سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۹
افتتاح نخستین کتابخانه «خانه محله» ابهر

ایرج صادقی با اشاره به رویکرد این اداره کل بر توزیع عادلانه فضاهای فرهنگی در استان گفت: تا سوم خردادماه یک کتابخانه «خانه محله» در مناطق حاشیه شهر ابهر افتتاح می‌شود.

ایرج صادقی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در زنجان گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در راستای توزیع عادلانه و تسهیل دسترسی عمومی به منابع مکتوب، تاسیس کتابخانه‌های سیار و اجرای طرح پیشخان کتاب در مناطق محروم و حاشیه شهرها در پیش گرفته است.

وی با اشاره به این‌که جمعیت قابل‌توجهی از شهر در مناطق حاشیه‌ای شهر سکونت دارند، گفت:  تاسیس کتابخانه در این مناطق ضروری است و این مهم با همکاری کتابخانه‌های عمومی، ادارات و سازمان‌ها، خیرین و مردم میسر می‌شود.

صادقی به کمبود فضاهای فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهر زنجان اشاره و بیان کرد افزود: یکی از موارد مورد نیاز جوانان و علاقه‌مندان به مطالعه و کتابخوانی در این مناطق ایجاد قرائت‌خانه و محلی برای مطالعه است که باید با هماهنگی دستگاه‌های مربوط صورت گیرد.

وی درباره برنامه کتابخانه‌های عمومی استان با هدف تاسیس کتابخانه «خانه محله» در مناطق حاشیه‌ای استان گفت: در حال حاضر سه کتابخانه «خانه محله» دو باب در شهرستان زنجان و یک باب نیز در ابهر در حال ساخت است.

صادقی با اشاره به کارکرد کتابخانه‌های «خانه محله» توضیح داد: این مراکز در قالب کتابخانه و فرهنگسرا در حال ساخت است به این شکل که بخشی از آن به محل انجام امور فرهنگی و بخشی هم به کتابخانه تبدیل می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌‌های عمومی استان زنجان، در توضیح بیشتر کارکرد این مراکز گفت: با توجه به آسیب‌های اجتماعی که در مناطق حاشیه‌ای وجود دارد، سیاست کتابخانه «خانه محله» این خواهد بود که هم مراکز مطالعه ایجاد شود و هم برنامه‌های فرهنگی و آموزشی برای ساکنین اجرا شود.

وی با اشاره به این‌که اداره کتابخانه «خانه محله» به عهده کتابخانه‌های عمومی خواهد بود، افزود: البته ساخت و تجهیز این مراکز از سوی شهرداری و راه و شهرسازی انجام شده است، اما به لحاظ برنامه‌ای از سوی کتابخانه‌های عمومی اداره می‌شود.

صادقی درباره آخرین وضعیت ساخت کتابخانه «خانه محله» در زنجان و ابهر نیز گفت: ساخت این مرکز فرهنگی در ابهر به پایان رسیده و به‌زودی به پایان می‌رسد و در شهرستان زنجان نیز در مناطق نجف‌آباد و اسلام‌آباد کتابخانه «خانه محله» در حال تجهیز است که امیدواریم کتابخانه ابهر و نجف‌آباد، سوم خرداد به بهره‌برداری برسد.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان با اشاره به استقبال اهالی از ایجاد مراکز فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهر افزود: این اداره کل آمادگی انعقاد تفاهم‌نامه برای ساخت این مراکز را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها