یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
«کین سهراب، خون سیاوش» خواندنی شد

کتاب «کین سهراب، خون سیاوش» اثر صادق عاشورپور مجموعه‌ای از چهار نمایشنامه است که روایتی منثور از داستان‌های حماسی شاهنامه ارائه می‌کند. این اثر به تازگی از سوی انتشارات کتاب نیستان منتشر شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ چهار نمایشنامه کتاب «کین سهراب، خون سیاوش» در واقع روایتی است منثور از چهار داستان حماسی شاهنامه که برخی تراژیک و برخی در سنت متون پهلوانی بازخوانی شده است.

نویسنده از سویی با خارج‌کردن متن از حالت رایج شعر سعی کرده است تا برای ایجاد ارتباط بیشتر مخاطب با متن و محتوای چند لایه آن، پلی تازه به ذهن و جان مخاطب بزند و از سوی دیگر عبارات و توصیفات و اصلاحات گاه ناآشنا برای مخاطب را که در متن اصلی شاهنامه درج شده است به نفع مخاطب ساده‌نویسی کند. با این همه صادق عاشورپور در این اثر، از زبان و ادبیات فاخر شاهنامه دور نشده است و متنی که او خلق می‌کند زبانی حماسی و شیوه بیانی و روایی مرتبط با عصر و زمان سرایش شاهنامه دارد؛ به عبارت دیگر این نمایشنامه‌ها را می‌توان تلاشی برای روایت آهنگین منثور و توأم با تصویرسازی ذهنی از شاهنامه دانست.

متون نمایشی این کتاب تصویری و قابل فهم نگارش شده است و طیف وسیعی از مخاطبان و علاقه‌مندان به شاهنامه فردوسی را به خود جذب می‌کند. این اثر همچنین تلاشی است ستودنی برای نمایش قابلیت‌های دراماتیک متن شاهنامه و توانایی روح حاکم بر آن برای بازروایی در قالب‌های مختلف ادبی از جمله نمایشنامه و هنر نمایش ایرانی.

این کتاب همچنین برای پژوهشگران حوزه نمایش می‌تواند متنی درخور توجه برای مطالعه در زمینه چگونگی تبدیل و پیوند میان متون کهن داستانی با اصول روایت نمایشی در دوران حاضر باشد.

صادق عاشورپور نمایشنامه‌نویس، کارگردان و پژوهشگر حوزه تئاتر است. او از ۱۶ سالگی به دنیای تئاتر وارد شده است و کماکان بیش از هرچیز وقت خود را صرف نوشتن متون نمایشی می‌کند. یکی از مهم‌ترین متون پژوهشی وی، مجموعه هفت جلدی نمایش‌های ایرانی و مجموعه چهار جلدی بازی‌های محلی است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها