در همایش دست اندرکاران طرح ملی آموزش هنر برای همه مطرح شد؛
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: این طرح ملی یک نهضت و جهاد آموزشی و فرهنگی برای تحقق عدالت فرهنگی است
همایش دست اندرکاران طرح ملی «آموزش هنر برای همه» با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون آموزش و پرورش، رئیس بنیاد برکت و جمعی دیگر از مشارکت کنندگان و همیاران طرح چهارشنبه 26 بهمن ماه برگزار شد.
این طرح در راستای سیاستهای محرومیت زدایی دولت مردمی و به تبع آن برنامههای عدالت محور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه عدالت آموزشهای فرهنگی و هنری و به منظور دسترسی همگان به امکانات آموزشی در حوزه فرهنگ و هنر در دهه فجر 1400، آغاز شده و هم اکنون در اولین سال اجرای آن شاهد استقبال گسترده مردم از این در سراسر کشور هستیم.
محمد حسین اسماعیلی، مدیر کل دفتر برنامهریزی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: یک سال است که از آغاز طرح آموزش هنر برای همه میگذرد و ما امروز شاهد این هستیم که این طرح به بار نشسته و شاهد ثمرات و نتایج ارزشمند آن در بیشتر نقاط کشور هستیم. طرحی که از دهه فجر سال 1400 و از 9 استان مرزی شروع شد و امروز در تمامی استانهای کشور در حال اجرا ست. در حال حاضر در حال برگزاری کلاسهای آموزش هنر در 316 نقطه شهری و روستایی و عشایری به همت وزارت و ذیل قرار گاه محرومیت زدایی فرهنگ و هنر هستیم.
محمود سالاری، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: طرحی را آغاز کردیم که در ابتدا کامل به نظر نمیآمد و قرار بود رفته رفته به رشد و تعالی برسد اما بعد از گذشت یک سال با تدابیر اداره کل آموزش ما این طرح به بلوغ رسید و امسال شاهد برکات آن هستیم. حقیقت این است که عدالت آموزشی محقق نمیشود مگر اینکه یک عدهای خودشان را وقف کنند، ما در حوزه نظر کتابهای زیادی راجع به عدالت داریم اما تعداد کسانیکه خود را فدای تحقق این آرمان کردند خیلی نبوده است و این طرح به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تدبیر وزیر محترم و همراهی و همکاری سرکار خانوم خادمی و دکتر اسلامی که در توسعه منابع انسانی مدد کردند تا این طرح به جای خوبی برسد.
سالاری افزود: امیدوارم در سال 1402 با رفع نواقص طرح و تقویت نقاط قوت بتوانیم هم گستره این اتفاق را بیشتر کنیم و هم تعداد علاقهمندان به آموزش هنر هستند ولی متاسفانه محروم میمانند از شرکت در این دورهها را بیشتر کنیم و امیدواریم بتوانیم این طرح را بیش از پیش ادامه دهیم.
عاطفه خادمی، مشاور وزیر در امور اجتماعی عنوان کرد: حقیقتا ظرفیتی که برای این طرح وجود داشت بسیار زیادبود و به واسطه معاونت هنری و مدیریت دکتر سالاری و مجموعهای که داشتند برای ما ایجاد انگیزه میکرد تا بتوانیم این شرایط را فراهم بکنیم تا آموزش هنر در نقاط محروم تداعی کننده مفهوم تحقق عدالت اجتماعی به واسطه هنر باشد. هنر امکان رشد و تعالی را برای افراد جامعه فراهم میکند و میتواند نظامهای ارزشی و هنجاری را حفظ کند و عامل بقا باشد.
خادمی افزود: این ابزار و این امکان در کشور ما آنطور که باید و شاید و در بستر عادلانه تحقق نشده بود و این نگاهی که هنر میتواند در جای جای کشور کارکردهای خود را داشته باشد جزو رسالتها و اهدافی است که در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دنبال میشده است.
مشاور وزیر در امور اجتماعی گفت: اجرا شدن این طرح منجر به این شد که در بدنه اجرایی و مدیریتی هم دیده بشود و شورای اجتماعی کشور که در آنجا برای مسائل و آسیبهای اجتماعی بحث میشود در مورد این ظرفیت و امکانی که میتواند فضای پیشگیری در حوزه آسیبهای اجتماعی را محقق بکند گفتگو شد و این طرح مورد تقدیر قرار گرفت. امیدواریم با همافزایی و نگاه تخصصی که در معاونت وجود دارد این خیز را برداریم که این طرح را متعالیتر به سرانجام برسانیم.
در این مراسم گزارشی از فعالیتهای انجام شده در طرح گسترش عدالت آموزشهای فرهنگی و هنری در سراسر کشور ارائه شد که مبنای صحبت سایرین قرار گرفت.
محمد ترکمانه، مدیر عامل بنیاد برکت گفت: حوزه اشتغال و اقتصاد مسئله مهمی است که مردم در نقاط محروم بیش از مناطق دیگر درگیر آن هستند.در کشور حدود 20 میلیون بانوانی هستند که به عنوان غیر فعال در حوزه اقتصاد هستند و در گزارش مطرح شده حدود دو سوم از این جمعیت بانوان هستند. اگر بتوانیم از این بانوان در زمینه هنری در چرخه اقتصاد استفاده بکنیم کمک بسیار بزرگی میشود.
در این طرح هنرهایی که در حال فراموش شدن هستند مانند سوزن دوزی سیستان و بلوچستان احیا میشوند و از فراموش شدن این هنرها جلوگیری میشود.
مدیر بنیاد برکت گفت: ما با کمال میل در بنیاد برکت کمک میکنیم برای حمایت مالی از عزیزانی که در این مناطق محروم کارگاههایی برای احیای این هنرها دایر میکنند و امیدواریم برای این طرح کمکی باشد.
محمدحسین بلاغی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بیان کرد: در جهت محرومیت زدایی و ایجاد یک کار قرارگاهی و اهمیت قائل شدن به مناطق محروم بسیار حرکت قابل توجهی صورت گرفته است.توجه دقیق به زیست بوم فرهنگی هنری مناطق محروم در این آموزشها و تبدیل این اموزشها به بحث اشتغال زایی و توسعه پایدار اقتصاد فرهنگی بسیارعالی است.
بلاغی عنوان کرد: آذربایجان شرقی در دوره اول حدود 1700 نفر شرکت کننده داشت که در تکمیل ظرفیت به 2000 نفر خواهد رسید.
امیدوارم این طرح بیشتر از پیش مورد حمایت قرار بگیرد و برگزاری دورههای تکمیلی هم ایجاد بشود تا وقفهای نیفتد و امیدواریم شهرستانهای مستعد و دارای توانمندی در یک یا دو رشته خاص به عنوان قطب آن رشته هنری مد نظر گرفته بشود.
مریم سادات نیکجوی، مدیرعامل موسسه نخ و نگاره هیما عنوان کرد: ما از سال 96یک سری مطالعات و آسیب هایی که در حوزه هنرهای سنتی علی الخصوص دوختهای سنتی بود را شروع کردیم و با کارشناسان و صاحب نظران در حوزه هنرهای سنتی صحبت کردیم و کاملا بر این باور هستیم که یکی از بهترین حوزههای تعالی هنر، هنرهای سنتی هستند.
نیکجوی گفت: دو دوره نمایشگاههای دوختهای سنتی را در سال 99و 1400 برگزار کردیم و در سال 1401 شرکت نخ ونگاره هیما به صورت مستقل در زمینه طراحی تولید و اموزش دوختهای سنتی فعالیت خودش را شروع کرده و باعث افتخار ما است که با طرح «اموزش هنر برای همه » همکاری داشتیم و دورههایی را در استانهای مختلف در زمینه دوختها برگزار کردیم. مثل دوره بلوچدوزی و دوره پته دوزی و امیدواریم با کمک این طرح بتوانیم این هنرها را در اقسا نقاط کشور ادامه بدهیم.
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش و پرورش عنوان کرد: در راستای آموزش هنر، اموزش و پرورش در راستای اجرایی سازی سند تحول بنیادین همانطور که تربیت چند ساحتی را مد نظر قرار داده است یکی از ساحتهای تربیتی، ساحت زیبایی شناسی و هنر است و با این نگاه موضوع هنر را در نظام تعلیم و تربیت، چه در ابتدایی و چه در متوسطه دنبال میکنیم و نگاهمان در موضع هنر هم توجه به هویت و تقویت هویت ایرانی اسلامی در دانش آموزان است که از سمت هنر این موضوع میتواند محقق شود.
کاظمی افزود: از سویی دیگر ما در هنر قدمتی دیرینه داریم ولی برخی از هنرهای ما به خصوص هنرهای سنتی و آیینی و دستی طی این سالها با مشکلاتی مواجه شده است و از طریق توسعه رشته های هنری توانستیم این هنرهای دستی را زنده بکنیم.
معاون آموزش و پرورش گفت: با این رویکرد، توانمند سازی نیروی انسانی برای ایجاد اشتغال ضمن توجه به نگاه تمدنی زمینه ای برای تقویت دختران عزیز برای ورود به عرصهی کار و اشتغال را فراهم آوردیم و حدود 37 رشته ی هنری در مجموعه هنرستانهای آموزش و پروش حال آموزش هنر میباشند.
از سوی دیگر در دوره متوسطه اول هم بنا داشتیم موضوع هنر را تقویت بکنیم و ضمن استقبال از این طرح امیدواریم بتوانیم گسترهی آموزش هنر را در دورههای متوسطه به خصوص دورههای شبانه روزی زمینه این موضوع را فراهم بیاوریم.
وی افزود: نگاهمان در توسعه ی رشتههای هنر بیشتر به سمت بوم شناسی هست تا بتوانیم آمایش را در این مناطق در نظر بگیریم و متناسب با زیست بوم منطقه نسبت به ایجاد مهارت های هنری که در این طرح میتواند اتفاق بیفتد.
از سوی دیگر از ظرفیت دانش آموزان خودمان در هنرستانها برای آموزش هنر به دانش آموزان سنین پایین تر استفاده کنیم. ما ضمن امادگی برای مشارکت و همکاری در این طرح که با یک نگاه ملی دنبال می شود همکاری لازم راداشته باشیم ضمن اینکه ظرفیت هایی را خود اموزش و پرورش دارد که با این طرح می توانیم ان را گسترش دهیم.
همچنین در این مراسم محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد:خوشحالم کاری که قریب به یک سال پیش آغاز شده است امروز به یک کار پر ثمر تبدیل شده است.ما وقتی این کار را اغاز کردیم یکی از شعارهای ما این بود که ما باید امکان بهره مندی هنر را در همه نقاط کشور فراهم کنیم و از انحصار خارج کنیم. ما معتقدیم که حوزه هنر آنقدر زلال و پاک هست که اگر به درستی ترویج و تبیین بشود اثار و برکات زیادی دارد که میتواند حوزه مسائل فرهنگی و تربیتی را پوشش بدهد و هم میتواند در کنار نگاه اصلی ما مسائل معیشتی را هم پوشش بدهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد افزود: شاید در ابتدای کار مسئله اقتصادی خیلی برای ما اولویت نداشت اما در ادامه به این نقطه رسیده است که ما امروز این سه گانه، آموزش، تولید و عرضه در نقطه ای قرار دارد که میتوانیم اهدافی که مد نظر بوده را به خوبی تشریح کنیم.
این طرح کاری بزرگ و پر حجم، با عملیات وسیع میدانی با استفاده از زیر ساختهای موجود در حدود بیست استان و عمدتا در مناطق محروم صورت گرفت.
اسماعیلی افزود: همیشه معتقد بوده و هستم ما زیر ساختهای متعددی داریم اما این فرهنگ استفاده مشترک یا بهینه را کم داریم و باید اصلاح بشود .
علاوه بر اینکه وظیفه ما هست که زیر ساختها را تامین کنیم مانند مجموعه ای که در کرمان و ساری و ارومیه افتتاح کردیم که نظیرش در منطقه نیست. امیدواریم بتوانیم این مجموعه هایی که در گذشته از سالهای قبل نیمه کاره رها شده را به پایان برسانیم.
وی افزود: در سالهای اخیر فعالیتهای بسیاری از کانونهای فرهنگی شهری و روستایی به دلیل عدم حمایتهای مالی کم یا متوقف شده است. امیدواریم بتوانیم این فضاهایی که عمدتا مرتبط با مسجد است را احیا کنیم. در دور ترین مناطق ما متقاظی کتابخانه داریم، ما نزدیک چهار هزار کتابخانه در کشور داریم که میشود از اینها برای همین طرح و اموزشها استفاده کرد و ما باید این ها را به کار بگیریم.
اسماعیلی گفت: ما در این طرح بالای دوازده هزار از مدد جویان را آموزش دادیم. برخی از این هنرها در حال از بین رفتن است که در این طرح ما به دنبال احیای آن هستیم .با تاکید رئیس جمهور این طرح باید به طور جدی ادامه پیدا کند و این طرح ملی یک نهضت و جهاد آموزشی و فرهنگی برای تحقق عدالت فرهنگی است. این طرح باید با همکاری و کنار هم بودن همه نهادها ادامه پیدا کند و ما تسهیل گر آن باشیم. باید هنرهایی مثل قالی بافی را بسیار رواج دهیم.
وی عنوان کرد: بنده رایزنهای فرهنگی را موظف کردم که یکی از شاخصهای موفقیت آنها باید موفقیت در صادرات محصولات هنری باشد و خودم به شخصه مستقیم پیگیری میکنم.
ما دنبال کار سازی تربیتی هستیم و صرفا به دنبال اموزش نیستیم ما دنبال ترویج ایدههای اصیل انقلابی هستیم و درحکمی که به آقای سالاری دادم بیان کرده ام که سرمشق شما باید پیام امام عظیم الشان در زمینه هنر باشد. ما معتقدیم مناطق محروم کشور پر است از استعدادهای بزرگ که باید شناسایی شوند و در راستای آرمان های انقلاب به کار گرفته شوند و صرفا به دنبال یک گزارش و افزایش تعداد هنرمندان نیستیم و به دنبال نوع متعالی این طرح هستیم.
در پایان این مراسم از دست اندرکاران طرح ملی آموزش هنر برای همه، تقدیر و تشکر به عمل آمد و هدایایی به آنها اهدا شد.
نظر شما