یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۶
مردمی‌سازی برنامه‌های هفته کتاب 1401 اولویت برنامه‌های دبیرخانه استان

اعظم روانشاد در جلسه تشکیل دبیرخانه سی‌امین دوره هفته کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان بر مردمی‌سازی کردن برنامه‌های هفته کتاب 1401 در این دبیرخانه تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در لرستان، نخستین جلسه تشکیل دبیرخانه هفته کتاب و کتابخوانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با حضور اعظم روانشاد، معاون فرهنگی اداره کل و کارشناسان ستادی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان یکشنبه‌(1 آبان‌ماه) در محل دفتر معاونت فرهنگی، مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

روانشاد در این جلسه با اشاره به اهمیت موضوع کتاب و کتابخوانی افزود: کتاب و کتابخوانی یکی از دلایل مهمی است که یک جامعه می‌تواند دربرابر تباهی و هجوم فرهنگی در امان مانده و با هدف رسیدن به اهداف خود گام بردارد.

معاون فرهنگی، مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: کتاب‌ها عموما برگرفته از نبوغ بشریت هستند که آموخته‌های متفاوتی را به نسل‌های مختلف انتقال می‌دهند و با توجه به مسائل پیش‌آمده در کشور باید بتوانیم کارهای قوی فرهنگی انجام دهیم؛ بنابراین باید کتاب و کتابخوانی را به‌عنوان مسأله نخست استان در هفته کتاب و کتابخوانی پر‌رنگ کنیم.

وی ادامه داد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان به‌عنوان پیشانی نهادهای فرهنگی باید بتواند این هفته را مدیریت کند و از دستگاه‌های فرهنگی اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع را بخواهد.

روانشاد با بیان اینکه جلسه ستاد استانی سی‌امین دوره هفته کتاب 1401 با حضور دستگاه‌های مختلف فرهنگی چهارشنبه‌(4 آبان‌ماه) برگزار می‌شود، افزود: کار دبیرخانه استانی از امروز آغاز می‌شود، برنامه‌های ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان‌های استان نیز جمع‌آوری می‌شوند.
 
معاون فرهنگی، مطبوعات و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با تأکید بر مردمی‌سازی کردن برنامه‌های این دوره از هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در لرستان، افزود: برنامه‌ها در این دوره باید بیشتر با محوریت مردم برگزار شوند و تشکل‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد تشویق شوند و برای اجرا و مشارکت در برنامه‌ها پای کار باشند.
 
روانشاد ادامه داد: برنامه‌های مربوط به حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلام محدود به هفته کتاب نیستند و در طول سال برنامه‌های مختلفی برگزار می‌شوند، اما تداوم این برنامه‌ها با همکاری سایر دستگاه‌ها باید ادامه‌دار باشد.
 
وی با بیان اینکه اگر داوری انتخاب کتاب سال استان، در دبیرخانه این جایزه در طول هفته کتاب به پایان برسد، برنامه اختتامیه کتاب سال استان، در هفته کتاب برگزار خواهد شد، همچنین تجلیل از خادمان نشر و برگزاری سیزدهمین جشنواره صنعت چاپ از دیگر برنامه‌هایی هستند که علاوه بر برنامه‌هایی همچون فضاسازی شهری، حضور اهالی کتاب در رسانه‌ها، اهدای کتاب، جشن امضا کتاب، رونمایی از کتاب، برگزاری نشست‌های تخصصی، مسابقات فرهنگی – هنری و ... در هفته کتاب از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار خواهد شد.
 
خانجان کرمی، کارشناس نشر و مسئول دبیرخانه هفته کتاب اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در این جلسه با بیان اینکه نشر و توزيع كتاب يک چرخه به هم پيوسته است، افزود: اگر ناشران آسيب ببينند، كار مراکز پخش و به‌دنبال آن، كتاب‌فروشان نيز تضعيف خواهد شد. در هفته کتاب و کتابخوانی باید تمهیداتی اندیشیده شود که بتوانیم به بررسی مشکلات و خواسته‌های ناشران و کتاب‌فروشان بپردازیم.
 
فرید رحمتی، کارشناس موسسات فرهنگی اداره کل با بیان اینکه هم‌افزایی و همگرایی دستگاه‌ها باید در هفته کتاب مورد توجه قرار گیرد، افزود: از ظرفیت دستگاه‌ها با هدف مشخص و اثربخش برای حوزه فرهنگ باید استفاده شود.

وی به دو درصد از اعتبارات هزینه دستگاه‌های اجرایی کشور و شرکت‌های دولتی و نهادها برای صرف هزینه در مسائل فرهنگی استان اشاره کرد و افزود: یکی از مهم‌ترین حوزه‌های فرهنگ کتاب و کتابخوانی است و برای تقویت این حوزه می‌توان از این درصد اعتبارات دستگاه‌ها بهره ببرند.

رحمتی افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مرجعیت خود را حفظ کند و به‌عنوان متولی و نقطه عطف هر برنامه فرهنگی باشد.

کارشناس فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: معرفی چهره‌های فرهنگی هنری، و چهره‌های فعال حوزه کتاب به دانش‌آموزان در هفته کتاب و کتاب‌خوانی و نیز در طول سال، می‌تواند در الگوسازی برای هویت‌سازی این قشر از جامعه مؤثر باشد.

رحمتی به ظرفیت روستاها و مساجد برای برگراری باشکوه‌تر هفته کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و افزود: در کار‌های فرهنگی می‌توان از ظرفیت‌های ناب و مستعد روستاها ویژه استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه دیگر کارشناسان نیز به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

به گزارش ایبنا؛ سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از 21 آبان لغایت 27 آبان 1401 در سراسر کشور برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها