پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۹
فروش 1000 نسخه از کتاب‌های کتابخانه مجلس در شش روز نخست نمایشگاه

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفـت: خوشبختانه براساس آمار؛ میزان استقبال از کتاب‌های انتشارات کتابخانه مجلس امسال نسبت به دوره‌های قبل بسیار خوب بود، به‌طوری که در6 روز ابتدایی نمایشگاه کتاب تهران بیش از 1000 جلد کتاب از طریق مجازی و حضوری فروخته شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی عباسلو، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌ (ایبنا) اظهار کرد: کتابخانه مجلس در سی‌و‌سومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در کنار عرضه آثار جدید، هفت نشست‌ تخصصی در غرفه کتابخانه و سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران تدارک دیده است و هر روز میزبان یک نشست با حضور اندیشمندان است.

وی با بیان این‌که ماهیت نشست‌ها متناسب با فضای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی است، عنوان کرد: کتابخانه مجلس امسال با برگزاری نشست‌هایی در موضوعات محیط زیست، فرزند‌آوری و قانون‌گذاری از تدوین تا نتقیح تجربه تازه‌ای را برای کتابخانه مجلس در سال جاری رقم زد که نتیجه‌ آن تعامل بیشتر با نخبگان دانشگاهی و حوزی بود. 

عباسلو با اشاره به تاکید ریس مجلس شورای اسلامی مبنی بر این که کتابخانه مجلس باید محل تردد پژوهشگران و نخبگان حوزوی و دانشگاهی باشد، گفت:  این رویکرد کتابخانه مجلس در طول دوره ریاست جدید پیگیری شد و پیش از برگزاری نمایشگاه کتاب تهران هم  ۴٠ نشست هم اندیشی با حضور پژوهشگران و نخبگان و دانشگاهیان برگزار شد. 

مدیر روابط عمومی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: در حاشیه بازید کمیسیون فرهنگی فرهنگی مجلس از غرفه کتابخانه؛ نمایندگان از این رویکرد اندیشکده‌ای و متولی بودن کتابخانه در ارتباط میان پژوهشگران و نمایندگان مجلس استقبال کردند. 

وی درباره عرضه آثار جدید کتابخانه مجلس در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد:  کتابخانه مجلس با ۱۴ عنوان کتاب جدید وارد نمایشگاه کتاب تهران شده است. از این ۱۴ عنوان کتاب جدید، ۹ عنوان را سال گذشته منتشر کردیم و رونمایی ازپنج  عنوان کتاب جدید هم به نمابشگاه کتاب رسید. 

عباسلو با اشاره به چاپ کتاب‌های مهمی مانند «تدوین و تنقیح قوانین و مقررات در ایران» و  کتاب سه جلدی «چالش‌های قانون‌گذاری در ایران» از سوی انتشارات کتابخانه مجلس  و عرضه آن در نمایشگاه کتاب تهران گفت: رویکرد کتابخانه مجلس در سال جدید در بخش پژوهش به سمت مطالعات پارلمانی و مباحث قانون‌گذاری خواهد رفت. 

مدیر روابط عمومی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی درباره ارایه خدمات مجازی در غرفه کتابخانه مجلس اظهار کرد: بیش از یک میلیون رکورد اطلاعاتی از طریق باغ میراث بهارستان در اختیار مخاطبان قرار گرفته است و کارشناسان مشاوره اشاعه اطلاعات کتابخانه؛ اطلاعات و فایل‌های مورد نیاز را در اختیار متضاضیان قرار می‌دهند. 

آغاز فعالیت فروشگاه آنلاین کتابخانه مجلس
عباسلو اظهار کرد: تلاش برای ایجاد فروشگاه آنلاین کتاب کتابخانه مجلس شورای اسلامی را از سال گذشته آغاز کردیم. تا 6 روز  نخست نمایشگاه، غرفه کتابخانه مجلس در بخش حضوری، 60 و در بخش مجازی 40 درصد فروش داشته است. 

فروش بیش از 1000 جلد کتاب از طریق مجازی و حضوری
عباسلو درباره فروش کتاب‌های انتشارات کتابخانه مجلس در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: خوشبختانه براساس آمار؛ میزان استقبال از کتاب‌های کتابخانه مجلس نسبت به سال‌های قبل بسیار خوب بود، به‌طوری که در 6 روز ابتدایی نمایشگاه کتاب تهران بیش از 1000 جلد کتاب از طریق مجازی و حضوری فروخته شده است. موضوعات کتاب‌های منتشر شده در حوزه ادبی، تاریخی پارلمانی، تصحیح متون و نسخ و همچنین اسلام‌شناسی و غرب‌شناسی انتقادی است. 

مدیر روابط عمومی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به خرید کتاب از سوی بخش فراهم‌آوری کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی گفت: کتابخانه مجلس امسال بیش از 2200 جلد کتاب فارسی از 130 ناشر داخلی به ارزش 220 میلیون تومان و  116 عنوان کتاب لاتین به ارزش 150 میلیون تومان از نمایشگاه کتاب تهران، خریداری کرده است.

وی افزود: این‌کتاب‌ها در موضوعات حقوق، ایرانشناسی، اسلام‌شناسی و کتاب‌های پارلمانی است؛ همچنین 130 جلد کتاب از دو ناشر داخلی به ارزش 13 میلیون تومان تا پایان روز دوشنبه  26 اردیبهشت‌ماه به مجموعه منابع کتابخانه افزوده شده است.  

عباسلو با اشاره به این‌که سال‌های پیش کتابخانه مجلس یک غرفه 70 متری را در اختیار داشت، اظهار کرد: امسال غرفه کتابخانه ، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی یک غرفه 110 متری را در اختیار گرفت که نسبت به سال‌های پیش فضای بزرگتری بود اما از نظر جانمایی و مکان غرفه؛ امسال رضایت نداشتیم.

مدیر روابط عمومی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی افزود: امسال با توجه به جلسات هم‌اندیشی و نقد و بررسی کتاب، فضای بزرگتری  را در اختیار داریم. در راهرو 2/1 مکان فعلی غرفه کتابخانه مجلس؛ همه انتشارات مهم و بزرگ مانند سوره مهر، صدرا، نشر معارف در یک راستابه صورت حاشیه‌ای در یک گوشه از شبستان قرار گرفتند در حالی که  این ناشران اعتبار نمایشگاه کتاب هستند و باید جای بهتری در اختیار داشته باشند. همچنین دیر اعلام کردن ابعاد و مکان از سوی مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب باعث شد؛ امکان چانه زنی برای تغییر مکان غرفه از کتابخانه مجلس گرفته شود.

وی با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در بخش شبستان باید تقویت شود تا مراجعه‌کنندگان بدانند در  سالن اهل قلم نمایشگاه کتاب و همچنین کدام غرفه‌؛ چه برنامه‌هایی قرار است برگزار شود، عنوان کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی در غرفه‌های حاضر در نمایشگاه کتاب تهران باید بهتر اطلاع‌رسانی شود تا افراد برای حضور در نشست‌های مور علاقه خود بتوانند برنامه‌ریزی کنند؛ همچنین امسال بهتر بود غرفه‌های فعال در حوزه کتاب و دارای نشست در مکان دیگری جانمایی می‌شدند؛ زیرا بسیاری از غرفه‌هایی که در ابتدای ورودی شبستان قرار دارند، شاید فعالیت جدی در حوزه کتاب نداشته باشند. 

مدیر روابط عمومی کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی همچنین از برنامه جدید کتابخانه مجلس براساس تاکید حجت‌الاسلام و المسلمین قاسمیان نسبت  به ثبت تجربیات روسای پیشین مجلس شورای اسلامی و نمایندگان موثر ادوار مختلف مجلس  از طریق مصاحبه‌های تخصصی در قالب تاریخ شفاهی خبر داد. 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها