پنجشنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
فرهنگ ایرانی اسلامی وامدار علامه شهیدی است

معاون پارلمانی رئیس جمهور در آیین بزرگداشت علامه شهیدی گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی وامدار و مدیون علامه دکتر شهیدی در تفاسیر علمی و دینی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در لرستان، روز پنجشنبه همایش گرامی‌داشت علامه سید جعفر شهیدی در محل سینما فلسطین بروجرد با حضور معاون پارلمانی رئیس جمهور، معاونان استاندار، نماینده بروجرد در مجلس شورای  اسلامی، جمعی از مدیران کل  دستگاه‌های اجرایی استان، و جمعی از علاقه‌مندان به این علامه بزرگ امروز 25 آذرماه برگزار شد.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور در این آیین ضمن اشاره به برپایی همایش بزرگداشت علامه شهیدی در آستانه ۲۷ آذر روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: عده‌ای برای تفرقه بین علوم حوزوی و دانشگاه تلاش می کرده‌اند در صورتی‌که علامه شهیدی مصداق بارز پیوند عمیق میان این دو است.

وی گفت: گوشه گوشه کشور اندیشمندان و نخبگانی دارد که می‌توان با ایجاد و راه‌اندازی مراکز خاص، این افراد را به عنوان الگو معرفی کرد.

حسینی افزود: در مناطقی که فرزانگان و اندیشمندان بیشتری دارند مراکزی ایجاد و علاوه بر معرفی زندگی این افراد در راستای ارائه آثار، تالیفات، ترجمه‌ها و تفسیرهای انجام شده توسط آنان اقدام کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: فرهنگ ایرانی و اسلامی وامدار و مدیون علامه دکتر شهیدی در تفاسیر علمی و دینی است. این علامه بزرگ  عمر خود را در مسیر نشر فضایل و مکارم اخلاقی، تبیین تاریخ اسلام و ترجمه نهج البلاغه صرف کرد.


حسینی گفت: تکریم بزرگان توصیه دینی و تاکید مقام معظم رهبری است، بنابراین باید مراسم در شان برای معرفی آنان به نسل جوان برگزار شود چراکه آثار ارزشمند آنها میراث بزرگی است که به جای گذاشتند. 

وی تصریح کرد: آثار ماندگار علامه شهیدی در مورد امامان علی(ع) حسین(ع)، صادق(ع) و فاطمه زهرا و حضرت زینب (س) از این اندیشمند بزرگ یک چهره ماندگار به جای گذاشت و این عنوان برای او اغراق و مبالغه نیست.

حسینی افزود: علامه شهیدی یک متفکر، اندیشمند، مترجم، مورخ، نویسنده و فرهنگ‌نویس بود که به‌ندرت از فضایل و کمالات خود سخنی می‌گفت و در صورت ضرورت برای تشویق دانشجویان به سختکوشی‌های زندگی شخصی‌اش اشاره می‌کرد.

معاون پارلمانی رئیس جمهور افزود: این علامه بزرگوار علم، ادب و تواضعی داشت که موجب محبوبیت وی نزد همه اقشار شده و وجود وی به دانشگاه معنویت می‌داد. بروجرد شخصیت‌های فراونی دارد و هنرمندان باید در خصوص زندگی این افراد اثرسازی کنند تا جوانان با این شخصیت‌های بی نظیر آشنا شوند.

حسینی اظهار کرد: برخی اندیشمندان بزرگ کشور در حالی برای جوانان ناشناخته هستند که بسیاری از کشورها درحالی‌که اسطوره ندارند به افسانه‌ها تمسک می‌جویند و برای جوانان خود قهرمان خلق می‌کنند. چنانچه در این راستا کم‌کاری کنیم جوانان از فرهنگ‌های دیگر الگو می‌گیرند بنابراین باتوجه به اینکه هنر جذابیت دارد باید با استفاده از آن افرادی مانند علامه شهیدی را به نسل کنونی معرفی کرد.

احمد گودرزیان، فرماندار ویژه بروجرد و معاون استاندار در آیین بزرگداشت علامه شهیدی گفت: علامه شهیدی یکی از بزرگان علمی و ادبی و مذهبی کشور بود که خدمات ۹۰ ساله این علامه بزرگ زبانزد است.
 
گودرزیان گفت: علامه شهیدی پدر شهید هستند و چهره‌ای مردمی و مذهبی داشتند به‌طوری‌که روز عاشورا در بروجرد در آیین گِل‌مالی شرکت می‌کرد و در عزاداری امام حسین(ع) با عزاداران همراه بود.
 
فرماندار بروجرد افزود: علامه شهیدی فرزند لرستان و  شخصیتی کم‌نظیر بود که از محضر آیت‌الله بروجردی نیز بهره برد و  بروجرد با داشتن فرزندان پرفروغی مانند علامه شهید مانند نگینی در ایران می‌درخشد.
 
گودرزیان گفت: معرفی آثار علامه شهیدی به‌خصوص تفسیر زیبای نهج‌البلاغه باید به جوانان و نوجوانان معرفی شود.
 
حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی حطیب جمعه بروجرد در این مراسم گفت: جایگاه افراد عالم در پیشگاه خداوند خیلی ارزشمند است و  محفل بزرگداشت علامه شهیدی در راستای احترام علما و بزرگان و کاری خداپسندانه است.
 
امام جمعه بروجرد افزود: دشمن با نشانه گرفتن مقدسات و ایجاد بدبینی در بین ملت ایران تلاش می‌کند که از علما تقدس‌زدایی کند.
 
حجت‌الاسلام حسینی اظهار کرد: در طول تاریخ علما در راستای ترویج دین اسلام و پاسخ به شبهات دینی با تمام وجود در  بین مردم بودند و  با روشنگری و افزایش آگاهی جامعه دینی را راهنمایی و می‌کردند.

امام جمعه بروجرد افزود: علامه شهیدی از علمای بزرگ و تحلیلگر بود و درباره حادثه عاشورا تحلیل‌ ژرف‌نگر دارد.
 
وی با تاکید بر اینکه کار همه علما ارزشمند است افزود: علمای بزرگ بروجرد که از علمای طراز اول جهان اسلام هستند باید به نسل جوان بیشتر معرفی شوند.
 
عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: بروجرد شهر مفاخر و شهدای بزرگ و شهر مترجمان نهج‌البلاغه است، که بایدآن را به بهترین شکل معرفی کنیم.
 
وی افزود: علامه شهیدی‌ها عمر شریف خود را صرف مردم، روشنگری و تبلیغ دین  کردند.
 
گودرزی گفت: عموم مردم ستون‌های استوار دین هستند و به ما شهرستان بروجرد، شهر استعدادهای درخشان افتخار می‌کنیم.

احمدحسین فتایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در خصوص این همایش گفت: مقدمات برگزاری همایش بزرگداشت علامه سید جعفر شهیدی، در زمان سفر معاون وقت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بهمن ماه 1399 به لرستان در قالب مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان مصوب شد اما با توجه به شیوع ویروس کرونا چندین بار برگزاری این همایش به تعویق افتاد، اینک با توجه به شرایط مساعدتر این بزرگداشت با همکاری معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دانشگاه آیت‌الله بروجردی، شورای فرهنگ عمومی استان برگزار شد.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان افزود: برگزاری این همایش‌ها اهداف زیادی را دنبال می کند که یکی‌ از اهداف، ادای دین به این مفاخر و بزرگان و هدف دوم ایجاد انگیزه در بین علاقه‌مندان و شاگردان استاد است.

وی افزود: پس از انتشار فراخوان در محورهایی همچون امام علی‌‌شناسی از دیدگاه علامه سیدجعفر شهیدی، نهج‌البلاغه‌شناسی از دیدگاه علامه سیدجعفر شهیدی، 10 مقاله برگزیده مشخص شد، که پوستر این مقالات در معرض دید عموم قرار گرفته است و مجلد این مقالات هم منتشر شده و در اختیار شرکت‌کنندگان در همایش قرار می‌گیرد. 

گفتنی است در حاشیه بزرگداشت علامه سیدجعفر شهیدی تعدادی از هنرمندان ممتاز خوشنویسی به صورت زنده فرازهایی از ترجمه نهج‌البلاغه علامه سیدجعفر شهیدی را تحریر کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها