چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۵۰
بزرگداشت رييس اسبق كتابخانه مجلس

مراسم بزرگداشت دكتر تقى تفضلى، رييس اسبق كتابخانه مجلس، تا پايان سال جاري در كتابخانه مجلس شوراي اسلامي برگزار مي‌شود./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي كتابخانه مجلس، اين كتابخانه قصد دارد علاوه بر برگزاري مراسمي براي بزرگداشت دكتر تقى تفضلى تا پايان سال، شرح آثار و احوال وي را در يكي از ويژه نامه‌هاي خود منتشر كند و به همين منظور، از دوستان و دوستداران اين شخصيت فرهنگي دعوت خواهد كرد طي مراسمي به بيان خاطرات خود از دكتر تفضلي بپردازند.

«دكتر تقى تفضلى» كه دوم دي‌ماه گذشته دار فانى را وداع گفت، سومين رييس كتابخانه مجلس بود و مسووليت اداره اين كتابخانه را از سال ١٣٣٩ تا ١٣٤٦ بر عهده داشت. 

وى سال ١٢٩٦ در شهر مقدس مشهد به دنيا آمد و تحصيلات مقدماتى را در تهران انجام داد، سپس براى ادامه تحصيل به فرانسه رفت و از دانشگاه سوربن موفق به اخذ درجه دكترى حقوق شد. 

او از سال ١٣١٨ كار خود را در مجلس شورا آغاز كرد و در زمان رياست ابراهيم شريفى، معاونت كتابخانه را عهده‌دار شد. بعد از دوران رياست(سال ١٣٣٩ تا ١٣٤٦) نيز مدتى مشاور كتابخانه و سپس بازرس عالى كتابخانه بود.
 
دكتر تفضلى ابتدا در مؤسسه وعظ و خطابه و سپس به مدت ٢٥ سال در دانشكده معقول و منقول(الهيات) به تدريس اشتغال داشت. 

از آثار علمى دكتر تفضلي مي‌توان به تصحيح ديوان عطار نيشابورى، تصحيح رساله «عقل و عشق» نجم‌الدين رازى، ترجمه سفرنامه مارتين سانسون، ترجمه كتاب «نوازنده شاعر؛ زندگى شوپن» اثر «گى دو پورتاس» اشاره كرد.  

 ترجمه «غزل‌هاى عاشقانه شكسپير»، اهتمام در نشر كتاب «برهان‌الحق» اثر نورعلى الهى، نوشتن مقدمه بر «ديوان سلمان ساوجى» به اهتمام منصور مشفق و تأليف مقدمه بر «ديوان صفي‌عليشاه» به كوشش منصور مشفق از ديگر آثار وي به شمار مي‌روند.

در اين راستا، على دهباشى، مدير مجله بخارا، براي برگزارى مراسم بزرگداشت آن فقيد، اعلام آمادگي كرده است. دهباشي، نويسنده آثاري چون می و مینا؛ سیری در زندگی و آثار حکیم عمر خیام نیشابوری و یادنامه دکتر مهدی سمسار است.
 
وي تصحيح كتاب‌هاي «کهنه و نو»، «یادهایی از گذشته؛ خاطرات دکتر غلامحسین فروتن»، «هفت کشور از سید محمدعلى جمالزاده» و تدوين «در راه بازگشت؛ یادنامه دکتر عبدالحسین زرین کوب»
را نيز انجام داده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط