شنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
« دوست، دوست دوست علی» آیین دیرینه یزدی‌ها در شب بیست و هفتم ماه رمضان

آیین سنتی و دیرینه « دوست، دوست، دوست علی» یکی از رسوم یزدی‌هاست که در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، از روزگاران گذشته برخی از آیین‌ها و آداب و رسوم‌ به عنوان آیینی در زندگانی گذشتگان بوده است.

اگرچه برخی از این آداب و رسوم و آیین‌ها به فراموشی سپرده شده است اما برخی از این سنت‌ها همچنان مورد توجه مردم کشورمان است و در ایام مختلف سال اجرا می‌شود.

مردم یزد نیز همچون مردم سراسر کشور به این آداب و رسوم توجه ویژه‌ای داشته‌اند و برخی از این سنت‌ها و رسوم به عنوان شاخصه فرهنگ مردم این خطه از کویر شناخته می‌شود.

یکی از این آیین‌ها با عنوان « دوست، دوست، دوست علی» است که در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود و به نوعی مردم یزد نیز به این شب خاطره دارند.

« دوست، دوست، دوست علی» به عنوان شعری است که کودکان و نوجوانان در شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان با حضور در کوچه‌های آشتی کنان و همچنین منازل مختلف و همسایه‌ها درخواست هدیه یا انعام می‌کنند.

در این آیین کودکان و نوجوانان با در دست داشتن کاسه و یا کیسه‌هایی درب منازل همسایه‌ها را می‌زنند و با خواندن شعر « دوست دوست، دوست علی، دوست دوست؛ دوست علی، این خونه شربت و قنده این خونه چقدر قشنگه، الهی علی درش نبنده » درخواست انعام می‌کنند.

هرچند بیشتر این روش مربوط به کودکان و نوجوانان است اما برخی از بزرگسالان نیز این شیوه را اجرا می‌کنند و با حضور‌های دسته جمعی این آیین را گرامی می‌دارند.

در این میان نیز صاحبان منازل و خانه‌ها نیز با رویی گشاده با شکلات، آجیل، کیک و... از این می‌همانان رمضانی پذیرایی می‌کنند.

برخی از مردم اعتقاد دارند این کار باعث برآوردن حوائج و همدردی با یتیمان کوفه و همدلی با مولا علی(ع) است. این شب شب هلاکت ابن ملجم لعین هست و این آیین به شادباش قصاص قاتل‌امیرالمؤمنین است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط