شنبه ۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴
رویای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر به حقیقت نزدیک می‌شود

دبیرکل کتابخانه‌های عمومی کشور برتوسعه ساختارهای کتابخوانی در استان بوشهر تاکید کرد و احداث کتابخانه مرکزی در بوشهر را یک ضرورت دانست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مهدی رمضانی، دبیر‌کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دیدار  با استاندار بوشهر با بیان این مطلب گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، وظیفه ساخت کتابخانه را برعهده ندارد و طبق قانون، این نهاد بهره‌بردار است و تنها در زمینه تجهیز کتابخانه‌ها و تامین نیروی انسانی در نقاط مختلف کشور می‌تواند همکاری کند.
 
وی افزود: متاسفانه در استان بوشهر با وجود اینکه استانی به چهره فرهنگی است اما اگر چهار شهر چاه‌مبارک، بوشکان، بادوله و دوراهک فاقد کتابخانه هستند که درصورت همکاری شهرداری‌ها در ساخت ساختمان کتابخانه، در بحث تجهیز و تامین منابع کتابخوانی و انسانی همکاری خواهیم کرد.
 
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور سپس در بخش دیگر سخنان خود از استاندار بوشهر خواست که مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر از این پس به‌عنوان عضو مدعو در نشست‌های شورای برنامه‌ریزی استان حاضر شود و همچنین نشست انجمن کتاب استان بوشهر به ریاست خود استاندار در طول سال به‌طور منظم برگزار شود تا کتاب و مسائل و مشکلات جامعه کتاب استان به‌شکل جدی‌تری مورد توجه قرار بگیرند‌.
 
رمضانی یادآور شد: به دنبال ارائه خدمات نوین در کتابخانه‌های عمومی هستیم که با احداث کتابخانه مرکزی این مهم در بوشهر محقق و تسریع می‌شود.
 
استاندار بوشهر هم با اشاره به اینکه ساخت کتابخانه مرکزی در بوشهر یک مطالبه دیرینه استان است، تاکید کرد: در صورتی که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ۵۰ درصد هزینه ساخت آن را تامین کند، ما هم ۵۰ درصد هزینه را از محل اعتبارات ملی و استانی تامین می‌کنیم تا عملیات اجرایی این کتابخانه در دهه فجر امسال آغاز شود.
 
احمد محمدی‌زاده با اشاره به اختصاص زمین برای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر افزود: این زمین در شهرک نیایش واقع شده ولی از رطوبت بالایی برخوردار است که برای زیرسازی و رطوبت‌زدایی حتما باید شمع‌کوبی شود و این کار هزینه هنگفتی می‌طلبد.
 
وی در ادامه پیشنهاد دیگری برای جانمایی این کتابخانه مطرح و تصریح کرد: در مجتمع فرهنگی هنری ۹ دی بوشهر، کتابخانه شهیدعاشوری وجود دارد که در بازدیدی که از آن داشتم، متوجه شدم سال‌ها بدون استفاده باقی مانده، این در حالی است که این کتابخانه در مساحتی برابر با ۱۶۰۰ متر مربع بنا شده است؛ اما طبق بازرسی گروه مشاوران و کارشناسان فنی در سه مرحله مختلف، ساختمان آن ناایمن اعلام شده و به همین دلیل فعالیت این کتابخانه در سال ۸۹ یعنی تنها دو سال بعد از بهره‌برداری متوقف شد.استاندار بوشهر تاکید کرد: این ساختمان‌ سال‌هاست که به حال خود رها شده، بنابراین پیشنهاد من این است که دوباره گروه مشاوران و کارشناسان فنی بازدیدی از آن داشته باشند که اگر این ساختمان قابل بازسازی و مرمت است که این کار هر چه زودتر اتفاق بیفتد و اگر قابل بازسازی نیست، تخریب و زمین آن برای ساخت کتابخانه مرکزی بوشهر واگذار شود. البته باید مالکیت زمین مشخص شود تا در ادامه مشکلی در زمینه ساخت کتابخانه مرکزی در این محدوده ایجاد نشود.
 
وی ادامه داد: اعتبار لازم برای مشاور و طراحی کتابخانه  مرکزی از سوی اداره‌کل مدیریت برنامه‌ریزی و بودجه استان اختصاص خواهد یافت. البته تاکید من این است که می‌توان در ساخت ساختمان کتابخانه مرکز بوشهر از الگوی کتابخانه‌های موفق در استان‌های دیگر هم کمک گرفت.
 
استاندار بوشهر در بخش دیگری از گفته‌های خود به کم‌کاری نهادهای فرهنگی و آموزشی در الگوسازی به جوانان اشاره و تاکید کرد: ما باید پارادیم‌هایی را در حوزه کتابخانه ایجاد کنیم تا بتوانیم سرانه مطالعه را در استان افزایش بدهیم. متاسفانه طبق آمارها ما الان در کف جدول سرانه مطالعه کشور قرار داریم، بنابراین باید کاری کنیم که جامعه به سمت کتاب حساس و جذب شود.
 
محمدی‌زاده با اشاره به رتبه اول مردم بوشهر در استفاده از فضای مجازی گفت: چطور شد که در این استان مجالس شاهنامه‌خوانی و شب‌نشینی‌ها -که محفل شعر و ادب و قصه‌گویی بودند- کمرنگ شده و جای خود را به فضای مجازی داده است؟! متاسفانه کم‌کاری‌هایی که در این سال‌ها در حوزه فرهنگ و کتاب صورت گرفته، موجب بروز و تشدید آسیب‌های اجتماعی شده است. این ناآرامی‌ها و آشفتگی‌هایی که امروز در سطح جامعه با آن مواجه شده‌ایم نتیجه همین کارهای نکرده در عرصه فرهنگ و آموزش جامعه است. بنابراین موظف هستیم که پارادیم‌هایی برای جذابیت کتاب در جامعه تعریف کنیم‌.استاندار بوشهر در پایان یادآور شد: لازم است از این پس هرمدرسه و مسجدی که ساخت می‌شود یا توجه به ظرفیتی که دارد، در آن یک کتابخانه احداث شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها