پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۶
نظام جامع رسانه‌ای ایجاد می‌شود/توجه به آزادی بیان و مسائل معیشتی اصحاب رسانه

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به نظام جامع رسانه‌ای، گفت: باید متناسب با تغییر وضعیت و آرایش رسانه‌ای، تغییراتی در ساختار ستاد و صف وزارت ایجاد کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قم، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر پنجشنبه 9 دی‌ماه در دیدار با جمعی از مدیران رسانه‌های استان قم با اشاره به اشراف کامل بر مشکلات و دغدغه‌های رسانه‌ها و اصحاب رسانه همچون معیشت خبرنگاران، مشکلات بیمه‌ای، مشکلات اقتصادی، لزوم نشاط در رسانه‌ها، امنیت شغلی اصحاب رسانه، ساماندهی وضعیت روزنامه‌های سراسری، از تغییر ساختار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ خبر داد و گفت: ساختار معاونت مطبوعاتی در حال تغییرات است و مقرر شده حوزه معاونت مطبوعاتی و رسانه‌های نوین ایجاد شود.
 
وی با اشاره به تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع، اضافه کرد: باید متناسب با تغییر وضعیت و آرایش رسانه‌ای، تغییراتی را در ساختار ستاد و صف وزارت ایجاد کنیم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: بخشی از کارها باید در نظام جامع رسانه‌ای صورت بگیرد که در حال پیگیری است، اما قواعد را باید به گونه‌ای تنظیم کنیم که اخلاق و مسائل حرفه‌ای رعایت شود.  
 
اسماعیلی افزود: امروز با نسل جدیدی از رسانه‌ها روبه‌رو هستیم که آرایش رسانه‌ای را به هم زدند؛ متأسفانه میزان مراجعه به روزنامه‌ها به 2‌دهم درصد کاهش پیدا کرده است و نیازمندیم، متناسب با این فضای جدید اتفاقات را ببینیم و تغییرات را انجام دهیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در تدوین نظام جامع رسانه‌ای به آزادی بیان و حل مسائل صنفی و شغلی و معیشتی و همچنین ارتقای اخلاق حرفه رسانه‌ای توجه شده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صدور مجوز نشریات هم گریزی زد و گفت: در مجموع، 13 هزار و 500 مجوز در حوزه نشریات صادر شده و بیش از 40 خبرگزاری داریم. باید فضای هم‌اندیشی مجازی ایجاد شود و اصحاب رسانه دغدغه‌های خود را بیان کنند تا  بررسی و در نظام جامع رسانه‌ای این مشکلات حل شود.
 
این مقام مسئول با اشاره به فعالیت‌های انجام شده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کرد: هر هفته شنبه‌ها 2 ساعت با اصحاب رسانه دیدار داریم و فعالان مجازی و روزنامه‌نگارها با گرایش‌های سیاسی مختلف و خبرنگاران به بیان موضوعات و دغدغه‌های خود می‌پردازند و تلاش می‌کنیم بازآرایی رسانه‌ای صورت بگیرد.
 
اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه 86 هزار عضو صندوق اعتباری هنر هستند، گفت: بیش از 6 هزار و 500 نفر از اعضای رسانه‌ای بیمه دارند و عضو صندوق اعتباری هنر هستند و از تسهیلات آن استفاده می‌کنند.
 
وی افزود: حدود 500 میلیارد از نهاد ریاست جمهوری به این صندوق اعطا شد تا به اعضای رسانه‌ای تسهیلاتی ارائه شود و شرایطی مهیا شده تا اعضای صندوق بتوانند وام 30 تا 50 میلیونی با سود 2درصدی دریافت کنند.
 
عضو دولت سیزدهم با بیان اینکه اعضای عضو صندوق اعتباری هنر باید تکریم شوند، ادامه داد: مدافع عضویت همه خبرنگاران در صندوق هنرمندان هستم و در این حوزه مشکلی نداریم.
 
اسماعیلی در ادامه بیان کرد: حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیش می‌رود، کمیته‌هایی تشکیل شده که همه آیین‌نامه‌ها را به نفع «اقتصاد فرهنگ» و افزایش کیفیت محصولات فرهنگی و هنری بازبینی می‌دهند و به‌روزرسانی می‌کنند.
 
اسماعیلی با بیان اینکه سلیقه منطقه‌ای و شهری و استانی نداریم، عنوان کرد: یک مجموعه حاکمیتی به نام وزارت فرهنگ و ارشاد است که براساس قوانین فعالیت می‌کند و برای آن شهر و استان تفاوتی ندارد.
 
وی افزود: از آنجا که قم پایگاه و خاستگاه انقلاب است، تفاهم‌نامه جامع با مرکز مدیریت حوزه علمیه برادران داریم و نگاه به قم ویژه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها