سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸
منابع دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی گویا می‌شود

معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست خبری دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی از گویا شدن منابع دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داد.  

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی سه‌شنبه(25 بهمن ماه) در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر با حضور محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، و دبیر دوازدهیمن دوره جشنواره کتابخوانی رضوی برگزار شد.
 
هراتی ابتدا گزارشی از فعالیت‌های اخیر نهاد کتابخانه‌های عمومی ارائه کرد و گفت: دومین دوره جشنواره قصه‌گویی منطقه‌ای با محوریت هشت استان و شرکت 326نفر از هشت منطقه برگزار شد و اخنتامیه این جشنواره قرار است سال آینده برگزار شود.

معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کنابخانه‌های عمومی کشور از اجرای سومین بزرگداشت شهادت حاج قاسم سلیمانی خبر داد و گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی  در این گرامیداشت از ظرفیت خود استفاده کرد؛ به‌عنوان مثال، محافل شعری ادبی در 31 استان با عنوان «جان فدا» که شعار ستاد بزرگداشت حاج قاسم بود، برگزارشد؛ همچنین سلسله نشست‌های تخصصی نقد کتاب با عنوان «ابر مرد» نیز در طول این ایام برگزار شد؛ همچنین محتوای تبلیغی و ترویجی کتاب‌محور و طراحی پوستر ویژه برای منابعی با همین عنوان «جان فدا»، با عنوان «کتاب ماه» طراحی شد.
 
وی با اشاره به اجرای پویش کتابخوانی سلام بر حسین‌(ع) همزمان با ایام محرم و اربعین اظهار کرد: در این ایام، پویش کتابخوانی «سلام بر حسین‌(ع)» 72 برنده داشت اما براساس پیشنهاد‌ها به 1300 مشارکت‌کننده نیز جایزه اهدا شد.
 
هراتی با بیان اینکه در ایام سالروز میلاد حضرت زهرا‌(س) علاوه بر فعالیت‌های روزمره، به‌طور ویژه از شاعران و نویسندگان  زن نیز تجلیل کردیم، اظهار کرد: علاوه بر این برنامه برگزاری سلسله نشست‌های مادرانه در کتابخانه‌های عمومی و برگزاری نمایشگاهی با عنوان خانم‌ها و توان در اداره کسب و کارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی از دیگر فعالیت‌های نهاد در این دوره بود و نهاد بنا دارد در زمینه کسب و کارهای خانگی  همایشی را  سال آینده برگزار کند.
 
وی با بیان اینکه در سالروز میلاد حضرت زهرا(س) محافل ادبی کتابخانه‌‌های عمومی کشور با حضور ادیبان و شاعران زن برگزار شد، گفت: دیدار با همسران و مادران شهدا و سلسه جلسات قصه‌گویی به همراه مادران و کودکان به مناسبت روز زن و برگزاری نشست‌های سبک زندگی فاطمی از دیگر برنامه‌های این دوره بود. 
 
وی با اشاره به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در ایام دهه فجر اظهار کرد: آغاز  پخش برنامه «هدهد سفید» از شبکه نهال در 26 قسمت همزمان با آغاز دهه فجر شروع شد که پخش عمده فرایند تولید این برنامه با همکاری اعضای کتابخانه و همکاران کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی تولید شده و مجری این برنامه نیز کتابدار است. این برنامه پنجشنبه و جمعه ساعت 16 پخش می‌شود.
 
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به تجلیل از استاد قادرطهماسبی ( فرید) از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در منطقه پیروزی یک کتابخانه به نام این شاعرا  نام گذاری شد؛ علاوه براین آثار این استاد خریداری و اکنون در بخش منابع کتابخانه‌های عمومی کشور وجود دارد و یکی از آثار این شاعر نیز تبدیل به کتاب گویا شده است.

معاون توسعه کتاب و کتابخوانی نهاد کنابخانه های عمومی کشور با اشاره به  برگزاری محفل ادبی تجلی اراده ایران در شعر بین‌الملل با عنوان راویان فجر  اظهار کرد: در این محفل ادبی در خدمت هشت شاعر از کشورهای تاجیکستان، هند، افغانستان، کشمیر، سوریه، لبنان، هند و آذربایجان بودیم و در این محفل ادبی علاوه بر شاعران خارجی، از حضور شاعران برجسته کشور  و داوران شعر فجر و اعضای محفل ادبی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز بهره بردیم. 
 
وی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به برگزاری اختتامیه جشنواره رویداد «کتاب بازی» اشاره کرد و گفت: این اختتامیه در دومین روز نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار شد؛ همچنین جشن چهل و پنجمین سالگرد انقلاب اسلامی در کتابخانه‌های عمومی مرکزی و استانی و حضور باشکوه در راهپیمایی 22 بهمن امسال و برگزاری پویش آذین‌بندی و تهیه روزنامه دیواری در کتابخانه‌های عمومی ازسوی کتابداران و اعضا از دیگر برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی بود. همچنین در ایام دهه فجر به بهترین طراحی و روزنامه‌دیواری نیز جوایز اهدا می شود. در این ایام  فعالیت‌های فرهنگی را با شعار ایران سرزمین فرهنگ و کتاب دنبال کردیم.

هراتی همچنین به برگزاری پویش کتابخوانی با محوریت کتاب «آن‌سوی آفتاب»  اشاره کرد و گفت: در این کتاب به سیره زندگی حضرت امام خمینی‌(ره) پرداخته شد.
 
وی درباره حضور نهاد کتابخانه‌های عمومی در چهلمین و یکمین جشنواره فیلم فجر گفت: در این دوره از جشنواره  فیلم فجر اهدای «جایزه   تجلی اراده ملی» را داشتیم و قرار است به فیلمی که به بحث کتاب، مطالعه و کتابخوانی و فعالیت فرهنگی حول کتاب یا اقتباس پرداخته باشد، جایزه‌ای اهدا شود. این فعالیت با هدف  توجه دادن کارگردانان و اهالی سینما به حوزه کتاب انجام شده است؛ همچنین بحث فراخوان دومین جشنواره نشان «هدهد سفید» نیز  به زودی اعلام خواهد شد و اعضای نوجوان کتابخانه‌های عمومی طی داوری انتخاب بهترین کتاب را انتخاب خواهند کرد.

دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به اهداف این جشنواره گفت: اشاعه و ترویج فرهنگ ائمه معصومین به‌ویژه فرهنگ منور رضوی، گسترش  فرهنگ کتابخوانی و مطالعه آثار مرتبط با سیره  ائمه معصومین، تولید محتوای ادبی و هنری کتاب‌محور نیز از اهداف دیگر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی است. در این دوره در کنار کتاب‌های عرضه شده درباره امام رضا(ع) منابعی از امام حسن عسگری(ع) نیز معرفی شده است.

هراتی با اشاره به  اعلام آمار حضور سالیانه 30 میلیون زائر در مشهد در جریان دیدار با متولیان آستان قدس رضوی اظهار کرد: این زائران ظرفیت خوبی برای استفاده از فرهنگ مطالعه رضوی و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با جشنواره کتابخوانی رضوی دارند. آمار شرکت یک‌میلیون و 300 هزار نفر در جشنواره کتابخوانی سال گذشته گواه  استقبال از این رویداد است.
 
وی افزود: هفتمین سال متوالی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور جشنواره را برگزار می‌کند و امیدواریم با عنایت ائمه و امام رضا‌(ع) این دوره در مسیر شناخت سیره اهل بیت و امام رضا(ع)  خوب پیش برویم؛ همچنین در این دوره 9 کتاب به‌عنوان منبع جشنواره کتابخوانی رضوی انتخاب شده که در گروه‌های خردسال کودک و نوجوان و بزرگسال طبقه‌بندی شده‌اند. 5 عنوان مرتبط با امام رضا‌(ع) و چهار عنوان مرتبط با امام حسن عسگری‌(ع) است.
 
هراتی با اشاره به همکاری خوب با ناشران در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: در مجموع 6ناشر در این زمینه با نهاد کتابخانه‌های عمومی همکاری کردند. این جشنواره در سه بخش فردی، گروهی و خانوادگی این جشنواره برگزار می‌شود که بخش خانوادگی برای نهاد کتابخانه‌های عمومی اهمیت زیادی دارد.
 
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با اشاره به حضور بخش تجسمی در این دور از جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: این دوره از جشنواره در دو قالب کتابخوانی و هنری و دیجیتال برگزار  می‌شود. بخش هنرهای تجسمی شامل نقاشی خطاطی خوشنویسی، کلاژ و کتابسازی و روزنامه دیواری داستان و شعر و بخش دیجیتال نیز  پادکست ویدیو کست و پویا‌نمایی و نقاشی دیجیتال و موشن گرافیک را در برمی‌گیرد.
 
هراتی درباره بخش کتابخوانی دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی گفت: این بخش در قالب طراحی پرسش نامه چهار گزینه‌ای و معرفی کتاب و خوانش بخش‌هایی از کتاب برگزار می‌شود؛ البته در این دوره هنرهای تجسمی برای جشنواره کتابخوانی رضوی  اهمیت ویژه‌ای دارد. در این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی 5 هزار جایزه در سطح ملی و استانی در نظر گرفته شده است.
 
دبیر دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار کرد: بحث گنجاندن ویژه منابع اطلاعاتی مرتبط به امام حسن عسگری(ع) به‌عنوان منابع مطالعاتی این دوره، تنوع رشته‌های حضور در جشنواره کتابخوانی رضوی و تمرکز بر روی کتاب پنج حدیث از امام حسن عسگری(ع) برای کودکان و  اختصاص منابع مطالعاتی  برای خردسالان از ویژگی‌های این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی است.

هراتی افزود:  فرایند خرید همه منابع جشننواره کتابخوانی رضوی انجام شده و  اکنون در مرحله توزیع است اما فایل الکترونیک منابع این جشنواره اکنون موجود است؛ همچنین  تهیه منابع گویای دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با همکاری شرکت «ایران‌صدا» در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و مجموعه شیرازه نیز قرار است در معرفی این جشنواره همکاری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها