چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
توسعه همکاری‌های فرهنگی‌آموزشی و همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی در مدارس دولتی هند

رایزن فرهنگی کشورمان در دیدار با جوزف امانوئل مدیرکل مرکز آموزش مدارس متوسطه وابسته به وزارت آموزش وپرورش هند گفت: توسعه همکاری‌های فرهنگی آموزشی و همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی در مدارس دولتی هند اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی بنیاد سعدی، در ادامه فعالیت‌های نمایندگی فرهنگی کشورمان در هند در بهره‌گیری از ظرفیت سند ملی آموزشی ۲۰۲۰ هند در امر گسترش زبان فارسی و همکاری‌های آموزشی ایران و هند، رایزن فرهنگی ایران با جوزف امانوئل مدیرکل مرکز آموزش مدارس متوسطه وابسته به وزارت آموزش و پرورش هند دیدار کرد و پیرامون توسعه همکاری‌های فرهنگی آموزشی و همچنین همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی در مدارس متوسطه دولتی هند گفت‌وگو به عمل آمد.

در این دیدار که شکراللهی نماینده بنیاد سعدی در دهلی نیز حضور داشت؛ ابتدا مدیرکل مرکز آموزش مدارس متوسطه با اشاره به دیرینگی روابط فرهنگی ایران و هند و تاثیر زبان و فرهنگ فارسی در هند خاطرنشان ساخت؛ در پی تصویب سند ملی آموزشی هند، تا کنون یازده مدرسه متوسطه دولتی که عمدتاً در مناطق مسلمان‌نشین در دهلی و چهار ایالت دیگر واقع شده است، آموزش زبان فارسی به عنوان زبان اختیاری این مدارس آغاز شده است.

تقویت مربیان کارآزموده جهت تدریس زبان فارسی در مدارس متوسطه هند
وی افزود: علیرغم پیشینه و اهمیت زبان فارسی در هند، برخی موانع و مشکلات مانع از افزایش میزان علاقه‌مندان با آموزش زبان فارسی در مدارس هند است. وی عدم توجیه و اطمینان دانش‌آموزان نسبت به کارکردها و سودمندی‌های آموزش زبان فارسی به‌ویژه در امر اشتغال و معیشت آینده آنان، فقدان مربیان کارآزموده جهت تدریس زبان فارسی در مدارس متوسطه و کاستی‌های مربوط به منابع و محتواهای آموزشی را عمده‌ترین مانع بر سر راه توسعه آموزش زبان فارسی در مدارس متوسطه هند نسبت به سایر زبان‌ها به‌ویژه انگلیسی، فرانسه و آلمانی و چینی خواند.

برپایی نشست‌های کاری مشترک و تبادل تجربیات در امر آموزش زبان فارسی
وی در بخش دیگر از سخنانش اعلام آمادگی کرد تا از طریق برپایی نشست‌های کاری مشترک و تبادل تجربیات بتوان زمینه همکاری در امر آموزش زبان فارسی در مدارس هند را بیش از پیش فراهم ساخت.

محتوای کتاب‌های زبان فارسی مدارس هند بر اساس اجرای سند ملی آموزشی هند
در ادامه این دیدار محمدعلی ربانی، رایزن فرهنگی با اشاره به کارکردهای زبان فارسی در حفظ و گسترش ارزش‌های فرهنگی و تاریخی هند و همچنین تعاملات این کشور با کشورهای فارسی‌زبان، همکاری‌های آموزشی را یکی از ظرفیت‌های اساسی در مناسبات فرهنگی دو کشور خواند و خاطرنشان ساخت در راستای همکاری در اجرای سند ملی آموزشی هند در زمینه زبان فارسی و ارائه محتوا جهت معرفی دو کشور در کتاب‌های درسی مدارس، تاکنون اقدامات اولیه خوبی بر اساس توافقات دوجانبه به عمل آمده میان نهادهای آموزشی دو کشور به عمل آمده است.

وی افزود: نهادهای فرهنگی و آموزشی ایران آمادگی لازم جهت تولید منابع و محتواهای آموزشی، تربیت مربیان آموزش زبان فارسی مدارس و فراهم‌سازی امکان تعاملات و همکاری‌های کاری مشترک مستمر در زمینه اجرای سند اموزشی را دارند.

رایزن فرهنگی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اقدام ارزشمند بنیاد سعدی در تهیه کتاب درسی متناسب با فضای آموزشی مدارس هند اظهار امیدواری کرد: از طریق تشکیل کمیته کاری مشترک، برپایی وبینار و کارگاه‌های آموزشی و با همکاری استادان برجسته ایرانی و هندی در زمینه آموزش زبان، این کتاب بتواند پس از اصلاحات لازم در دستور کار مدارس در هند قرار گیرد.

در ادامه این دیدار شکراللهی نماینده بنیاد سعدی نیز ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص اولین جلد از دوره شش جلدی کتاب آموزشی طوطی ویژه مدارس هند خاطرنشان ساخت: استادان و کارشناسان دست‌اندرکار تهیه این کتاب سعی داشته‌اند تا بر اساس ذائقه فرهنگی مخاطب هندی و تاکید بر زبان و ادبیات فارسی رایج در هند آن را تدوین کند. ‌‌‌‌‌

وی ضمن تشریح اهمیت و جایگاه هند در تاریخ ادبیات فارسی، حفظ و توسعه زبان فارسی در هند را یک نیاز ملی و مهم خواند و ابراز امیدواری کرد: نسخه‌های بعدی کتاب آموزشی طوطی با همکاری مشترک بنیاد سعدی و مرکز آموزش متوسطه و استادان هندی ارائه شود و در اختیار مدارس قرار گیرد. در این دیدار ضمن اهداء اولین نسخه از کتاب آموزشی طوطی به مدیرکل این مرکز مقرر شد.

شکراللهی گفت: نشست‌های دوره‌ای دیگری جهت بررسی راهکارهای اجرایی همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی در مدارس دولتی هند برگزار شد. با توجه به جایگاه نهادهای آموزشی ایالتی در زمینه تصمیم‌گیری و اجرای سیاست‌های آموزشی، در اولین فرصت با مراکز ایالتی آموزش متوسطه به‌ویژه دهلی نیز دیدار و در خصوص موضوع آموزش زبان فارسی در مدارس متوسطه گفت‌وگو به عمل آید.

وی ضمن استقبال از پیشنهادات ارائه شده، مقرر شد کمیته کاری مشترکی بین رایزنی و این مرکز تشکیل و نسبت به پی‌گیری و هماهنگی موارد مورد توافق اقدام لازم به عمل آید. مقرر شد موضوع برپایی وبینار با نهادهای همتای آموزشی ایرانی پی‌گیری شود و در خصوص جزئیات همکاری در زمینه آموزش زبان فارسی در مدارس هند به‌ویژه تربیت مربیان آموزش زبان فارسی مدارس و همچنین منابع درسی آن تبادل نظر به عمل آید. مقرر شد در اولین فرصت ممکن نشستی با مسئولین یازده مدرسه دولتی که هم‌اکنون زبان فارسی در آنان تدریس می‌شود برگزار شود و در خصوص مشکلات و موانع آموزش زبان فارسی در این مدارس گفت‌و‌گو به عمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها