چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴
کتاب خواندن یک مهارت است که نیاز به آموزش دارد

یاسر احمدوند، در اختتامیه «رویداد ایده‌پردازی تولید محتوای رسانه‌ای» بیستمین جشنواره کتاب و رسانه گفت: کتاب خواندن یک مهارت است که نیاز به آموزش دارد، پیدا کردن کتاب مناسب، نیاز به آموزش دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، اختتامیه «رویداد ایده‌پردازی تولید محتوای رسانه‌ای» بیستمین جشنواره کتاب و رسانه با معرفی نفرات برتر و با حضور سیدیاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات، سیاوش صلواتیان، دبیر بیستمین دوره جشنواره کتاب و رسانه، چهارشنبه(25 آبان‌ماه) در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد.

در زمینه کتاب تولیدکنندگان کتاب خوبی ولی مصرف‌کنندگان خوبی نیستیم
یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم گفت: کتاب مهم‌ترین سرمایه فرهنگی کشور ماست و یک کار فرهنگی است که ما بلدیم، می‌توانیم تولید کنیم و در تاریخ نشان داده‌ایم که یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم، تولید کتاب است. کتاب وجه‌تمایز فرهنگی کشور ما نسبت به کشورهای دیگر است. از حدود ۱۱۲ هزار عنوان کتاب که سال گذشته منتشر شد، حدود ۸۰ هزار جلد آن چاپ اول بود که فارغ از حجم، مخاطب و موضوع، حتما شماری از این کتاب‌ها آثار فاخری هستند و برای تولیدشان تلاش، زمان و دانش صرف شده است.

وی افزود:‌ تولید‌کنندگان قابل توجهی در زمینه کتاب داریم اما مصرف‌کنندگان خوبی نیستیم؛ خوب می‌نویسیم اما خوب نمی‌خوانیم. کتاب خواندن یک مهارت است که نیاز به آموزش دارد. پیدا کردن کتاب مناسب، نیاز به آموزش دارد، خرید و دریافت کتاب، خود نیاز به نشان دادن مسیر و امکانات دارد. آنچه اشتیاق ما را برای بهتر کتاب خواندن در این رویدادها مضاعف می‌کند، راه‌های خوبی است که معرفی می‌شود. مهم‌ترین دغدغه همین است.

وی با اشاره به ایده‌های مربوط به محتوای رسانه که در این رویداد ارائه شدند، گفت: متاسفانه همه این ایده‌ها را ندیدم اما حسم از جمع داوران این رویداد این بود که اشتیاقی برای دیدن ایده‌ها دارند و علاقه‌مند بودند این ایده‌ها استمرار پیدا کند. به تبدیل شدن این ایده‌ها به رسانه‌ به‌شدت احتیاج داریم، ایده‌ها از دل کتاب درآمده و در حوزه توصیه و گوشزد کردن شیوه‌های درست مطالعه است. حتما سازمان صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد و سایر نهادها پذیرای این تولیدات رسانه‌ای و افراد فعال در این حوزه هستند، این تلاش صورت می گیرد و امیدوارم به محصول تبدیل شود.

تنوع ایده‌ها ما را شگفت‌زده کرد
سیاوش صلواتیان، در این مراسم گفت:‌ جشنواره کتاب و رسانه یکی از قدیمی‌ترین جشنواره‌هایی است که با هدف شناسایی طرح‌های برتر با موضوع کتاب برگزار می‌شود. امسال یکی از بخش‌هایی که یه این جشنواره اضافه شده، بخش ایده‌پردازی و تولید محتوا در حوزه کتاب است که نگاه گذشته نگر جشنواره را با نگاه آینده‌نگر تطبیق داده است. جشنواره کتاب و رسانه از این به بعد فقط از آثار تولید و منتشر شده تقدیر نمی‌کند بلکه از ایده‌ها نیز تقدیر می‌کند.

وی افزود:‌ خوشحالم که این روزها برای ما به یاد ماندنی خواهد بود. روزی، امروز هم در ذهن ما به صورت ایده بود و به این فکر می‌کردیم چنین رویدادی برگزار شود و حسی که به آن دارم مانند این است که نتیجه ایده خود را روی پرده سینما ببینید. خودشحالم این ایده با تلاش دوستانم در خانه کتاب و تیم خودمان عملی شد.

دبیر علمی جشنواره کتاب و رسانه ادامه داد: بسیار تلاش کردیم این رویداد را به‌صورت عمومی اطلاع‌رسانی کنیم و تبلیغات زیادی در این حوزه انجام شد و در بازه زمانی علاوه بر ۹۰۰ اثری دیافت ۷۰ ایده نیز دریافت کنیم. ایده‌ها پالایش شد و بسیاری از آنها در حوزه کتاب بود. در نهایت از صاحبان ایده‌ها خواستیم در یک طرح یک صفحه‌ای ایده‌های خود را برای ما بفرستند و ۱۵ ایده انتخاب شد که طی 2 روز اخیر در خدمت این ایده‌پردازان هستیم و امروز در مرحله پیچینگ این ایده ها هستیم.

صلواتیان ادامه داد:‌ پراکندگی جغرافیایی ایده‌پردازان از انواع شهرها و در سطوح تحصیلی مختلفی بود. تنوع ایده‌ها ما را شگفت زده کرد، بسیاری از ایده‌ها جذاب بود. از خانه کتاب و مدیرعامل آن و
یاسراحمدوند که کمک کردند این رویداد شکل بگیرد و به‌صورت فصلی ادامه پیدا کند، تشکر می‌کنم. امیدواریم آغاز خوبی برای جریان تزریق ایده‌های نو و ایده‌پردازی محتوای رسانه در حوزه کتاب باشیم؛ برای ما ایده‌پردازان از ایده‌ها مهم‌تر است.

رسانه می‌تواند مفهوم کتاب را در اذهان تکمیل کند
در بخش دیگری از این مراسم، علی رمضانی، مدیر عامل خانه کتاب و ادبیات ایران، گفت: آنچه موجب شد امسال در جشنواره کتاب و رسانه‌ بعد از یک‌سال وقفه  برگزار نمی‌شد، متفاوت فکر کنیم این است که اگر قرار باشد کتاب به زندگی ما وارد شده و جزو ضروریات و احتیاجات روز مردم شود، اگر قرار است رسانه به کمک بزرگ‌ترین صنعت فرهنگی کشور بیاید،‌ می‌تواند این تصویر ناقصی که از حوزه کتاب در اذهان عمومی جا افتاده تکمیل کند. اگر نتوانیم حوزه رسانه را با ایده‌های جدید به این صنعت وارد کنیم، این توفیقات با مشکل مواجه خواهد شد.

وی افزود:‌ اما چرا باید در حوزه ایده‌پردازی تولید محتوا برای رسانه تمرکز کنیم؟ کتاب یک رسانه صامت است و به نطق درآوردن آن لازمه هنرمندی کردن در این حوزه است. شرط کردیم در این دوره به مردم نگوییم که کتاب بخوانند، تلاش کردیم وارد گفت‌وگوهای عمیق‌تری شویم. «جمله کتاب بخوانیم...کتاب خوب است..» امروز پیش‌برندگی ندارد، وقتی می‌گوییم کتاب بخوانید، آن‌ها را میان این همه کتاب  منتشر شده سرگردان می‌کنیم و آنها نمی‌دانند کدام را بخوانند، کدام اطلاعات واقعی است، کدام با فرهنگ ملی و بومی ما می‌خواند و... در فضای ایده‌پردازی می‌توان ایده‌های ناب و باسرعت پخش شونده میان مردم داشته باشیم. امیدوارم ایده‌های ارائه شده در این حوزه بمانند، قصد داریم در وزارتخانه لشکر کتابخوانانی که در این حوزه فعالند را افزایش دهیم، امیدوارم ما هم از لشکر «ما همانیم که می‌خوانیم» باشیم و افراد دیگری هم به آن اضافه کنیم.
در انتهای این مراسم از برگزیدگان و شایستگان تقدیر، تجلیل شد. اسامی این افراد به شرح زیر است:

برگزیدگان:
شهاب دارابیان
مریم کشاورز
رضا سربخش

شایستگان تقدیر:
میلاد روشنی
حسین خوش گفتار
محمدعلی میناوند
محمدامین شوشتری
رویا حسینی
روح الله رفیعی
سمیرا قنبری
امیرحسین میرزایی
ایلیا فیضی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها