شنبه ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
افزایش قیمت زینک ادامه دارد

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان با بیان اینکه 85 درصد کل مکتوبات چاپی به زینک نیاز دارند، گفت: زینک یک کالای اساسی در صنعت چاپ و نشر است و کمبود آن در بازار منجر به افزایش قیمت می‌شود.

غلامرضا شجاع، مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره وضعیت زینک در بازار گفت: در سال جدید به‌دلیل همزمانی تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان، سفارش‌گیری خیلی اندک بود، در این ایام معمولا کمترین کار و فعالیت درحوزه چاپ و نشر کشور را شاهد هستیم.
 
وی ادامه داد: این تعطیلی و رکود بازار موجب شد کمبود زینک در بازار زیاد به چشم نیاید، اما در تعاونی این موضوع را به دقت رصد کردیم و در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این مساله را بیان کردیم.
 
شجاع با اشاره به همکاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین سهمیه ارز نیمایی برای تهیه زینک، عنوان کرد: اگرچه این سهمیه را دریافت کردیم اما در تامین ارز از سوی بانک مرکزی مشکل داریم؛ همچنین هیچ‌یک از تجار داخلی، فروشنده زینک با قیمت مناسب و فاکتور رسمی نیستند.
 
وی تاکید کرد:‌ البته بسیاری از تجار به دلیل وضعیت کنونی بازار این تصمیم را گرفته‌اند، زیرا نمی‌دانند که بعد از این قرار است ارز نیمایی را با نرخ 28، 36 یا 42 هزار تومانی دریافت کنند و منتظر هستند تا قیمت‌ نهایی ارز اعلام شود تا بتوانند سرمایه خود را حفظ کنند.
 
شجاع در ادامه صحبت‌های خود زینک را یک کالای اساسی در صنعت چاپ و نشر دانست و گفت: اگر تمام انبارها پُر از کاغذ باشد اما زینک در بازار موجود نباشد، هیچ فایده‌ای ندارد، زیرا طبق آمار، 85 درصد کل مکتوبات چاپی به زینک نیاز دارند، اما اگر زینک وارد نشود شاهد افزایش قیمت آن خواهیم بود.
 
وی همچنین به قیمت زیاد زینک در بازار آزاد اشاره کرد و یادآور شد: خرید و فروش زینک خیلی اندک است اما زینک درجه 3 امروز حدود 85 هزار و زینک درجه یک تا 105 هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود؛ البته این افزایش قیمت از دو هفته پایانی سال آغاز شد و باقی مانده است؛ بنابراین امیدواریم مسئولان به دنبال راهکاری برای حل این مساله باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها