چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۴
اسکن و بارگذاری همه اسناد پیش از انقلاب تا پایان سال ۱۴۰۲

محمد خانعلی، درباره پیشرفت دیجیتال‌سازی در این کتابخانه از اسکن 60 درصد اسناد پیش از انقلاب اسلامی خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌‌شود تا پایان سال 1402 تمام اسناد پیش از انقلاب اسلامی اسکن و بارگذاری شود.

محمد خانعلی، مسئول بخش دیجیتال‌سازی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره پیشرفت دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر تقریبا همه منابع خطی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی دیجیتال‌سازی شده‌اند و فقط حدود 500 جلد از منابع خطی صندوقی باقی‌مانده که آن هم با توجه به حساسیت و مهم بودن منابع با در نظر گرفتن شیوه‌نامه‌های بهداشتی خاص در حال اسکن شدن هستند.

وی افزود: کتابخانه مجلس در مجموع، 27 هزار و 500  جلد نسخه خطی دارد که از این تعداد،27 هزار جلد آن تا پایان تیرماه امسال اسکن شدند. پیش‌بینی بخش دیجیتال کتابخانه این است که تا سه ماه آینده فرآیند اسکن نسخه‌های خطی صندوقی نیز به اتمام برسد.

اسکن 2 میلیون برگ سند قبل از انقلاب تاکنون
خانعلی با اشاره به تاکید رئیس کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بر دیجیتال‌سازی اسناد کتابخانه مجلس اظهار کرد: تا زمان شروع ریاست غلامرضا قاسمیان بر کتابخانه مجلس، فقط 500 هزار برگ سند اسکن شده بود. اکنون براساس تازه‌‌ترین آمار، تا پایان تیرماه امسال، دو میلیون و 705 هزار و 598 برگ سند، معادل 154 هزار و 234 پوشه، شامل اسناد پیش از انقلاب اسلامی، اسکن شده‌اند؛ بنابراین تاکنون تقریبا 60 درصد اسناد پیش از انقلاب اسکن شده‌اند. 
 
وی با اشاره به اینکه اسکن اسناد کتابخانه مجلس از نیمه دوم سال 99 به صورت ویژه آغاز شده است، اظهار کرد: بخش دیجیتال کتابخانه مجلس تاکنون، یک‌میلیون و 147 هزار 316 برگ سند از اسناد بعد از انقلاب اسلامی را نیز که شامل 1679 کارتن است، اسکن کرده است.
 
مسئول دیجیتال‌سازی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای درباره پیش‌بینی پایان دیجیتال‌سازی منابع این کتابخانه عنوان کرد: پیش‌بینی می‌‌شود تا پایان سال 1402 تمام اسناد پیش از انقلاب اسلامی اسکن و این منابع  از طریق پایگاه کتابخانه مجلس در دسترس است.

مذاکره با کتابخانه ملی برای مبادله تصاویر منابع اسنادی
خانعلی با بیان اینکه حجم اسناد بعد از انقلاب بیشتر است، اظهار کرد:  بخشی از این اسناد در کتابخانه مجلس و مابقی در بخش مرکز اسناد کتابخانه ملی نگهداری می‌شود. اکنون درحال مذاکره با کتابخانه ملی برای مبادله تصاویر منابع اسنادی موجود در کتابخانه ملی هستیم. امیدواریم هرچه سریع‌تر تصاویر اسناد 6‌دوره اول مجلس شورای اسلامی در اختیار کتابخانه مجلس قرار گیرد.

 اتمام اسکن منابع سنگی و سربی تا ابتدای 1402
خانعلی درباره آمار دیجیتال‌سازی منابع سنگی و سربی عنوان کرد: 28 هزار جلد  منبع سنگی و سربی در کتابخانه مجلس وجود دارد که از این تعداد 17 هزار و 673 جلد آن(معادل سه‌میلیون و 217 هزارو 796 فریم)  اسکن شده‌اند و در این میان یکسری نسخه‌های تکراری نیز وجود دارد که باید جداسازی شوند. تاکنون 70 درصد نسخه‌های سنگی و سربی اسکن شده‌اند. پیش‌بینی می‌شود اسکن کتاب‌های سنگی و سربی تا اوایل سال آینده به پایان ‌برسد.

اتمام اسکن 30 درصد از نشریات کتابخانه مجلس 
مسئول دیجیتال‌سازی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: تاکنون 275 هزار شماره از نشریات کتابخانه مجلس اسکن شده که شامل 30 درصد از کل نشریات این کتابخانه هستند؛ براساس آخرین آمار تاکنون 275 هزار و 518 شماره از نشریات اعم از روزنامه، نشریه و مجله با اولویت پیش از انقلاب اسلامی و دهه 70 به قبل اسکن شده‌اند.

اسکن 19 هزار کتاب چاپی پیش از انقلاب
خانعلی درباره آمار دیجیتال‌سازی کتاب‌های چاپی نیز گفت: دیجیتال‌سازی کتاب‌های چاپی به دلیل رعایت حق مولف و کپی‌رایت در اولویت کتابخانه مجلس نیست؛ اما برای پیشرفت دیجیتال‌سازی در بخش کتاب‌های چاپی، این کتابخانه اسکن آثار پیش از انقلاب اسلامی را با توجه به قدیمی‌بودن آن‌ها، در اولویت قرار داده است.
 
وی با اشاره  به اینکه آثار چاپی یا توجه به اولویت قدیمی بودن یا براساس درخواست مراجعه‌کننده اسکن می‌شود، گفت: براساس آمار، تاکنون 19 هزار و 526 جلد از  کتاب‌‌های چاپی پیش از انقلاب اسلامی اسکن شده‌اند.
 
وجود 7 دستگاه بوک اسکنر قدیمی در کتابخانه مجلس 
مسئول دیجیتال‌سازی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای درباره دستگاه‌هایی که برای اسکن کتاب‌، نسخه‌های خطی، چاپ سنگی و سربی  و اسناد از آن‌ها استفاده می‌شود، اظهار کرد: اکنون هفت دستگاه بوک اسکنر قدیمی در بخش دیجیتال‌سازی منابع کتابخانه مجلس فعال است که سه دستگاه‌ آن اسکن کتاب‌های سنگی، سربی، چاپی، خطی و مجلات را انجام می‌‌دهند. چهار دستگاه دیگر نیز برای اسکن اسناد قبل از انقلاب است؛ البته این دستگاه‌ها قابلیت اسکن سند و کتاب به صورت همزمان را نیز دارند. 

خرید 5 دستگاه اسکنر جدید در دوره مدیریت جدید
خانعلی با بیان اینکه پنج دستگاه اسکنرجدید به ارزش حدود 70میلیون تومان برای اسکن اسناد در دوره مدیریت جدید خریداری شده است، عنوان کرد: اکنون در مجموع  12 دستگاه اسکنر برای اسکن کتاب، سند، نسخه‌های خطی،سنگی، سربی، چاپی و مجلات و یک دستگاه اسکنر مخصوص روزنامه داریم. هفت دستگاه‌ قدیمی اسکنر بخش دیجیتال‌سازی منابع  کتابخانه مجلس نیز در دوره مدیریت جدید، تعمیر شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها