سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۲
هفته کتاب فرصتی برای طرح چالش‌های مهم فرهنگی کشور است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدامین پورامینی هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران را فرصتی برای طرح مقولات مهم فرهنگی دانست و گفت: این رویداد فرهنگی بهانه‌ای برای طرح دغدغه‌های نویسندگان، ناشران و دست‌اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی و فرصتی برای طرح مظلومیت کتاب، این کالای فرهنگی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین محمدامین پورامینی، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ستاد خبری سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، بیان کرد: هفته کتاب فرصتی برای طرح چالش‌های مهم فرهنگی است؛ مقوله‌ای که با علم و فرهنگ یک ملت سروکار دارد. همچنین این رویداد فرهنگی بهانه‌ای برای طرح دغدغه‌های نویسندگان، ناشران و دست‌اندرکاران حوزه کتاب و کتابخوانی و فرصتی برای طرح مظلومیت کتاب، این کالای فرهنگی به‌شمار می‌رود.
 
نویسنده کتاب «موسوعه اعتکاف» افزود: رونق کتاب و کتابخوانی در هر جامعه‌ای، نشان از رشد فرهنگی آن دارد، ولی متأسفانه طی دهه‌های اخیر ما در این زمینه عقب افتاده‌ایم و وضعیت نسبت به گذشته تنزل پیدا کرده است. 
 
وی گفت: باید از خودمان بپرسیم در قیاس با شبکه‌های مختلف اجتماعی، جایگاه کتاب در زندگی ما کجاست؟ هیچ‌چیز نمی‌تواند و نباید جای کتاب را در جامعه بگیرد. کشورهای پیشرفته در عین بهره‌گیری از شبکه‌های مختلف مجازی و اجتماعی، جایگاه کتاب را در زندگی‌شان حفظ کرده‌اند؛ چنان‌که شاهدیم در فرودگاه‌ها و دیگر اماکن عمومی، مردم این سرزمین‌ها همچنان کتاب در دست دارند و نسبت ‌به مطالعه متعهدند.
 
نویسنده کتاب «خورشید کربلا: سیمای امام حسین (ع) و نهضت حسینی در منابع اهل سنت» در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این نکته که باید کتاب را به‌مثابه یک امر نشاط آور دید، افزود: باید باور کنیم کتاب، کتاب است و هیچ‌چیزی نباید آن را از بین ببرد. کتاب نشاط‌آور است و می‌تواند حلال بسیاری از مشکلات ازجمله افسردگی باشد.
 
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین پورامینی در پایان بیان کرد: در شهر قم که قطب فرهنگی دنیاست و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، نویسندگانی پرتلاش و باانگیزه همچون مرحوم آیت‌الله موسوی لاری و ناشران با‌انگیزه‌ای مثل مرحوم انصاریان خوش درخشیدند و توانستند پویایی فرهنگی را در سطح جهانی عرضه کنند.
 
سی‌اُمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ آبان‌ماه آغاز شده و تا ۲۷ آبان‌ماه ۱۴۰۱ ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها