یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۱
حمایت از آثار نویسندگان، شاعران و هنرمندان از رویکردهای کنگره ملی ماه غریبستان است

رضا نیازی در جلسه هماهنگی کنگره ماه غریبستان گفت: دبیرخانه کنگره امکان حمایت از صاحبان ایده را دارد و دبیران هر بخش می‌توانند تا برگزاری کنگره صاحبان ایده را شناسایی و برای به اجرا درآوردن ایده‌های آنها اقدامات لازم را انجام دهند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در لرستان، نخستین جلسه هماهنگی کنگره ملی ماه غریبستان با حضور رضا نیازی، معاون فرهنگی و مطبوعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیران بخش‌های مختلف کنگره شنبه‌(1 مردادماه) در  سالن معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان برگزار شد.

نیازی گفت: نخستین کنگره منطقه‌ای فرهنگی هنری ماه غریبستان در لرستان با حضور استان‌های لرستان، ایلام، کرمانشاه، همدان، چهارمحال و بختیاری و خوزستان برگزار شد و با توجه به تجربه موفق این کنگره منطقه‌ای دومین کنگره به صورت ملی برگزار خواهد شد.

وی افزود: نهادهای مختلفی همچون حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، آموزش و پرورش، صدا و سیما، شهرداری، اداره کل کتابخانه‌های عمومی و انجمن‌های فرهنگی و هنری استان براساس ظرفیت‌های این دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند با کنگره همکاری داشته باشند.

                   

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تاریخ اختتامیه کنگره را همزمان با ولادت امام علی‌(ع) در 13 بهمن اعلام کرد و افزود: مخاطبان این کنگره عالمان و فرهیختگان دینی، هنرمندان، استادان حوزه و دانشگاه، فرهنگیان، شاعران، ادبیان و عموم مردمی که ارادتی به فرهنگ علوی و نگاهی که به حکومت و حکمرانی علوی دارند هستند و می‌توانند تا 30 آذر ماه در این کنگره شرکت کنند.

وی افزود: با توجه به مسائل ساختاری، کمیته‌های مختلفی برای برگزاری این کنگره در نظر گرفته شده است که  این کمیته‌های مختلف بتوانند محورهای جشنواره را راهبری کنند.

نیازی با بیان اینکه باید نسبت به آثار رویکرد جدیدی داشته باشیم، افزود: دبیرخانه کنگره امکان حمایت از صاحبان ایده را دارد و دبیران هر بخش می‌توانند تا برگزاری کنگره صاحبان ایده را شناسایی و برای به اجرا درآوردن ایده‌های آن‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال در بخش کتاب به‌ویژه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان از کسانی که در حوزه سیره علوی کتابی را آماده دارند و توانایی انتشار آن وجود ندارد، دبیرخانه امکان حمایت از این آثار را تا برگزاری کنگره خواهد داشت و یا در بخش‌های مجازی شکل‌های نوین داستان‌گویی را می‌توانیم مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان جوایز هر بخش را برای نفر اول 6 میلیون تومان، نفر دوم 4 میلیون تومان و نفر سوم 2 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: برگزاری این کنگره، فرصتی مناسب برای تبیین و گسترش سیره علوی و پیام غدیر در سطح جامعه است.
 
نیازی ادامه داد: این کنگره ملی در چهار بخش شامل:
ادبیشعر آیینی، بومی، نو، کلاسیک، داستان کوتاه، قطعه ادبی و قصه‌گویی

هنری: فیلم کوتاه، کلیپ، نماهنگ، پادکست، اینفوگرافی، موشن‌گرافیک، خوشنویسی، سرود، پوستر، نگارگری و عکس

علمی ـ پژوهشیکتاب، مقاله، یاداشت مطبوعاتی

مجازی: نرم‌افزار چندرسانه‌ای، نرم‌افزار موبایل، نشریه الکترونیک و شبکه‌های اجتماعی برگزار می‏‌شود.

از محورهای این کنگره ملی می‎‌‌توان به مولفه‌ها و شاخصه‌های سبک زندگی در فرهنگ علوی شامل: حجاب، عفاف، ایثار، شهادت، جهاد، نماز، امر به معروف و نهی از منکر و خانواده، فرهنگ ولایت‌مداری بازآفرینی هنری با تکیه بر نهج‌البلاغه، زمینه‌سازی برای حاکمیت ارزش‎‌های علوی در سطح جامعه، فرهنگ امام علی (ع) محور وحدت اسلامی، حاکمیت و سیاست در سیره علوی، خانواده برتر در بیان و سیره امام علی(ع)، امام علی(ع) در شعر و ادبیات فارسی، هنر در سیره امام علی (ع)، بازشناسی عرفان ناب علوی از عرفان‌های نوظهور و شاخص‌‌های فرهنگی و اجتماعی از منظر امام علی(ع) اشاره کرد.
 
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: از اهدافی که این کنگره ملی دنبال می‎‌‌کند می‎‌توان از اهتمام به حفظ اصول و ارزش‌های اسلامی، پاسداری از حریم ولایت، ترویج فرهنگ پژوهش و تقویت روح تحقیق و تتبع در ابعاد مختلف شخصیت و سیره امام علی(ع)، تبیین و بصیرت‌افزایی به جامعه در تداوم سلوک و سیره امام علی(ع) در توسعه فرهنگی، تدبر در نهج‌البلاغه و استفاده از این گنجینه بی‌نظیر، تحکیم بنیان خانواده و جوانان با ترویج فرهنگ علوی، بهره‌مندی همه اقشار اجتماعی از انتشار نتایج تحقیقات کنگره، تولید محتوای لازم همسو با معارف علوی، تداوم ارزش‎‌ و آرمان‌های انقلاب اسلامی در سایه‌سار تفکر مرام و منش مولای متقیان، آشنایی از خطبه‌های نهج‌البلاغه و ترویج فرهنگ تدبر در آن و بهره‌مندی از این گنجینه نفیس نام برد.
 
به گزارش ایبنا؛ در پایان این جلسه هرکدام از دبیران بخش‌های مختلف به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند و احکام صادره از سوی ناظر کنگره، رضا نیازی، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان دریافت کردند.

- دبیر بخش مقاله: امین جعفری
- دبیر بخش قصه‌گویی، داستان و قطعه‌ادبی: شهرزاد مظفری
- دبیر بخش مطبوعات و کتاب: سهیمه اسدزاده
- دبیر بخش فیلم کوتاه، کلیپ، نماهنگ و موشن‌گرافی: محسن مرادی
- دبیر بخش مجازی: امیر امیدنژاد
- دبیر بخش خوشنویسی و نگارگری: ستار ولی‌نژاد
- دبیر بخش شعر: میثم جعفری
 
                  
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها