنند.

هشام مطر سال ۱۹۷۰ در خانواده‌ای لیبیایی و در نیویورک متولد شد. در قاهره و طرابلس زندگی کرد و دست‌ آخر ساکنِ لندن شد. اولین رمان مطر به نام «در کشور مردان» (۲۰۰۶) به ۲۹ زبان ترجمه شد و در فهرست نامزدهای نهایی جایزه‌ی ادبی مَن‌بوکر قرار گرفت. «آناتومی ناپدید شدن» (۲۰۱۱) رمان دوم اوست و «روایت بازگشتِ» (۲۰۱۷) او هم در سال ۲۰۱۷ برنده‌ی جایزه‌ی ادبی پولیتزر شد.

نشر ادامه (کودک‌ونوجوان نشر اطراف) کتاب «نقطه می‌خواست فرار کند» به قلم هشام مطر را با ترجمه زنده‌یاد بتول فیروزان در ۴۰ صفحه، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و به بهای ۵۹ هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها