سه‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
مروری بر 6 پرونده ویژه فرهنگ مقاومت در سال 1400

سالروز آزادسازی خرمشهر، مناسبت‌های 14 و 15 خردادماه، چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس، دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی، چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، 6 پرونده ویژه گروه فرهنگ مقاومت ایبنا در سال 1400 بودند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، سال 1400 در کنار پوشش رویدادها و برنامه‌های مرتبط با کتاب و ترویج کتابخوانی در حوزه فرهنگ مقاومت، ایبنا برای 6 موضوع و رویداد مهم در زمینه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، پرونده‌های ویژه خبری ایجاد کرد.

سالروز آزادسازی خرمشهر، مناسبت‌های 14 و 15 خردادماه، چهل‌ویکمین سالگرد دفاع مقدس، دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، چهل‌وسومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، 6 پرونده ویژه گروه فرهنگ مقاومت ایبنا در سال 1400 بودند. در ادامه بر آنچه در این پرونده‌ها گذشت، مروری خواهیم داشت.
 
 


- سالروز آزادسازی خرمشهر
آزادسازی خرمشهر از اهداف اصلی عملیات بیت‌المقدس در خلال جنگ ایران و عراق بود که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران (به فرماندهی علی صیاد شیرازی) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (به فرماندهی محسن رضایی و احمد متوسلیان) انجام گرفت. بعد از این نبرد، شهر خرمشهر پس از 576 روز اشغال توسط نیروهای ارتش عراق، در روز سوم خرداد سال 1361 به‌وسیله ایران بازپس گرفته شد. این نبرد از لحاظ نظامی، به‌عنوان نقطهه عطفی در تاریخ جنگ ایران و عراق شناخته می‌شود. شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز سوم خرداد را به‌عنوان «روز مقاومت، ایثار و پیروزی» در تقویم رسمی ایران نامگذاری کرده‌است.
 
به مناسبت سی‌ونهمین سالگرد این حماسه بزرگ، خبرگزاری کتاب ایران در پرونده‌ای ویژه 28 رکورد خبری اعم از خبر، معرفی کتاب، گزارش، یادداشت و گفت‌وگو (با نویسندگان، چهره‌ها و اهالی دفاع مقدس) تولید کرد. گفت‌وگو با قاسمعلی فراست؛ نویسنده کتاب «نخل‌های بی‌سر»، گفت‌وگو با سرهنگ یزدان خردمند؛ فرمانده تیپ 72 شهید جوانشیر خرمشهر و گفت‌وگو با سردار عباس یوسفی؛ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان ازجمله مطالب شاخص این پرونده است.

 


- انتظار فرج از نیمه خرداد
14 و 15 خردادماه در تقویم ایران، دو نقطه عطف مهم تاریخی به‌شمار می‌رود. 

14 خرداد‌ماه سال 1368 تداعی‌کننده یک روز تلخ برای مردم ایران است؛ روزی که امام خمینی (ره)، بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، چشم از جهان فرو بست.

15 خردادماه نیز یادآور قیام 15 خرداد 1342 است. قیام 15 خرداد جنبشی خودجوش، مردمی، اثرگذار و ماندگار در تاریخ ایران و نقطه عطفی در کارنامه انقلاب اسلامی است. این قیام، سرآغاز تحولات و دگرگونی‌های شگرفی بود. این نهضت، حماسه‌ای کم‌نظیر از به‌پا خاستن ملتی است که به نام اسلام و برای اسلام به میدان آمدند. اصالت این قیام، در خروش عاشقانی بود که جان بر کف در راه رضای معبود، به ندای رهبری فرزانه لبیک گفتند.  

در سالروز این دو حادثه بزرگ تاریخ انقلاب، پرونده ویژه‌ای با 25 رکورد خبری شامل خبر، معرفی کتاب، گزارش، یادداشت و گفت‌وگو (با نویسندگان، چهره‌ها و صاحبنظران این حوزه) در خبرگزاری کتاب ایران تشکیل شد. گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی؛ رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی و مدیرمسئول فصلنامه 15 خرداد، سهراب مقدمی شهیدانی؛ نویسنده و پژوهشگر حوزه مطالعات انقلاب اسلامی، جلال درخشه مولف «گفتارهایی در باب انقلاب اسلامی‌ ایران» و یادداشت هدایت‌الله بهبودی ازجمله مطالب شاخص این پرونده بودند.




پرونده ویژه چهل و یکمین سالگرد دفاع مقدس
هشت سال دفاع مقدس، بخش درخشانی از تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که به همت زنان و مردان قهرمان در گوشه گوشه این مرز و بوم رقم خورد. دفاعی جانانه در برابر دشمنی تا بُن دندان مسلح با یک دنیا پشتیبان. 

در چهل و یکمین سالگرد این حماسه جاودان، خبرگزاری کتاب ایران در پرونده‌ای ویژه، 132 رکورد خبری در قالب‌های خبر، معرفی کتاب، گزارش، یادداشت و گفت‌وگو (با نویسندگان، چهره‌ها و اهالی و صاحبنظران دفاع مقدس) منتشر کرد. گفت‌وگو با داوود امیریان و گفت‌وگو با احمد یوسف‌زاده و گزارش رونمایی از چندین عنوان کتاب شاخص حوزه دفاع مقدس ازجمله مطالب مندرج در این پرونده بود.




پرونده ویژه دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی
بین خودمان بماند سردار، ولی خبر شهادتت چه بی‌مقدمه قلبمان را فشرد، چه بی‌مقدمه عرق سرد روی بدنمان نشاند، چه بی‌مقدمه اشکمان را جاری کرد...

در دومین سالگرد پرواز سردار دل‌ها به آسمان، پرونده ویژه‌ای با 129 رکورد خبری شامل خبر، معرفی کتاب، گزارش، میزگرد، یادداشت و گفت‌وگو (با نویسندگان، چهره‌ها و اهالی و صاحبنظران این حوزه) در خبرگزاری کتاب ایران تشکیل شد.

از موارد ویژه این پرونده می‌توان به برگزاری میزگرد بررسی کتاب‌های مرتبط با شهید سلیمانی همزمان با 13 دی‌ماه سالروز شهادت سردار سلیمانی با حضور سعید اوضح؛ نماینده بنیاد مکتب حاج قاسم، حسین جودوی؛ نویسنده و پژوهشگر تاریخ انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام هادی شیرازی؛ مدیر انتشارات خط مقدم، علی اکبری مزدآبادی؛ نویسنده و مدیر انتشارات یا زهرا(س) و میثم رشیدی مهرآبادی، همچنین گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین علی شیرازی؛ جانشین سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نویسنده کتاب‌هایی همچون «شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی» و «سیمای سلیمانی»، گفت‌وگو با سید عبدالحسین رئیس‌السادات، مترجم کتاب «سرباز مکتب» و رایزن فرهنگی سابق ایران در پاکستان و گفت‌وگو با محسن عمادی؛ مدیر انتشارات شهید ابراهیم هادی و نویسنده کتاب «مالک زمان» اشاره کرد.




پرونده ویژه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی
انقلاب اسلامی ایران، انقلابی ریشه‌دار و تحول‌آفرین در همه حوزه‌ها بود. اکنون با گذشت بیش از چهار دهه از این تحول عظیم می‌گذرد و نهال انقلاب اکنون به درختی پرشاخ و برگ و پرثمر تبدیل شده است.

در چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خبرگزاری کتاب ایران در پرونده‌ای ویژه با 74 رکورد خبری شامل خبر، معرفی کتاب، گزارش، یادداشت و گفت‌وگو (با نویسندگان، چهره‌ها و اهالی و صاحبنظران این حوزه) این موضوع را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار داد.

گفت‌وگو با حجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی؛ نویسنده کتاب «صعود چهل‌ساله» و مدیر پروژه علمی دستاورد‌های 40 ساله انقلاب اسلامی، گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی بهداروند؛ جامعه‌شناس، محقق، استاد دانشگاه و حوزه و نویسنده کتاب «چهل‌سالگی، گفتمان انقلاب اسلامی، بازتاب جهانی و دستاوردهای آن»، گفت‌وگو با محمدقائم خانی؛ نویسنده کتاب «سیمرغ سی مرغ» و گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین محمدمهدی گرجیان؛ عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، عضو هیأت علمی جامعة‌المصطفی(ص)، مدیر گروه دانشکده حکمت و ادیان و مؤلف کتاب «حکمت انقلاب اسلامی» ازجمله کارهای ویژه این پرونده بود.



نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس
کتاب سال دفاع مقدس، یکی از جوایز ادبی کشور است که تاکنون 18 دوره آن به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شده ‌است. در این رویداد، آثار برتر در بخش‌های مختلف معرفی و تجلیل می‌شوند. نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع ‌مقدس با شعار «حفظ هویت ملی با تولید آثار فاخر»، به بررسی کتاب‌های منتشرشده در سال‌های 1397 و 1398، پرداخت. 

خبرگزاری کتاب ایران، اسفندماه سال 1400 در پرونده‌ای ویژه با 43 رکورد خبری اعم از خبر، معرفی کتاب، گزارش، میزگرد، یادداشت و گفت‌وگو (با نویسندگان، چهره‌ها و اهالی و صاحبنظران این حوزه، مسئولان برگزاری، سرداوران و برگزیده‌های بخش‌های مختلف)، به مهمترین رویداد کتابی در حوزه دفاع مقدس پرداخت.

گفت‌وگو با سرهنگ عباس بایرامی؛ رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، گفت‌وگو با محمدقاسم فروغی جهرمی؛ دبیر علمی نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گفت‌وگو با محمدحسن کریمی‌پور؛ دبیر اجرایی نوزدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، گفت‌وگو با محسن شاه‌رضایی؛ سرداور بخش «زندگی‌نامه داستانی»، گفت‌وگو با جواد کامور بخشایش؛ سرداور بخش «مستند»، گفت‌وگو با جواد کلاته عربی؛ سرداور بخش «خاطره‌نگاری» و گفت‌وگو با محمود فرهنگ؛ سرداور بخش «هنرهای نمایشی» و گفت‌وگو با هادی خورشاهیان؛ سرداور بخش «کودک و نوجوان» این جایزه از کارهای انجام شده در این پرونده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها