سه‌شنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷
«غریب» ترسیم شمایل مسیح‌گونه محمد بروجردی

مسلم است اگر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی در این دوره از جشنواره تعریف شده بود، «غریب» یکی از قوی‌ترین رقبا برای کسب این سیمرغ در کنار فیلمی چون «شماره ده» بود.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم محمدی؛ فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی درباره برهه‌ای از زندگی شهید محمد بروجردی در کردستان است. این فیلم از کتاب «محمد، مسیح کردستان» نوشته نصرت‌الله محمود‌زاده اقتباس شده است. این کتاب روایتی است تأثیرگذار از فصل‌های برجسته زندگی شهید محمد بروجردی که در طول بیش از پانزده سال تحقیق و نگارش به دست آمده است. بزرگ‌ترین ویژگی محمد بروجردی که در این کتاب مدنظر گرفته شده شناخت دقیق او از اقتضائات زمان و عمل به‌هنگام است که نشان‌دهنده روحیه باثبات بروجردی است.

ویژگی‌ای که در فیلم به‌خوبی نشان داده می‌شود. فیلم، محمد بروجردی‌ای را روایت می‌کند که با هوشمندی و تغییر لباس وارد منطقه پر التهاب کردستان در بحبوحه سال‌های نخستین انقلاب و جنگ می‌شود. همین یک ویژگی، نشان از قدرت‌عمل و انعطاف‌پذیری محمد بروجردی دارد.
 
لطیفی مانند فیلم «روز سوم» نشان می‌دهد که می‌تواند آغازی خوب و جذاب برای فیلمش خلق کند و از فرمول نانوشته هرکس بتواند ده دقیقه اول مخاطب را به فیلمش جذب کند می‌تواند او را در سالن نگه دارد استفاده می‌کند. لطیفی در پرداخت صحنه‌هایی این چنین استاد است. در «روز سوم» هم او صحنه‌ای پرالتهاب از رضا نشان می‌دهد که مجبور است خواهری که نمی‌تواند راه برود را، درخانه‌ای در حال اشغال باقی بگذارد.
 
ترسیم شمایل مسیح‌گونه محمد بروجردی در بین اقوام محروم و مستضعف کرد و انجام وظیفه در جبهه‌های غرب کشور زمانی که قائله کردستان و کومله و منافقین و ستون پنجم بیداد می‌کند و سپاهیان را سرمی‌برند کاری است بس دشوار که لطیفی به همراه گروه سازنده‌اش مخصوصا بابک حمیدیان به‌خوبی از پس آن برآمده است.
 
بیش از یک دهه است که بابک حمیدیان ثابت کرده می‌تواند از پس ایفای نقش‌های سخت به‌خوبی بربیاید این بار در شمایل مسیح کردستان با قدرت محمد بروجردی را جان می‌بخشد. او در «چ» شهید اصغر وصالی را هم زندگی می‌کند. در «به وقت شام» علی را چنان بازی می‌کند که نمی‌توانی بازیگری دیگر را به جای او تصور کنی. علاوه بر قدرت‌بازی او شباهت رنگ چشم و فیزیک او به محمد بروجردی هم عاملی کمک‌کننده در این جان‌بخشی است. آن‌طور که محمدحسین لطیفی نقل کرده است بابک حمیدیان با علاقه‌ای که به شهید بروجردی داشته این نقش را ایفا کرده است پس باز هم این جمله که: هر سخن کز دل برآید / لاجرم بردل نشیند؛ مصداق نقش‌آفرینی موفق بابک حمیدیان است. 

از دیگر بازیگری‌های به یادماندنی این فیلم می‌توان به بازی مهران احمدی در نقش سردسته منافقان کرد و فرهاد قائمیان در نقش سرهنگ ارتش اشاره کرد که فرهاد قائمیان برای آن دیپلم افتخار نقش مکمل مرد را از آن خود کرد.
 
اولین نمایش «غریب» در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر بود که با استقبال منتقدان و مخاطبین روبه‌رو شد. این فیلم در ده رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد که در شش رشته توانست برنده سیمرغ شود.
 
در این جشنواره محمدحسین لطیفی، سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی و جایزه ویژه هیئت داوران در بخش مقاومت بین‌الملل را با خود به خانه برد. فیلم در ‌رشته‌های بهترین طراحی صحنه، بهترین جلوه‌های ویژه میدانی، بهترین چهره‌پردازی و بهترین نقش اول زن هم برنده سیمرغ بلورین شد.
 
مسلم است اگر سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه اقتباسی در این دوره از جشنواره تعریف شده بود، «غریب» یکی از قوی‌ترین رقبا برای کسب این سیمرغ در کنار فیلمی چون «شماره ده» بود. اما جالب این جاست که هر دو فیلم چون فقط قسمتی از کتاب را برای روایت داستانشان انتخاب کرده بودند و با جسارت عنوان فیلمنامه اقتباسی را به فیلمنامه ندادند. بنابراین در جشنواره فجر چهل‌ویکم هیچ فیلمنامه اقتباسی وجود نداشت و سیمرغی هم در این زمینه داده نشد.
 
«غریب» علاوه بر جشنواره فیلم فجر در جشنواره فیلم مقاومت هم درخشید. این فیلم در هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت به‌عنوان بهترین فیلم شناخته شد. عبدالله عبدی‌نسب جایزه بهترین فیلمبرداری و شهرام خلج جایزه بهترین طراحی گریم را در این جشنواره از آن خود کردند. محمدحسین لطیفی نیز جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند را دریافت کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها