چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶
هدفمان کسب عنوان پایتختی کتاب ایران است/پیگیری احیا اتحادیه ناشران کرج

سعیدجابری انصاری، ارتقاء جایگاه استان البرز در حوزه نشر و کسب عنوان پایتختی کتاب ایران را اولویت‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اعلام کرد و گفت: درصدد احیاء انجمن ناشران، فعال‌سازی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و معرفی کتاب‌های ناشران برتر استان به جشنواره‌های ملی هستیم.

سعیدجابری انصاری، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، درباره ظرفیت‌های بالقوه استان در زمینه ترویج کتابخوانی، چاپ و نشر اظهار کرد: استان البرز در زمینه نشر کتاب، جایگاه چهارم کشوری را به خود اختصاص داده است. حضور ناشران تخصصی حوزه ادبیات در کنار انتشار کتاب‌های مرجع،  گویای توانمندی‌های استان در زمینه نشر کتاب است.

وی گرانی کاغذ، محدودیت یارانه برای خرید کتاب، حمایت اندک از ناشران استان و شکل نگرفتن ساختار صنفی نشر را از مهمترین مشکلات حوزه نشر کتاب در استان البرز برشمرد و تصریح کرد: برای حمایت از ناشران بومی استان درحال رایزنی برای افزایش بودجه خرید کتاب هستیم؛ علاوه‌‌براین درصدد احیاء انجمن ناشران، فعال‌سازی اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و معرفی کتاب‌های ناشران برتر استان به جشنواره‌های ملی هستیم. امیدواریم برآیند این تلاش‌ها به بهبود نسبی وضعیت نشر کتاب در استان البرز منجر شود.

جابری انصاری ضعف آموزشی بدنه نشر را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم، فرآیند صدور مجوز‌های کسب و ‌کار برای متقاضیان پروانه نشر را تسهیل کرده است. همزمان برای ارتقاء عملکرد ناشران استان پیگیر برپایی دوره‌های آموزشی تخصصی نشر کتاب هستیم. 

این مسئول در ادامه با تاکید بر ضرورت اصلاح نحوه توزیع کتاب بیان کرد: برپایی نمایشگاه‌های کتاب در قالب محلی و شهرستانی، بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی و بهینه‌سازی نظام توزیع کتاب از مهمترین برنامه‌های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز برای پویایی اقتصاد نشر و گنجاندن کتاب در سبد خرید خانوار است.

وی با تاکید بر اهمیت و تاثیر انجمن‌های ادبی در ترویج فرهنگ مطالعه ادامه داد: بهره‌گیری از ظرفیت انجمن‌های ادبی و سازمان‌های مردم‌نهاد می‌تواند در ترویج فرهنگ مطالعه با محور مشارکت‌های مردمی  بسیار موثر باشد. به همین سبب در اداره فرهنگ ارشاد اسلامی استان البرز، ضمن تخصیص مکان‌های مناسب برای برپایی جلسات انجمن‌های ادبی، در حد توان از این گونه فعالیت‌ها حمایت می‌شود.

جابری انصاری از برنامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برای تبدیل کرج به پایتخت کتاب ایران خبر داد و افزود: برای تبدیل کرج به «پایتخت کتاب ایران» نیازمند مشارکت انجمن‌های ادبی و فعالان عرصه کتاب هستیم. برای تحقق این هدف بزرگ فرهنگی، همکاری ارگان‌های مختلف از‌جمله شهرداری و شورای اسلامی شهر را خواستاریم.

وی از همکاری و تعامل سازنده، بین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ البرز و سایر نهادها و ارگان‌های استان ابراز خرسندی کرد و بیان کرد: امیدواریم از تعامل سازنده‌ای که در ماه‌های اخیر بین اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز و ارگان‌های متولی امور فرهنگی حاصل شده است، زمینه تحقق اهداف کتابخوانی در سراسر استان فراهم شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها