جمعه ۱۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۹
ادبیات می‌تواند نکات اخلاقی و مطالب ارزشمندی را در کودکان نهادینه کند

فاطمه غلامی، شاعر کتاب کودک «اول شما بفرما» گفت: امروزه با توجه به مسائل متعددی همچون گسترش زندگی ماشینی و کم ‌شدن تعداد افراد خانواده و درگیری‌های زیاد، ارتباط اعضای یک خانواده به خصوص فرزندان با والدین تحت‌تأثیر قرار گرفته است که امیدواریم کتاب‌هایی چون «اول شما بفرما» بتواند در جهت تلطیف این رابطه، نقش‌آفرین باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ کتاب «اول شما بفرما» که به تازگی انتشارات جمال آن را برای کودکان بالاتر از 7 سال منتشر کرده است حرف‌های مهمی برای گفتن دارد؛ حرف‌هایی از دل کتابی بزرگ مانند «صحیفه سجادیه». شاعر این اثر تلاش کرده است با استفاده از نکات اخلاقی و آموزشی این کتاب، در مسیر رشد کودکان سهمی کوچک اما مثبت داشته باشد. فاطمه غلامی هنر و توانایی خود را در کلمات اشعارش گنجانده و در این کتاب از خانواده و اهمیت رابطه درست بین پدرومادر و فرزندان گفته است. با این شاعر گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

صحیفه سجادیه منبع نکات آموزشی این کتاب است. داشتن یک منبع برای شعر سرودن چه تفاوتی با وقتی دارد که شاعر در یک لحظه به ایده‌ای می‌رسد؟
شعر، حس درونی شاعر است که در مواجهه با اتفاقات تلخ و شیرین و دیدن زیبایی یا نازیبایی‌های جهان، با عاطفه و دانش او تلفیق می‌شود و در قاب واژه‌ها بروز و ظهور پیدا می‌کند. گاهی جوششی است و گاهی کوششی و گاه هردوست. معمولا ایده‌هایی که در لحظه به ذهن می‌رسد بُعد حس و عاطفه بسیار قوی‌ای دارند که وقتی با آموزه‌های دینی و زیبایی‌های اخلاقی و انسانی که در خودآگاه و ناخودآگاه انسان رسوب کرده است، آمیخته می‌شوند، هنری متعهد و ارزشمند به وجود می‌آورند. داشتن منبعی چون دریای بی‌کران «صحیفه سجادیه»، موهبتی جاودان و گران‌مایه است که از امام زین‌العابدین علیه‌السلام برای همیشه‌ی تاریخ، به یادگار مانده است.

روند بررسی مطالب صحیفه سجادیه و انتخاب نکات چه‌طور و بر چه اساسی انجام شده است؟
طرح اولیه برای تولید اثری بر محوریت «صحیفه سجادیه» برای کودکان، از طرف آقای سبحانی‌نسب، مدیر انتشارات جمال به من داده شد. در بحث ایده‌پردازی و سیر موضوعی کتاب نیز از راهنمایی‌های ارزشمند استاد حیدری ابهری بهره‌مند شدم.

در کنار هر قطعه شعر، یک متن کوتاه هم آمده است که به درون‌مایه آن شعر اشاره می‌کند. چرا اشعار را بدون این توضیحات نیاوردید؟
موضوعاتی که برای کار انتخاب شدند کلی بود. مثل مؤدبانه صحبت ‌کردن فرزندان با پدرومادر، درخواست‌ مؤدبانه از ایشان، تبریک گفتن، تشویق کردن و غیره. به جهت اینکه این موضوعات برای کودکان ملموس شود، برای هر موضوع کلی، شعری سروده شده است که داستان زیبایی در دلش دارد. برای وسعت ‌بخشیدن به نگاه کودک، از آن شعر و تطبیق آن در حالات مختلف، نکاتی در قالب متن نیز، در کنار هر شعر به رشته تحریر درآمد.

چرا قالب شعر را برای انتقال نکات «صحیفه سجادیه» به کودکان انتخاب کردید؟
تأثیر کلام آهنگین و موزون بر کودکان مطلبی غیرقابل انکار است. همه بچه‌ها شعر را دوست دارند و انتخاب قالب شعر با این هدف بود که مخاطب بهتر و راحت‌تر با کتاب ارتباط بگیرد.

محور تمام اشعار کتاب رابطه‌ی گرم و نیکو بین والدین و فرزندان است. به نظر شما موضوع احترام فرزندان به پدرومادر در اکنونِ ما چه‌قدر تغییر کرده است؟
موضوع احترام فرزندان به پدرومادر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ آنقدر که هم خدا در کلام قرآن به آن تأکید کرده و هم در احادیث از پیامبر و ائمه به آن موضوع فراوان اشاره شده است. امروزه با توجه به مسائل متعددی همچون گسترش زندگی ماشینی و کم ‌شدن تعداد افراد خانواده و درگیری‌های زیاد، ارتباط اعضای یک خانواده به خصوص فرزندان با والدین تحت‌تأثیر قرار گرفته است که امیدواریم کتاب‌هایی چون «اول شما بفرما» بتواند در جهت تلطیف این رابطه، نقش‌آفرین باشند.

آیا ادبیات مثل شعر و داستان وظیفه‌ای بر عهده دارند تا این رابطه را ترمیم کنند؟
ادبیات یک ملت، مجموع علم، فرهنگ و آداب و رسوم آن ملت است که از نسلی به نسل بعد منتقل می‌شود. ادبیات فارسی نیز، در تأیید و گسترش فرهنگ ایرانی-اسلامی به نسل‌های آینده، نقش به‌سزایی دارد. از آنجا که آینده را کودکان امروز می‌سازند، ادبیات می‌تواند در قالب شعر، قصه و داستان، نکات اخلاقی و مطالب ارزشمندی را در کودکان نهادینه کند و به بهبود رابطه آن‌ها با خود، با خدا و با پدرومادر و جهان پیرامون کمک کند.

این کتاب چندمین اثر شماست؟
تعدادی از کتاب‌های من شعر کودک و تعدادی رمان نوجوان هستند. این کتاب هفتمین مجموعه شعری من و نهمین کتابم است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها