جمعه ۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۸
طرح‌های کتابخوانی بوشهر؛ ضرورت مشارکت صنایع بزرگ نفت و گاز برای تامین اعتبار

حیدر راهب، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر گفت: سه پروژه کتابخوانی در شهر دوراهک، روستای دویره و شهر آبدان در حال ساخت هستند که با تامین اعتبار تا پایان امسال یا سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به‌مناسبت هفته دولت که معمولا فرصت قابل توجهی برای افتتاح طرح‌های مختلف شناخته می‌شود؛ در بوشهر پروژه فرهنگی افتتاح نخواهد شد؛ البته این بدان معنا نیست که هیچ‌ پروژه‌ای وجود ندارد. نماینده دولت در استان بوشهر، تاکید دارد پروژه‌هایی افتتاح ‌شود که واقعا تکمیل شده‌اند. بدیهی است که یکی از چالش‌های جدی طرح‌های کلان عمرانی‌‌ و فرهنگی، تعجیل در برگزاری مراسم افتتاح، پیش‌از  تکمیل شدن آن‌ها است.

هرچند عملیات ساخت دو مجتمع بزرگ فرهنگی- هنری بوشهر در دو منطقه عسلویه و برازجان مراحل پایانی خود را می‌گذراند، اما افتتاح این مراکز بزرگ به بعد از هفته دولت موکول شده است تنها با این هدف که مراحل ساخت و تجهیز به‌طور کامل انجام شود و مردم از همان زمان افتتاح، شاهد فعالیت جدی این دو مجتمع باشند.  
افزون بر این، چندین پروژه کوچک و بزرگ دیگر در عرصه کتابخوانی وجود دارد که در‌صورت تامین اعتبار تا پایان امسال یا ابتدای سال آینده افتتاح خواهند شد؛ البته با توجه به اینکه استان بوشهر عنوان پرطمطراق «پایتخت انرژی» کشور را به‌دنبال خود می‌کشد، انتظار می‌رود،  پروژه‌های این‌ چنینی به‌دلیل تامین نشدن به‌موقع اعتبار به قهقرا نروند. شوربختانه پروژه‌هایی که در این استان در حوزه فرهنگ و هنر در حال ساخت هستند، اغلب قربانی تخصیص‌های دیرهنگام اعتبار می‌شوند؛ امید می‌‎رود در زمان فعالیت دولت مردمی، موضوع تامین اعتبار برای تکمیل و حتی ساخت پروژه‌های این‌چنینی با مشارکت صنایع بزرگ نفت و گاز، براساس اصل عمل به مسئولیت اجتماعی محقق شود.    

در این باره، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر با اشاره به سه پروژه مهم و نیمه‌تمام کتابخوانی در استان به خبرنگار ایبنا گفت: این سه پروژه شامل کتابخانه‌های عمومی در دوراهک، روستای دویره و شهر آبدان می‌شود. دو پروژه اول و دوم، 50 درصد و پروژه سوم، 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارند؛ با توجه به اعتبار درنظر گرفته شده، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال یا سال آینده به بهره‌برداری برسند.

حیدر راهب ادامه داد: برای تکمیل پروژه دوراهک به 25 میلیارد ریال، آبدان 15 میلیارد ریال و برای تکمیل ساختمان کتابخانه دویره به 8 میلیارد ریال اعتبار نیاز است. با توجه به رسالت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، به‌عنوان بهره‌بردار کتابخانه‌های عمومی، هدف صرفا افتتاح ساختمان نیست؛ بلکه رسالت واقعی، تجهیز کتابخانه‌ با ساختارهای استاندارد کتابخوانی شامل تامین و تجهیز کتاب، قفسه و میز مطالعه است.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه آیا در سفر ریاست‌جمهوری به استان بوشهر مصوبه‌ای در حوزه کتابخوانی تصویب شد؟، توضیح داد: خیر، در سفر ریاست‌جمهوری به استان، مصوبه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم؛ اما با توجه به نگاه ویژه‌ای که آقای محمدی‌زاده، استاندار محترم بوشهر به امر کتابخوانی دارند، احداث کتابخانه مرکزی بوشهر با متراژ حداقل 7 هزار مترمربع در شورای فرهنگ عمومی، اسفندماه سال 1400 مصوب شده است که در حال حاضر در حال انجام فرایند تأمین اعتبار و مشاوره طرح است.
 
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ایجاد این مرکز فرهنگی بزرگ چقدر در افزایش کیفیت و کیمیت فعالیت‌های کتابخوانی و مطالعاتی و پژوهشی استان نقش خواهد داشت؟ گفت: با توجه به اینکه فضای کتابخانه‌ای موجود در استان و به‌ویژه شهرستان بوشهر چندان مطلوب نیست و استان تاکنون از داشتن کتابخانه مرکزی محروم بوده، پیش‌بینی می‌شود این کتابخانه مورد استقبال پرشور مخاطبان قرار گیرد و به‌واسطه داشتن فضاهای بسیار خوب مطالعاتی در حوزه‌های عمومی و خصوصی، منابع غنی و ارزشمند، بهره‌گیری از فناوری روز در ارائه خدمات، بخش کودک بسیار بزرگ و مجهز، سالن‌های آمفی‌تئاتر و همایش، گالری و نمایشگاه و ... می‌تواند مرجع محققان، پژوهشگران و سایر اقشار علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی باشد.
 
راهب تاکید کرد: کتابخانه مرکزی بوشهر می‌تواند با ارائه بیش از 60 خدمت متفاوت، مرجع مهم فعالیت‌های فرهنگی، علمی و آموزشی باشد و جمعیت زیادی از دانش‌آموزان، دانشجویان، بانوان خانه‌دار، بازنشستگان، کودکان و خردسالان را پوشش دهد. در این کتابخانه به‌جز بخش‌هایی مانند سالن مطالعه و مخزن، بخش‌هایی برای فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی درنظر گرفته شده که این موارد از نقاط قوت این کتابخانه خواهد بود. امید است این کتابخانه بتواند به ارتقاء سطح مطالعه عمومی استان و همچنین ارتقاء فرهنگ ایرانی- اسلامی مردم کمک کند.
 
وی درباره دیگر تاثیرات ایجاد کتابخانه مرکزی در استان یادآور شد: این کتابخانه می‌تواند به‌عنوان نماد فرهنگی استان با امکانات و تجهیزات مدرن، نقش مهمی را برای روشن شدن افکار عمومی جامعه و انتقال مفاهیم علمی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه و گذران اوقات فراغت ایفا کند. بی‌شک تکمیل و بهره‌برداری این طرح‌ها به‌عنوان قطب فرهنگی استان ضمن تامین نیازهای مطالعاتی و علمی کاربران استان به استان‌های همجوار نیز خدمات ارائه کند؛ همچنین می‌تواند در زمینه تحقق سند چشم‌انداز 1404 و نهضت مطالعه مفید در حوزه فضاهای کتابخانه‌ای جهشی جدی ایجاد کند.

به عقیده راهب، کتابخانه مرکزی بوشهر می‌تواند به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین فضاهای فرهنگی به گروه‌های خاص ازجمله کودکان و نوجوانان، نابینایان، ناشنوایان و محققان ارائه خدمات کند. افزون بر این، می‌تواند به‌عنوان مرکز «معین» تامین منابع برای سایر کتابخانه‌های عمومی استان نقش ایفا کرده و به‌عنوان نماد موفق بهره‌مندی از فناوری‌های جدید در استان تبدیل شود. به‌طور طبیعی یکی از آثار افتتاح این طرح‌ها، فضای مناسبی برای برگزاری جلسات، سمینارها، نشست‌ها و ... با محوریت فعالیت‌های فرهنگی به‌وجود خواهد آمد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر در پاسخ به سوالی درباره اینکه چند شهر در استان بوشهر وجود دارد که فاقد کتابخانه هستند، توضیح داد: چهار شهر بوشکان، چاه مبارک، بادوله و دوراهک، شهرهای فاقد کتابخانه در استان هستند که البته ساختمان کتابخانه دوراهک با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال احداث است. زمین احداث کتابخانه بوشکان هم تأمین شده و منتظر تخصیص اعتبار هستیم. در شهر چاه مبارک نیز با مشارکت آموزش و پرورش در حال ساخت کتابخانه مشارکتی هستیم و در شهر بادوله هم با همکاری شهرداری در حال انجام فرآیند واگذاری زمین هستیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه در حال حاضر سرانه فضای کتابخانه‌ای استان چقدر است و با تکمیل پروژه‌های ناتمام این سرانه چقدر افزایش می‌یابد، گفت: سرانه فضای کتابخانه‌ای استان در حال حاضر به‌ازای هر صد نفر 2.21 مترمربع در بوشهر است و در صورت تکمیل پروژه‌های در دست احداث به میزان 0.12 درصد رشد خواهد داشت و به 2.33 متر مربع خواهد رسید.
 
راهب همچنین به تعداد کتابخانه‌های فعال استان اشاره و بیان کرد: در حال حاضر 76 کتابخانه مشارکتی و نهادی در استان بوشهر، پیشگام خدمت‌رسانی به مردم استان هستند که از این شمار، 42 کتابخانه در مناطق کمتربرخودار به ارائه خدمت مشغول‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها