شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۴
جشنواره بيست و يكم و تغييرات محيطي در صنعت استراتژيك چاپ

بیست‌ویکمین جشنواره ملی صنعت چاپ نشان از رويكرد نوين و استراتژي جديد دولت سيزدهم؛ به‌ويژه مقامات عالي رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به صنعت مغفول مانده و در عين حال راهبردي چاپ كشور بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، روز سه‌شنبه سوم اسفند، آئین اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی صنعت چاپ با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، در این زمینه محمد بيطرفان، رئيس انجمن علمي فناوري چاپ ايران با ارسال یادداشتی به شرح ویژگی‌های این رویداد پرداخته است.
متن این یادداشت به شرح زیر است:
 
«در روز سوم اسفندماه ١٤٠٠ به همت معاونت فرهنگي و دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهد برگزاري اختتاميه بيست‌و‌يكمين دوره جشنواره صنعت چاپ در سالن سينمايي اين وزارتخانه بوديم.

در اين جشنواره كه آخرين دوره آن در قرن ١٤ هجري شمسي بود؛ با حضور دكتر محمد مهدي اسماعيلي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي؛ دكتر ياسر احمدوند معاون فرهنگي، علي اكبر ابراهيمي مديركل دفتر چاپ و نشر، برخي از مديران و كارشناسان اين وزارتخانه و روئساي تشكل‌هاي صنفي و علمي و فعالان صنعت راهبردي چاپ كشور برگزار شد؛ شاهد رويكردي نوين و نقطه عطفي در برگزاري اين جشنواره بوديم كه در این یادداشت به برخي از آن‌ها مي پردازم.
 
١- براي اولين بار در اين جشنواره وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي رويكرد و اولويت‌هاي اين وزارتخانه در خودكفايي در حوزه مواد اوليه و ملزومات و حتي ماشين‌آلات صنعت چاپ را برشمردند.
 
٢- براي اولين بار در تاريخ اين جشنواره و حتي تاريخ اين صنعت، متولي و معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر جايگاه راهبردي اين صنعت تاكيد کرد و اين جايگاه را به رسميت شناختند.
 
٣- براي اولين بار در تاريخ اين جشنواره توسط متولي اين صنعت اطلاعات و آماري در خصوص ميزان سواد نيرو و سرمايه انساني ارائه شد و بر ضرورت بهره‌گيري از آموزش آكادميك و دانشگاهي تاكيد شد.
 
٤- براي اولين بار در تاريخ جشنواره صنعت چاپ از يك چهره علمي تجليل شد.
 
٥- براي اولين بار در تاريخ جشنواره از يك توليدكننده ماشين‌آلات در حوزه صنعت چاپ تجليل شد.
 
٦- براي اولين بار در تاريخ جشنواره چاپ يكي از فعالان و متخصصان و تاثيرگذاران اين صنعت دكتر حميدرضا طاهري آشتیاني از بومي‌سازي و انتقال دانش فني و توانمندي‌هاي مجتمع‌هاي چاپ و بسته‌بندي كشور در تامين نيازهاي زنجيره مصرف و پيشرفت‌هاي توليد داخل سخن گفت و بر ضرورت بهره‌گيري از كاركردهاي نوين فرهنگي صنعت چاپ تاكيد کرد.
 
بي‌شك تحقق اين موارد اتفاقي نبوده و نشان از رويكرد نوين و استراتژي جديد دولت سيزدهم؛ به‌ويژه مقامات عالي رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نسبت به صنعت مغفول‌مانده و در عين حال راهبردي چاپ كشور است.
 
از سوي ديگر تغيير و تحولات فناورانه و دانشي صورت گرفته در اين صنعت «هاي» تكنولوژي و همچنين تغييرات محيط كسب و كار، سطح مطالبات و نيازها و انتظارات باعث شده است تا متوليان امر در كنار توجه به پيشكسوتان و دانش تجربي به عنوان پايه ثابت و ريشه‌دار «پرگار»، دانش علمي و آكادميك، جوانان و نخبگان و پژوهشگران را به عنوان پايه پويا و پرتحرك و آينده‌ساز اين «پرگار» در اولويت‌ها و راس برنامه‌هاي خود قرار دهند.
 
اگر به اتفاقات و رويكردهاي نوين اين جشنواره به دقت بنگريم و سلسله برنامه‌ها و رويدادهاي برگزار شده در سنوات اخير در حوزه صنعت راهبردي چاپ را بازخواني كنيم، پايه‌گذاري و ريل‌گذاري اصولي، هدفمند، سازمان‌يافته و با مشاركت همه ذي‌نفعان به منظور ايجاد يك همكاري و هم‌افزايي اثربخش و كارآمد بين دانشگاه و صنعت و متوليان از يك سو و متخصصان و جامعه علمي و پژوهشگران از سوي ديگر يك ضرورت انكارناپذير و مقابله با خواست و مطالبات و نيازهاي امروزه واحدهاي فعال در اين صنعت است.
 
در این میان اميد است همه ذي‌نفعان صنعت استراتژيك چاپ كشور با درك صحيح از شرايط، تغييرات و الزامات قرن جديد شمسي و آينده پيشرو، و اعتماد به جوانان و نخبگان شاهد بالندگي و پيشرفت روزافزون اين صنعت و در نهايت بهره‌گيري از پتانسيل‌ها، ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي كم نظير صنعت چاپ كشور در تحقق منافع ملي و افزايش توليد ناخالص ملي باشيم.

در پايان شايسته است كه رويكرد نوين متوليان صنعت چاپ به ويژه دفتر امور چاپ و نشر را به فال نيك بگیریم و در همكاري و تعامل جمعي دست يكديگر را به گرمي بفشاريم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها