چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
پابلو نرودا را سم کشت نه سرطان!

یکی از اعضای خانواده پابلو نرودا می‌گوید کارشناسان پزشکی قانونی تشخیص داده‌اند که این شاعر شیلیایی برنده جایزه نوبل، پنجاه سال پیش بر اثر مسمومیت (سم کلوریستریدیوم بوتولینوم) درگذشته است و علت رسمی اعلام شده درباره مرگ او، اشتباه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)  اکرم امینی: به نقل از آسوشیتدپرس، افشاگری رودولفو ریس، برادرزاده نرودا، آخرین ادعا در یکی از بحث‌های بزرگ شیلی پس از کودتای ژنرال پینوشه علیه رئیس جمهور آلنده است. موضع رسمی درباره مرگ نرودا همواره این بوده است که او به دلیل عوارض ناشی از سرطان پروستات درگذشت، اما راننده او، تا سال‌ها ادعا می‌کرد که وی مسموم شده است.
اظهارات ریس، برادرزاده نرودا، هنوز از سوی کارشناسان پزشکی قانونی از کانادا، دانمارک و شیلی که قرار است به زودی گزارشی درباره علت مرگ نرودا منتشر کنند، تأیید نشده است. انتشار عمومی یافته‌های این گروه در سال جاری، دو بار به تعویق افتاده است، ابتدا به دلیل مشکلات اتصال به اینترنت یکی از کارشناسان و سپس به دلیل اینکه یک قاضی اعلام کرد که هیئت، هنوز به اجماع نرسیده است.

کارشناسان بین‌المللی پزشکی قانونی، چند سال پیش علت رسمی اعلام شده درباره مرگ نرودا یعنی ضعف و تحلیل بدن به دلیل بیماری مزمن (سرطان) را رد کردند اما در آن زمان، مشخص نکردند که چه چیزی نرودا را کشته است.

ریس در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: «آزمایش‌های پزشکی قانونی انجام شده در آزمایشگاه‌های دانمارک و کانادا، نشان‌دهنده وجود مقدار زیادی کلوریستریدیوم بوتولینوم است که زندگی انسان را به خطر می‌اندازد.» این سم قدرتمند می‌تواند باعث فلج شدن سیستم عصبی و مرگ شود. ریس این اطلاعات را نخستین بار، روز دوشنبه در اختیار یک خبرگزاری اسپانیایی قرار داده بود.

ریس به عنوان وکیل پرونده قضایی مرگ عمویش گفت که به گزارش پزشکی قانونی‌ای دسترسی دارد که پس از آن انجام شد که همان گروه از کارشناسان در سال 2017 اعلام کردند نشانه‌هایی از وجود سم در استخوان‌ها و دندان‌های نرودا وجود دارد. به گفته ریس، آزمایش‌ها نشان می‌دهد که این سم زمانی که شاعر زنده بود، به او تزریق شده است.

به گفته راننده نرودا، مانوئل آرایا، گزارش هیئت پزشکان قانونی قرار است تقریبا 50 سال پس از مرگ این شاعر و عضو حزب کمونیست و 12 سال پس از آغاز تحقیقات قضایی درباره مسمومیت او منتشر شود.

آرایا در اوایل این ماه به آسوشیدتد پرس گفت که مطمئن است یافته‌های پزشکی قانونی، ادعای او را تأیید می‌کند که نرودا پس از تزریق به معده، در کلینیکی که در آن بستری بود درگذشته است. آرایا گفت که اولین بار، این را از یک پرستار شنیده است.

نرودا که 69 ساله بود و از سرطان پروستات رنج می‌برد، پس از کودتای پینوشه در شیلی درگذشت. این کودتا در سال 1973، رئیس جمهور سالوادور آلنده را سرنگون کرد و ژنرال آگوستو پینوشه را به قدرت رساند.

جسد نرودا در سال 2013 نبش قبر شد تا علت مرگ او مشخص شود اما آزمایشات آن زمان، هیچ عامل سمی را در استخوان او نشان نداد. با این حال، خانواده و راننده وی خواستار تحقیقات بیشتر شدند. در سال 2015 دولت شیلی اعلام کرد که «به احتمال زیاد، شخص ثالثی» مسئول مرگ نرودا بوده است. جسد نرودا سال گذشته در خانه مورد علاقه خود مشرف به ساحل اقیانوس آرام به خاک سپرده شد.

در سال 2017، گروهی از دانشمندان بین‌المللی تشخیص دادند که نرودا به دلیل سرطان یا سوء تغذیه نمرده است، درواقع علت رسمی اعلام شده درباره مرگ او را رد کردند، اما نگفتند که عامل مرگ، چه بوده است.

نرودا که بیشتر به خاطر اشعار عاشقانه‌اش شهرت داشت، دوست رئیس جمهور آلنده بود که در جریان کودتای پینوشه، به جای تسلیم شدن، خود را کشت. نرودا از تسلط نظامی و آزار و اذیت و کشتن دوستانش آسیب دید. او قصد داشت به تبعید برود، جایی که می‌توانست صدای تاثیرگذاری علیه دیکتاتوری باشد، اما یک روز قبل از سفر برنامه‌ریزی شده، او را با آمبولانس به کلینیکی در سانتیاگو، پایتخت شیلی بردند، جایی که برای سرطان و سایر بیماری‌ها تحت درمان قرار می‌گرفت. نرودا 23 سپتامبر 1973 در آن کلینیک درگذشت، اما تردیدها مبنی بر اینکه حکومت جدید در مرگ او نقش داشته است، تا مدت‌ها پس از بازگشت شیلی به دموکراسی در سال 1990 در اذهان باقی ماند.

راننده نرودا ماه گذشته به آسوشیدتدپرس گفت که او هنوز فکر می‌کند  اگر نرودا «در کلینیک تنها نمی‌ماند، او را نمی‌کشتند.» او به یاد می‌آورد که به دستور نرودا، در روز یکشنبه 23 سپتامبر، همسر نرودا، ماتیلد اوروتیا و او در عمارت بودند تا چمدان‌هایی را که قرار بود روز بعد به مکزیک برده شود، بردارند. اواسط بعد از ظهر، نرودا از آنها خواست که سریع برگردند. او همان شب درگذشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها