یکشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۸
مردم می‌خواهند مصلا محل برگزاری نمایشگاه کتاب باشد

به‌گفته مدیر انتشارات حافظ، برگزاری همزمان نمایشگاه فیزیکی و مجازی کتاب تهران زمینه‌ حضور فیزیکی بازدیدکنندگان حرفه‌ای و تخصصی و خرید افراد مختلف از سامانه فروش را فراهم می‌کند.

عباس جهانگیری، مدیر نشر حافظ در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به برگزاری سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اردیبهشت‌ماه و تفاوت‌هایی این دوره با دوره‌های قبل، عنوان کرد: مدتی قبل در نمایشگاه کتاب لندن حضور داشتم و شاهد بودم به همان نسبت دوران قبل از کرونا شلوغی و استقبال از نمایشگاه بود، اما بیشتر ناشران و مراکز پخش در بحث قراردادها و فروش رایت کتاب‌ها فعال بودند، درحالی‌که در ایران، بحث تک‌فروشی برای ناشران اهمیت بیشتری دارد.
 
وی افزود: البته در دنیا، فروش به‌صورت قراردادی و رایت کتاب اهمیت بیشتری دارد؛ در مناطق آسیایی نیز تک‌فروشی در زمان نمایشگاه، بیشتر رواج دارد همان‌گونه که در ایران نیز چنین وضعیتی جاری است.
 
جهانگیری با بیان این‌که سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران اتفاق خوبی برای اهالی نشر به شمار می‌آید، بیان کرد: در‌حال حاضر با توجه به شرایط دو سال اخیر و قرار گرفتن ناشران در موقعیت‌های سخت اقتصادی، برپایی این نمایشگاه ـ سی‌و‌سومین نمایشگاه کتاب تهران ـ می‌تواند برای اهالی نشر قابل‌توجه باشد، البته در این زمینه با توجه به بحث کرونا نمی‌توان پیش‌بینی کرد که استقبال چگونه خواهد بود، اما با توجه به وقفه دو ساله در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این رویداد در اردیبهشت‌ماه می‌تواند تاثیرگذار باشد.
 
وی تاکید کرد: طی دو سال اخیر، مردم برخلاف سایر کشورها، زیاد به سراغ کتاب نرفتند، در دنیا شمارگان کتاب‌ در دوران کرونا رشد زیادی داشت، در حالی‌که شمارگان کتاب در ایران کاهش داشت؛ هرچند دلایل گوناگونی چون گرانی کاغذ، گرانی چاپ، گرانی صحافی و نبود زینک سد راه ناشران قرار داشت.
 
جهانگیری با بیان این‌که عوامل مختلفی در این مدت موجب شد تا ناشران نتوانند فعالیت گسترده‌ای داشته باشند و اغلب به‌صورت محدود فعال باشند، گفت: بعد از خبر قطعی برگزاری نمایشگاه، ناشران تلاش کردند کتاب‌های جدید خود را به نمایشگاه برسانند تا جوابگوی حضور مراجعه‌کنندگان باشند و امیدواریم این اتفاق خوب رخ بدهد و تحرکی در میان ناشران و فعالان این حوزه ایجاد شود.
 
به‌گفته وی، در این میان اما این موضوع بستگی به این دارد که شرایط بیماری در ایران در آن دوره چگونه است و آیا  شیوه‌نامه‌های بهداشتی به درستی رعایت می‌شود یا خیر.
 
مدیر انتشارات حافظ، برگزاری نمایشگاه کتاب تهران در مصلای امام خمینی‌(ره) را مثبت ارزیابی کرد و افزود: نکته مهم این است که امسال نمایشگاه در مصلا که در نقطه مرکزی تهران است برگزار می‌شود و مردم راغب هستند اینجا به نمایشگاه بیایند تا شهر آفتاب.
 
جهانگیری در ادامه درباره همزمانی برگزاری نمایشگاه مجازی و فیزیکی نیز گفت: این موضوع یک حُسن دارد؛ افرادی که از راه‌های دور، توانایی حضور در نمایشگاه را ندارند از موقعیت نمایشگاه مجازی می‌توانند استفاده کنند و همین مساله موجب می‌شود مراجعه‌کننده به نمایشگاه کمتر شود و شرایط بهداشتی بهتر باشد.
 
وی با اشاره به دیگر حسن برگزاری نمایشگاه در مصلا امام خمینی(ره) افزود: احتمال این‌که افراد حرفه‌ای و متخصص حوزه نشر به نمایشگاه بیایند و خریداران به سایت مراجعه کنند نیز زیاد است؛ چراکه مساله کمبود فضای نمایشگاه یکی از دغدغه‌های جدی اهالی نشر طی سال‌های مختلف بوده است، مراجعه‌کنندگان بسیاری از ناشران و کتاب‌ها را نمی‌توانستند پیدا کنند و امیدواریم نمایشگاه مجازی بتواند این مشکل را برای مخاطبان و بازدیدکنندگان مرتفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها