چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
ویژه‌نامه‌ای به رنگ مبانی تفکر آقا مرتضی

ویژه‌نامه شماره 205 قفسه کتاب جام‌جم منتشر شد. این ویژه‌نامه به نقد و بررسی چند کتاب از جمله کتاب «میراث پیامبر» و کتاب «در غرب خبری نیست» تا بررسی شخصیت، تفکرات و دیدگاه شهید مرتضی آوینی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ شماره 205 ویژه‌نامه قفسه کتاب جام جم به عنوان اولین شماره سال جدید منتشر شد.

در این ویژه‌نامه ادبیات و رمان از نگاه سیدمرتضی آوینی در مطلبی با عنوان «مفهومی به نام رمان انقلاب» از زبان یک منتقد ادبی بررسی می‌شود. مرتضی آوینی پیش از هر عنوانی یک متفکر در حوزه فرهنگ و رسانه بود. نظرات آوینی پیرامون موضوعات مختلفی چون تئاتر، سینما، تلویزیون، شعر و ادبیات نظرات انحصاری اوست. 

به نظر می‌رسد این روزها، در آستانه ۳۰سالگی شهادت آقا مرتضی لازم باشد که دو کتاب رستاخیز جان و فردایی دیگر، از نو توسط اهالی فرهنگ مطالعه شود، چراکه به نظر می‌رسد کیفیت بیش از کمیت در حوزه رمان پایداری و انقلاب مورد توجه قرار گیرد و دست اندرکاران رمان انقلاب علاوه بر چیستی آنچه گفته می‌شود به چگونگی بیان گفتنی‌ها نیز توجه کنند. شاید کمی، فقط کمی به جوهر رمان که خاستگاه آن دولت‌های غربی است نزدیک‌تر شویم.

     
این ویژه‌نامه در انتها از مبانی هفت‌گانه تفکر سید مرتضی سخن می‌گوید و  به این بهانه کتاب «ماجرای فکر آوینی» نوشته وحید یامین پور را بررسی می‌کند. شهید سید مرتضی آوینی را باید ازجمله شخصیت‌هایی دانست که مخالفان جدی و طرفداران سرسخت دارد. در این دو سر طیف، هستند کسانی که نه‌تنها آشنایی کاملی با افکار و اندیشه‌های وی ندارند، بلکه به‌ندرت حتی یکی از آثار مکتوب او را خوانده‌اند.

در این ویژه‌نامه درباره کتاب «در غرب خبری نیست» معروف‌ترین رمان‌ جنگی جهان هم صحبت شده است. در غرب خبری نیست اثر اریش ماریا رمارک، نویسنده آلمانی از معروف‌ترین و شاید معروف‌ترین رمان‌های جنگی جهان است. این رمان، ماجرای یک دسته چند نفره سربازان آلمانی را در جنگ جهانی اول روایت می‌کند. دسته‌ای که در چند حمله شرکت می‌کند و در هر حمله دو یا سه نفرشان کشته می‌شوند. اتفاقات داستان از زبان یکی از سربازان این دسته که خود شاهد آنهاست، روایت می‌شود. خود راوی نیز بالاخره همزمان با پایان جنگ در اکتبر۱۹۱۸ کشته می‌شود، در کتاب در مورد کشته شدن روای آمده است: «روزی که سراسر جبهه آن‌قدر ساکت و آرام بود در گزارش نظامی تنها به یک جمله اکتفا شده است: در جبهه غرب هیچ خبری نیست.»

      
همچنین ابتدای این ویژه‌نامه به نشست نقد وبررسی کتاب «وارث پیامبر» اشاره و از صلح طلبی امام علی ع که میراثی برای امروز است سخن گفته می‌شود. حسن عباس، نویسنده کتاب، میزان رأفت امیرالمؤمنین را در جنگ جمل این‌گونه توصیف می‌کند: «امام در ابتدا تلاش می‌کند جنگی رخ ندهد و اگرچه حتما جنگ رخ می‌دهد، تلاش می‌کند جنگ دیرتر رخ بدهد تا در این فاصله روشنگری شود. علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) اصلی‌ترین چهره معنوی و فکری اسلام بعد از پیامبر است. مسلمانان از تعالیم و رهبری او به عنوان خلیفه چهارم بهره برده‌اند، اما بر سر این‌که آیا محمد(ص) او را به عنوان جانشین سیاسی خود تعیین کرده است یا نه اختلاف دارند.»
این کتاب به جنبه‌هایی از شخصیت امام علی(ع) که نیاز جامعه امروز است می‌پردازد.
 
در ادامه این ویژه‌نامه، کتاب «جان بی‌آرام صبح» به قلم ناصر ملایی معرفی و گفت‌وگویی با نویسنده کتاب منتشر شده است.

نویسنده کتاب جان بی‌آرام صبح، ضمن اشاره به برخی اغراق و افراط و تفریط‌ها در بیان ویژگی‌های شهدا عنوان می‌کند: برخی مواقع به قول شهید حسین خرازی، وقایع جنگ تحمیلی به جای این‌که «درست» نوشته شود، «درشت» نوشته می‌شود. این اشتباه بر اثر کمی مطالعه، نبود شناخت درست و  دلایلی از این قبیل اتفاق می‌افتد. برخی تصور می‌کنند با اغراق می‌توانند مخاطب را جذب کنند در حالی که این کار نتیجه عکس دارد. نتیجه این نوع اغراق‌‌گویی بیان مطالبی است که هیچ تناسبی با روحیات و ویژگی‌های شهدا نداشته و ندارد. در واقع دفاع ‌مقدس و شهدا نیازی به اغراق ندارند.

این ویژه نامه در ادامه با توجه به ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر نگاهی به چند کتاب با موضوع امیرمؤمنان، علی(ع) دارد.

       

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها