یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۲
برشی از زندگی سخت‌کوشان زاگرس مرکزی در کتاب داستان «کزال»

ششمین کتاب علی‌اکبر رئیسی با نام «کزال» روایتی از سخت‌کوشی‌های ‌اهالی زاگرس مرکزی در بخشی از چهارمحال‌وبختیاری در قالب مجموعه داستان است.

علی‌اکبر رئیسی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره اثر جدید خود توضیح داد: همه انسان‌ها در هر دورانی زندگی کنند، همان‌گونه که به امید روزهای خوب آینده در تلاش هستند؛ نگاهی هم به به گذشته‌ای دارند که ریشه‌هایشان را در آن می‌بینند. نگاه به گذشته دلایل زیادی دارد که از جمله آنها می‌توان به آشنایی با شرح حال انسان هر عصر در زمان و مکانی دیگر، شناخت تاریخ و سرگذشت اجداد و نیاکان و درس آموختن از گذشتگان اشاره کرد. مطالعه دوران گذشته به انسان این دانش و آگاهی را عطا می‌کند که سخنانش درباره پدیده‌ها، مستند باشد و تاریخ بهترین صحنه برای دستیابی به عالی‌ترین مراحل فرهنگی و تجربه متفاوتی از آن است.

وی با تاکید بر اینکه بهترین و ماندگارترین روش تاریخ‌نگاری، استفاده از ادبایت داستانی است، افزود: کزال در گویش مردمان چهارمحال‌و بختیاری به معنی خوشه گندم است. این کتاب روایتی داستانی از تاریخ شفاهی دهه‌های 30 تا 60 شمسی در منطقه چهارمحال و بختیاری است و قصه‌ها و غصه‌های مردمانی سخت کوش و نجیب از لرهای بختیاری، ترکان قشقایی و اقوام دیگر را شامل می‌شود که همواره نقشی فراتر از انتظار در تاریخ ایران داشته‌اند.

رئیسی امتیاز این کتاب را مستند بودن روایت‌های داستانی عنوان کرد و گفت: خواننده با مطالعه داستان‌های این کتاب با گوشه‌هایی از جهان‌بینی، باورها و آداب و سنن اهالی چهارومحال و بختیاری در دهه‌های گذشته آشنا می‌شود. به عنوان متن « آخرین نفری که قبل از پیر بابا از مزرعه‌اش بیرون آمد، همه جمعیت هو کنان داخل مزرعه پیربابا ریختند. خان سوار بر اسب از دور نظاره گر بود. تلاش پیر بابا برای سد کردن راه آن‌همه جمعیت بی‌فایده بود. در چشم به هم زدنی تمام محصول گندم پیر بابا زیر پای جمعیت از بین رفت. او که دید حریف کشاورزان دیگر نمی‌شود، گریه کنان راه خانه‌اش را در پیش گرفت. چند کشاورز به بهانه نان خوردن مانده بودند تا به مزرعه پیر بابا نروند. به زور تکه نان جویی که در دهانم بود را غورت دادم و به عمو گفتم: پیربابا که خونه‌ش رو پارسال سیل خراب کرده، زنش هم که مرده، نه اسب داره، نه خر. حالا که بر روی اون شکسته، چی می‌شه؟!» نشان می‌دهد که در آن روزگارمعتقد بودند آخرین نفری که گندم‌هایش را درو می‌کند، آن سال دچار نحسی و بدشگونی خواهد شد!

رئیسی پیش از این کتاب‌های داستان «من باید بتوانم»، «زنگ تاریخ»، «مردانی از پارس» و «تانیش» و نمایشنامه «کاروان نور» را نوشته است.

انتشارات سدره‌المنتهی کتاب «کزال» را اخیرا در 366 صفحه و بهای 100 هزار تومان عرضه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها