یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
«سه کاهن» مخاطب را درگیر ماجرایی پرهیجان می‌کند

یونس عزیزی، داستان‌نویس و روزنامه‌نگار در دومین نشست «کتابخوان اصحاب رسانه» با معرفی رمان «سه کاهن» اثر مجید قیصری، گفت: قیصری در «سه کاهن» مخاطب را درگیر ماجرایی پرهیجان می‌کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، دومین جلسه از سلسله جلسات کتابخوان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با موضوع هفته وحدت به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان و با همکاری خانه مطبوعات قم و سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری قم، با حضور یونس عزیزی داستان‌نویس و روزنامه‌نگار، سیدقوام صفوی فعال رسانه و جمعی اصحاب رسانه در سالن جلسات اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم، برگزار خواهد شد.
 
عزیزی در ابتدا به معرفی رمان «سه کاهن» اثر مجید قیصری پرداخت و گفت: رمان «سه کاهن» به یک روز از زندگی پیامبر اکرم‌(ص) در سن چهار سالگی می‌پردازد. در این داستان حلیمه دایه پیامبر در تلاشی مجدانه و قابل ستایش، سعی می‌کند جان پیامبر را از گزند کاهنانی نجات دهد که می‌خواهند براساس نشانه‌های ظاهری پیامبر اسلام‌(ص)، وی را در کودکی از بین ببرند.
 
وی افزود: نویسنده «سه کاهن» رمان خود را با عبارات منقطع و جملات کوتاه و پرضرب آغاز می‌کند و به جلو می‌برد و این یکی از خصوصیات بارز این رمان است. بر همین خاطر بخش زیادی از داستان با دیالوگ پیش می‌رود. دیالوگ‌هایی که بین حلیمه و اطرافیان او  شکل می‌گیرد و در لابه‌لای همین گفت‌وگوها پیامبر را از زبان اطرافیانش توصیف کند.
 
این داستان‌نویس اضافه کرد: تصویر‌های به یادماندنی، رنگ، نور، صدا و بوهای متنوعی در داستان حس می‌شود که نشانگر دقت نویسنده در خلق داستان است. قیصری مخاطب را به صحرای سوزان و پرخطر سرزمین حجاز می‌‌برد و همراه اضطراب حلیمه او را درگیر ماجرایی جذاب و پرهیجان می‌کند.
 
نویسنده رمان «چپ‌دست‌ها» در ادامه به معرفی دو کتاب در حوزه رسانه با موضوع گزارش‌نویسی پرداخت و بیان کرد: کتاب «تجربه‌های ماندگار در گزارش‌نویسی» با علی‌اکبر قاضی‌زاده که از سوی نشر دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها منتشر شده یکی از کتاب‌های به یادماندنی در این حوزه است.
 

وی ادامه داد: این کتاب شامل یک درآمد و یک مقدمه با عنوان سخن نخست و 70 متن گزارش از گزارش‌های منتخب یکی دو قرن اخیر است. گزارش نخست خلاصه‌ای از اثر ابوالفضل بیهقی، یعنی «بر دار کردن حسنک وزیر» و گزارش دوم، در مورد قتل ناصرالدین شاه با عنوان «ترور صاحب قران» است. تاکید می‌کنم که در این کتاب نباید از ترجمه روان و شیوای قاضی‌زاده چشم‌پوشی کرد. این مجموعه با همه خشونت و تلخی که در بسیاری از گزارش‌های آن می‌توان پیدا کرد با یک خط مشترک با عنوان نکوهش ستمگری انسان و احترام‌گذاشتن به تلاش‌های انسان‌‌دوستانه است.
 
عزیزی درباره کتاب «همینگوی خبرنگار» یادآور شد: کتاب «همینگوی خبرنگار» نوشته ویلیام وایت شامل ۷۵ مقاله و گزارش خبری منتخب از چهار‌دهه روزنامه‌نگاری ارنست همینگوی است. کتاب، شامل یک‌سوم از مقالات چاپ‌شده همینگوی در روزنامه‌ها و مجلات مختلف، بین سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۵۶ است. با خواندن مقالات درمی‌یابیم که پایه و اساس بسیاری از داستان‌های وی همین مقاله‌ها بوده‌اند. خواندن این کتاب را دوستداران حوزه خبرنگاری، جامعه‌شناسی و حتی داستان‌نویس پیشنهاد می‌کنم.
 
در بخش دیگری از نشست کتابخوان اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه سیدقوام صفوی دیگر مهمان این نشست گفت: آنچه از جانب خدا از وجود مبارک رسول‌الله داریم این است که رسولی از نفس خود ما برای‌مان قرار داده شده است. حقیقتاً هم اینگونه است و پیامبر از ابتدای بعثت مردم را به خواندن تعقل و آموزش فرا‌خواند تا جایی که افرادی که بر پیامبر شمشیر کشیدند به خاطر اینکه سواد خواندن به مسلمانان محروم آموزش می‌دادند را آزاد می‌کرد.
 
وی اضافه کرد: امروزه طلبه، سینماگر، داستان‌نویس و فرهنگی که باید علمدار باشند، شناخت نسبت به حقیقت وجود پیامبر صلی‌الله و حضرات معصومین است. برای این جلسه کتاب «۲۵۰ ساله» را انتخاب کردم، این کتاب را صرفاً به‌عنوان یک کتاب تاریخی نمی‌توان نگاه کرد بلکه یک کتاب تحلیلی و فرا تحلیلی است.
 
این فعال حوزه رسانه بیان کرد: این کتاب مجموعه سخنرانی رهبری از قبل از انقلاب تا سال ۸۹ است که در سه حلقه تنظیم شده است. هنوز حلقه اول درنیامده، آن حلقه ویژه نوجوانان است. حلقه دوم ویژه عموم و دانشجویان و طلبه‌ها و حلقه سوم ویژه متخصصین است.
 
وی افزود: در حلقه دوم ۱۷ فصل داریم و برخلاف کتاب‌های تاریخی که مثلاً فصلی برای حضرت زینب قرار نداده‌اند، اینجا فصلی برای حضرت زینب وجود دارد.
 

عضو تحریریه خبرگزاری رسا اضافه کرد: چرا می‌گویند کتاب انسان ۲۵۰ ساله؟ اگر حرکت حضرات معصوم را از سال دهم هجری شروع کنیم تا سال ۲۶۰ که غیبت امام زمان است این وسط ۲۵۰ سال زمان می‌گذرد، رهبری می‌فرمایند من قبل از انقلاب به این نکته رسیدم که در این زمان یک انسان آمده، کارهایی انجام داده، مسیر را طی کرده و نقشه را پیش رفته است که این نقش قرار است به غایتی برسد.
 
وی بیان کرد: در حلقه سوم که تخصصی‌تر است دیگر حلقه ها نداریم. در این کتاب، دوره بندی داریم. چهار دوره که یک دوره مربوط به امیرالمومنین و حضرت زهرا(س) است که به دوره «سکوت» تعبیر شده است.
 
صفوی به ویژگی‌های کتاب اشاره کرد و ادامه داد: یکی از ویژگی‌های کتاب این است که به خیلی از شبهات مثلاً به خانه‌نشینی امیرالمومنین بعد از رحلت پیامبر، پاسخ داده شده است. این امام قرار است در مقطعی سکوت کند، امام، دیگر پایان‌ نامه‌ای را امضا کند، امام بعد دست به جهاد بزند و با شمشیر جان و مال خودش را فدا کند.
 
وی ادامه داد: در حلقه سوم به جایی می‌رسیم که متوجه می‌شویم حضرات معصوم تا زمان سیدالشهدا برنامه کوتاه‌مدت برای حکومت داشتند. از زمان سیدالشهدا دوره چهارم شروع می‌شود که از زمان امام سجاد(ع) تا امام حسن عشگری(ع) است. آنجا دیگر وارد برنامه بلندمدت می‌شویم. طرح نظام وکالت و شبکه تشکیلاتی وکالت که از زمان امام صادق(ع) شکل گرفت و در زمان امام حسن عسگری(ع) به اوج خود رسید. امام در حال آماده‌سازی جامعه برای زمان غیبت امام زمان(ع) است تا از طریق شبکه ولایت و مرجعیت ارتباط خودش را به امام معصوم حفظ کنند چراکه از سال ۲۶۰ دیگر امام به صورت علنی در جامعه حضور ندارد.
 
مهدی توکلیان مدیر کل اداره کتابخانه‌های استان قم در سخان کوتاهی گفت: مقام معظم رهبری در حوزه کتاب و کتابخوانی تعبیری دارند تحت عنوان واجب دینی، یعنی به کتاب و کتابخوانی به عنوان واجب دینی نگاه می‌کنند. این نشان می‌دهد که ما کمتر کار کردیم و فکر می‌کنم این نکته فصل‌الخطابی برای اهالی فرهنگ باشد.
 
وی بیان کرد: نهاد کتابخانه در حوزه نابینایان، ناشنوایان و کم‌‌شنوایان تنها حوزه فرهنگی کشور است که در کل کشور به این قشر خدمات عرضه می‌کند و در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای در بخش نابینایان حدود هزار جلد کتاب داریم. این خدمت، بی‌منت برای این عزیزان صورت می‌گیرد و امیدوارم با همت همه‌جانبه دوستان، مطالبه فرهنگ در حوزه کتاب و کتابخوانی در استان جدی پیگیری شود.
 

در بخش دیگری از این برنامه، حسینی، عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم گفت: در این دوره نگاه‌مان را به سمت کارهای فرهنگی برده‌ایم و علاوه بر خدمات آموزشی رفاهی به حوزه فرهنگ هم نگاهی داریم.
 
عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قم گفت: در بحث گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزاری چنین جلساتی را در نظر داریم که امیدوارم تداوم خواهد داشت و از همکاری مدیر کل اداره کتابخانه‌های استان قم تشکر می‌کنم.
 
بر پایه این گزارش در ادامه خانم خداداد، کارشناس فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های استان قم به معرفی کتاب «قاف» پرداخت و به همراه چند نفر از حاضرین جلسه به جمع‌خوانی این کتاب پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها