هدف اسپانیاییها از میان برداشتن همه نشانههای تمدن آزتک از سرزمینی بود که آن را اسپانیای نو خواندند. مکزیک بسیار مدیون آزتکهاست، مردمانی که امروزه آزتک نامیده میشوند خود را مکزیکا میخواندند.
نام آزتکها یادآور ماسکهای پوشیده از گوهر، گاهشماریهای سنگی عظیم و سرآذینهای درهمبافته از پَر است. این نام بازتاب افسانههایی است درباره کاخهای مجلل پر از طلا، امپراتوری پهناور و پیوسته در حال جنگ، و خدایان تشنه خون که خواهان قربانی کردن انسانها بودند. اما گاهی حقیقت شگفتانگیزتر از افسانه است و تمدن آزتکها از جمله چنین حقایقی در تاریخ است.
کتابهای «مجموعه تاریخ جهان» برای عرضه چشم اندازی گسترده و ژرف از سیر تاریخ منتشر میشوند. اینمجموعه زمینههای فرهنگی رخدادهای تاریخی، اندیشههای سیاسی، فرهنگی و فلسفههای تاثیرگذار را در گذر تمدن بینالنهرین، مصر باستان، یونان، روم، اروپای قرون وسطی و... معرفی میکند.
کتاب «تمدن آزتک» نوشته لوئیس واربرتون بهتازگی با ترجمه سیما مولایی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. اینکتاب هشتادوهفتمینعنوان از مجموعه «تاریخ جهان» است که اینناشر ترجمهاش را چاپ میکند. نسخه اصلی اینکتاب سال ۱۹۹۵ توسط انتشارات لوسنت بوکز منتشر شده است.
کتاب «تمدن آزتک» بهجز پیشگفتاری که دارد، ۷ فصل اصلی را شامل میشود که بهترتیب عبارتاند از: «هویتز یلوپوچتلی به ما فرمان میدهد در جستجوی اینمکان باشیم»، «فرمانروای خراجگزاران بیشمار»، «این گونه آنهمه اسیران نگونبخت زج میکشیدند»، «وجود خانههای فراوان بزرگ و زیبا»، «جایگاه عذاب انسان»، «نگذارید به اینجا بیایند!» و «چیزهایی نو و متفاوت».
شهر سفید درخشان تنوچتیتلان، کانون تمدن پرتکاپو اما محکوم به فنای آزتکها بود. آزتکها طی ۲۰۰ سال تا آمدن اسپانیاییها در دره مکزیک و فراتر از آن رشد و پیشرفت داشتند و با جنگ و دادوستد موفق شده بودند امپراتوری قدرتمند و ثروتمندی بسازند. اما اسپانیاییها شهرهای آزتک را با خاک یکسان کردند و با الگو گرفتن از شهرهای اسپانیایی آنها را از نو ساختند. آنها زبان، فرهنگ و دین خود را به آزتکها تحمیل کردند. هدف اسپانیاییها از میان برداشتن همه نشانههای تمدن آزتک از سرزمینی بود که آن را اسپانیای نو خواندند اما با وجود سالها خفقان بیرحمانه موفق نشدند و آزتکها توانستند از بسیاری جنبهها تاب بیاورند که امروز با فرهنگ و دین مردم مکزیک گره خوردهاند.
در بخشی از کتاب میخوانیم: «سومین و بزرگترین تغییر در مراسم دینی آزتکها صورت گرفته بود. آزتکها باور داشتند هویتزیلوپوچتلی سبب بروز مصیبتهای سالهای ۱۴۴۶ تا ۱۴۵۵ بود، زیرا خدا از آنها خشمگین بود. مونتزوما بر این عقیده بود که تنها راه خشنود کردن خدا و در نتیجه پیشگیری از بروز فاجعه در آینده اهدای هرچه بیشتر چیزی بود که هویتزیلوپوچتلی خواهانش بود _ خون انسان. برای انجام دادن اینکار یافتن بیوقفه انسان برای قربانیکردن ضروری بود و برای رسیدن به این منظور بهترین راه شدت بخشیدن به خشونتهایی بود که ایتزکوآتل آغاز کرده بود. از آن زمان به بعد امپراتوری آزتک دایم درگیر جنگ بود.
از آنجا که دره مکزیک گنجایش جنگهای تمامنشدنی را نداشت، مونتزوما تصمیم گرفت مرزهای آزتک را به آن سوی دره گسترش دهد. قبیلهها یکی پس از دیگری در جنوب و شرق تنوچتیتلان زیر فرمان او درآمدند. چیرگی بر قبیلههای کناره خلیج مکزیک نهتنها انسان برای قربانیکردن فراهم میکرد بلکه سرزمین حاصلخیز آنها میتوانست، در صورت بروز قحطی دیگر، منبع دریافت مواد خوراکی به صورت خراج باشد. مونتزوما ابتدا [قبیله بومی] مکستکا در کوئیتساواکا و سپس توتوناکا در جایی که امروز وراکروز خوانده میشود و سرانجام شماری از قبیلههای متحد در تپهکا را فتح کرد. مرزهای امپراتوری اکنون به دریا، که بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر با تنوچتیتلان فاصله داشت، رسیده بود. اما حتی این هم کافی نبود.»
در سال ۱۵۲۱ میلادی اسپانیاییها با خشنونت تمام تمدن کهن آزتک را از پای درآوردن در حالی که شهر به طور کامل توسط ارتش اسپانیا محاصره شده بود فرمانده آزتکها (منته زوما) به نبرد ادامه میداد تا اینکه به شدت مجروح شد به همین دلیل سربازان مدافع شهر تصمیم گرفتند جواهرات را در گوشهای گرد آورده و در یک زمان مناسب از شهر گریخته و جواهرات را نیز با خود ببرند. اما ورود اسپانیاییها به شهر و قتل عام مردم باعث شد که آنها شتابزده تمامی جواهرات را به قعر دریاچه تزوکو بریزند. ظروف نقره و طلا و سنگهای گرانقیمت فراوانی در شهر ذخیره شده بود که همه آنها به دریاچه ریخته شدند تا اگر امکانش بود روزی به آنجا بازگشته و دوباره آنها را به دست آورند. اما کسی زنده نماند و آنهایی هم که توانستند بگریزند دیگر نتوانستند به شهر باز گردند.
امروزه این گنج عظیم پس از ۵ قرن هنوز دست نخورده در میان گل و لای دریاچه پنهان شده است. در سال های اخیر تلاش زیادی برای دستیابی به این جواهرات صورت گرفته حتی یکی از رئیس جمهورهای مکزیک نیز دستور لایرویی دریاچه را داد اما اقدام انجام گرفته بی نتیجه ماند.
انتشارات ققنوس کتاب «تمدن آزتک» نوشته لوئیس واربرتون را با ترجمه سیما مولایی در ۱۴۳ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۷۵ هزار تومان منتشر کرده است.
نظر شما