
کتاب «رهبری در آموزش عالی (تمرینهایی برای ایجاد تفاوت)» منتشر شد
این کتاب به افراد جامعه آموزش عالی کمک میکند تا جایگاهشان را بیابند
هدف اساسی این کتاب کمک به افراد جامعه آموزش عالی است تا دیگران را در جهت جایگاهی که هرگز در آن نبودهاند هدایت کنند. رهبری اهمیت زیادی دارد، خواه شما یکی از اعضاء هیأت علمی باشید و یا مدیر گروه، رئیس اداره برنامهریزی، رئیس دانشکده، معاون و یا رئیس دانشگاه.
آدریان پویا، مدیر گروه، دانشگاه گونزاگا در ستایش کتاب رهبری در آموزش عالی مینویسد: «این کتاب همچون دیگر کتابهای پرفروش کوزس و پوزنر، با تجربیات شخصی نویسندگان که بر شواهد استوار است و به دنبال آن با استفاده از راهبردهایی که برای تبدیل رفتارها به عمل ارائه می دهد و نیز با شیوههای رهبری که از این کتاب آموخته میشود، مهارتهای رهبری ارزشمندی را برای کاربست و شکوفایی در آموزش عالی معرفی مینماید. ما مشتاقانه منتظر خرید نسخههایی از این کتاب برای همکاران خود در سراسر دانشگاه هستیم. این کتاب اثری بهنگام، مرتبط، مثبت، راه حل محور و مانند همیشه، بسیار در دسترس است.»
هلن ونگ، مدیر برنامههای درسی مشترک، رئیس اداره دانشجویی، دانشگاه علم و فناوری هنگ کنگ نیز درباره این کتاب آورده است: «با نگاهی به عصر کنونی تحولات شگرف در آموزش عالی، این کتاب به عنوان یک راهنمای میدانی، صرف نظر از جایگاه سازمانی و موقعیت شغلی ما، برای اینکه در کارمان تغییر ایجاد کند و بر آینده آموزش تأثیر بگذارد، بسیار مناسب و بهنگام است. این کتاب با ذکر نمونههای خاص از رهبران دانشگاه و کالجها، چه در حوزه دانشجویان و چه در بحث توسعه حرفهای کارکنان و اساتید، در به اشتراک گذاشتن بهترین شیوهها کمک خواهد کرد.»
در پیشگفتار کتاب درج شده است: «کتاب رهبری در آموزش عالی: تمرینهایی برای ایجاد تفاوت، درباره این است که چگونه افراد در کالج و دانشگاهها، دیگران را به حرکت در میآورند تا برای آرمانهای مشترک خود تلاش کرده و اتفاقات خارق العادهای را خلق نمایند. این کتاب در مورد رفتارهایی است که رهبران با به کارگیری آنها ارزشها را به اقدامات، چشم اندازها را به واقعیات، موانع را به نوآوریها، گسستگیها را به انسجام و مخاطرات را به پاداشها تبدیل میکنند. همچنین تأکید این کتاب بر آن دسته اقدامات رهبری است که فضایی را ایجاد میکند که در آن افراد با یکدیگر همکاری نموده و فرصتهای چالش برانگیز را به موفقیتهای چشمگیر تبدیل مینمایند.»
نویسنده درباره اینکه چه کسانی باید این کتاب را بخوانند؟ میگوید: «هدف اساسی این کتاب کمک به افراد جامعه آموزش عالی است تا دیگران را در جهت جایگاهی که هرگز در آن نبودهاند هدایت کنند. رهبری اهمیت زیادی دارد، خواه شما یکی از اعضاء هیأت علمی باشید و یا مدیر گروه، رئیس اداره برنامهریزی، رئیس دانشکده، معاون و یا رئیس دانشگاه. به همین ترتیب، رهبری برای کارکنان و مدیران خوابگاههای دانشجویی، توسعه شغلی، سوابق دانشجویی، پذیرش، حفاظت فیزیکی دانشگاه، فناوری اطلاعات، کتابخانه، مراکز مشاوره و بهداشت، تسهیلات، ارتباط با فارغ التحصیلان، توسعه و سایر سازمانهای موجود در دانشگاه اهمیت دارد. ما این کتاب را برای کمک به افراد، بدون توجه به موقعیت آنها نوشتهایم تا ظرفیت آنها را برای ایجاد اتفاقهای خارق العاده گسترش دهیم. همچنین ما آن را برای ارتقاء روح شما نوشتهایم. ما از پژوهشهای قبلی خود آموختهایم که افراد در دانشگاهها و کالجها میتوانند به عنوان یک رهبر روح خود را ارتقاء داده و رهبری را به مراتب بیش از آنچه تاکنون تصور میشده، اعمال کنند. این کتاب در مورد مؤسسات با مشاغل آموزش عالی در سطح کلان یا در مورد قرار داشتن در یک موقعیت رهبری نیست، حتی اگر رهبری یک موقعیت باشد. بلکه درباره داشتن جرأت و روحیه برای ایجاد یک تفاوت چشمگیر در داخل مؤسسه آموزش عالی دانشگاهی است که در آن کار میکنید. این کتاب درباره خود رهبران نیز نیست بلکه درباره اعمال، رفتار و اقدامات مرتبط با رهبری و چگونگی به کارگیری آنها از سوی و در آموزش عالی است که باعث ایجاد یک تفاوت میشود.»
در ادامه نیز در همین راستا مینویسد: «کتاب رهبری در آموزش عالی را به عنوان کتابچه راهنمایی در نظر بگیرید که در سفر رهبری همواره با شماست. ما این کتاب را برای توصیف آنچه رهبران انجام میدهند و بیان اصول بنیادی که این اقدامات رهبری را تقویت میکند، طراحی نموده و نمونههایی از افراد واقعی در پردیسهای کالج و دانشگاهها را معرفی کردهایم که به وضوح هریک از اقدامات رهبری را نشان میدهند. ما براساس تجربیات دنیای واقعی هزاران نفری که به فراخوان رهبری پاسخ دادهاند، توصیههای خاصی را در مورد آنچه شما میتوانید برای اقدامات مشابه به کار بگیرید و به پیشرفت خود به عنوان یک رهبر ادامه دهید، پیشنهاد میدهیم.»
فصل اول، دیدگاه نویسندگان درباره رهبری را به شما نشان میدهد و به طور خلاصه پنج اقدام رهبری نمونه را که از یافتههای پژوهش توصیف میکند. همچنین در این فصل، خصوصیاتی را که اغلب مردم تمایل دارند در رهبرانشان ببینند، شرح میدهد.
نویسندگان میگویند: «ما در این کتاب، داستان رهبری را از درون آغاز میکنیم و سپس آن را به بیرون انتقال میدهیم، ابتدا رهبری به عنوان سفری شخصی برای اکتشاف و سپس به عنوان ابزاری برای به حرکت در آوردن دیگران، معرفی میشود. تحقیقات ما همچنین نشان داد که رهبری فقط در اختیار تعدادی افراد نیست که از قوه کاریزماتیک برخوردار هستند، بلکه فرایندی است که طی آن افراد به هنگام ارائه بهترین اقدامات خود و دیگران، از آن استفاده میکنند. رهبری درون را در همه افراد آزاد کنید، آنگاه اتفاقات خارق العادهای رخ خواهد داد.»
نویسندگان در فصلهای ۲ تا ۶، پنج اقدام رهبری را استخراج کردهاند که در هر فصل به یکی از آن ها میپردازند. در جایی دیگر توضیح داده میشود: «در این کتاب ما قصد نداشتهایم ادبیات و یا تمام دیدگاههای مفهومی مختلف درباره رهبری را خلاصه کنیم، بلکه دیدگاه ویژهای از رهبری را ارائه خواهیم کرد که از نظر تجربی مستدل و به لحاظ عملی با ارزش است. ما هر اقدامی را با نمونههای موردی شرح میدهیم و اعمالی را که شما میتوانید برای استفاده از این اقدامات اتخاذ کنید، پیشنهاد میدهیم. همچنین برای ارتقاء تواناییهای رهبری شما سؤالاتی را مطرح کردهایم تا در مورد آنها تفکر کنید. هیچ توالی خاصی برای فصلهای کتاب وجود ندارد. پیشنهاد ما این است که فصل ۱ را بخوانید و سپس به هر فصلی که مورد علاقه شما است بروید ولی لطفا به یاد داشته باشید که مطالعه و به کارگیری همه این اقدامات ضروری است. اگرچه ممکن است فصلهای این کتاب را به ترتیب مطالعه نکنید، ولی نگران نباشید هیچ یک از اصول رهبری را از دست نخواهید داد. در فصل ۷ درباره اینکه چگونه رهبری مجموعهای از تمرینهای قابل یادگیری و قابل دسترسی برای همة افراد است، بحث خواهیم کرد، اینکه رهبری کار همه افراد است و اولین جایی که باید به دنبال رهبری بگردید درون خودتان است. با انجام این کار امیدواریم که واژه رهبری را رازگشایی کنیم و نشان دهیم که چگونه هر کسی ظرفیت رهبری دارد.
نظر شما