یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
قدرتمندشدن گام دوم انقلاب اسلامی در گرو بهره‌مندی و استعانت از کتاب است

زهره‌سادات لاجوردی با بیان اینکه مردم ایران ظرفیت و تمایل بالایی برای انجام کارهای فرهنگی و مشارکت در امور فرهنگی دارند، تاکید کرد: قدرتمندشدن گام دوم انقلاب اسلامی نیز در گرو بهره‌مندی از ابزار فرهنگی و به‌ویژه استعانت از کتاب و کتابخوانی است

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، زهره‌سادات لاجوردی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ایران توسعه سرزمینی و کمّ و کِیف مراکز فرهنگی مختلف اعم از مدارس، دانشگاه‌ها، کانون‌های فرهنگی و... در اقصی نقاط کشور افزایش مافوق تصوری داشته است، اظهار کرد: در راستای توسعه فرهنگی که همواره از اولویت‌های مورد توجه حضرت امام خمینی‌(ره) و سپس رهبر معظم انقلاب بوده طی دهه‌های قبل و هر ساله شاهد افزایش کمیّت و کیفیت رویدادهای فرهنگی بوده‌ایم و آیین برگزاری هفته کتاب نیز یکی از همین رویدادهای فرهنگی است که ضمن بهبود هرساله، طبعاً عاری از نقص و نیازمندی نبوده و علاوه بر رفع نقیصه‌ها باید به بهبود مستمر و موثر آن نیز توجه داشت.
 
وی به راهکارهای موثر در حوزه ترویج کتاب و کتابخوانی اشاره کرد و گفت: در نظر گرفتن همه اقشار و سطوح سنی جامعه، ارائه تسهیلات یارانه‌ای برای دسترسی عادلانه همه مردم به کتاب، حمایت از استارت‌آپ‌های تولید محتوا و آشنا به سلیقه جامعه مخاطب، افزایش مطالعه در کانون‌های فرهنگی، مساجد، تاسیس کتابخانه‌های روستایی، ایجاد شبکه‌های مردمی و عمومی، فعالسازی گروه‌های فعال داوطلب و حمایت از آن‌ها، ضرورت سرمایه‌گذاری در حوزه کتاب، هم‌افزایی دستگاه‌های دولتی، هماهنگی برگزاری نمایشگاه‌های با کیفیت داخلی و بین‌المللی و حمایت متوازن از فعالان این بخش همگی ازجمله موارد موثر در ترویج کتاب و کتابخوانی هستند که باید بهبود یافته و ارتقاء پیدا کنند.
 
لاجوردی افزود: اگر یک کتاب با همه شرایط و امتیازات مثبت چاپ و منتشر شود و مخاطب آن را نخواند باید بررسی کنیم که دلایل مختلف بی‌توجهی مخاطب چیست؟ آن دلایل باید احصا شده و در بُعد کلان مسائل حل و فصل و برنامه‌ریزی شود؛ باید با تبیین شرایط موجود و ترسیم شرایط مطلوب شاخص‌های این حوزه به‌طور منظم پایش شود. همچنین، حمایت از زیرساخت‌های موثر در پدیده کتابخوانی ازجمله زیرساخت‌های حوزه چاپ و نشر و توزیع مدنظر قرار گیرد؛ البته که لزوما حمایت‌ها به معنای صرف بودجه نیست بلکه گاه با هم‌افزایی، رفع موانع مقرراتی، وضع قانون تسهیل‌گر و... کمک شایانی به این بخش می‌شود.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی با تاکید براینکه پیوست فرهنگی به دلیل تاثیرگذاری، پایداری و ماندگاری یکی از شاخص‌های مهم در جهان به حساب آمده و کتاب از قدرتمندترین ابزار انتقال فرهنگی در سراسر دنیا محسوب می‌شود، عنوان کرد: توسعه متوازن و برقراری عدالت فرهنگی در مناطق مختلف کشور به‌ویژه مناطق محروم و کم‌برخوردار، برگزاری جشنواره‌های روستایی و عشایری ـ با توجه به اینکه روستاییان بالغ بر 22 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهندـ برگزاری جشنواره‌های اهدا و توزیع کتاب در مناطق محروم و تهیه بانک اطلاعاتی از روستاها و مدارس، ارتقای نقش مساجد در حوزه تشویق و ترویج کتابخوانی، برگزاری جشنواره‌های کتابخوانی در سنین مختلف به‌ویژه سنین تاثیرگذار مانند گروه سنی کودک و نوجوان، آموزش سفیران کتابخوانی برای فعالیت در مدارس و پیش دبستانی‌ها در کنار بهبود هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف ازجمله فعالیت‌های موثر و مورد نیاز جامعه در ترویج فرهنگ کتابخوانی است.
 
وی بیان کرد: فعال کردن ظرفیت فضای مجازی و استفاده حداکثری از این ظرفیت برای سهولت دسترسی دوستداران کتاب در اقصی نقاط کشور به کتاب مورد نیاز خود به‌ویژه در مناطق کم برخوردار، هدایت و تشویق ظرفیت‌های مردمی و خیریه‌ای به سمت فعالیت‌های فرهنگی و ترویج کتابخوانی در مناطق محروم و دورافتاده مانند تسهیل برپایی کتابخانه‌های عمومی و فعالیت‌هایی از این دست نیز بُعد دیگری از نیازمندی‌های ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در کشور محسوب می‌شود.
 
لاجوردی با بیان اینکه ترویج مردمی فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نیاز به ساز‌و‌کار ویژه ای دارد، اظهار کرد: برپایی نمایشگاه‌های کتاب محلی و فصلی، فرهنگ‎سازی اهدای کتاب به‌عنوان جایزه و هدیه و معرفی کتاب و تازه‌های نشر در سایت‌ها و فضای مجازی می‌تواند اهرم بسیار خوبی برای تشویق مردم به کتابخوانی باشد. برای ترغیب مخاطب به تهیه و مطالعه کتاب باید در زمینه معرفی تازه‌های نشر، معرفی کتاب‌های برتر و ارائه چکیده‌ای از آن و روش‌های خلاقانه‌ای در دستور کار قرار گیرد. صداو سیما نیز دارای پتانسیل بالا و بی‌نظیری است؛ امید است با ورود جدی مسئولان امر به بحث ترویج کتابخوانی به‌زودی شاهد پررنگ‌تر شدن حضور صداوسیما در این حوزه باشیم.
 
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شواری اسلامی افزود: نباید از نقش بی‌بدیل والدین و مربیان پیش‌دبستانی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه غافل شد چراکه خانواده مهد تربیت کودک و انتقال ارزش‌ها و علاقه‌مندی‌ها به فرزند است و نیز در سنین پایین به دلیل وابستگی عاطفی کودک با پدر، مادر و مربی، نهادینه کردن ارزش‌ها با سرعت و میزان اثرپذیری بالایی صورت می‌گیرد. وقتی در سن پایین کتاب به عنوان یک سرگرمی و تفریح برای پر کردن اوقات فراغت جا بیافتد می‌توان امیدوار بود که سال‌های آتی جامعه‌ای کتابخوان و اهل کنشگری فرهنگی داشته باشیم. توجه به ادبیات حوزه کودک و نوجوان هم به همان دلایلی که به‌طور خلاصه اشاره شد دارای حساسیت و اهمیت است که باید تولیدات ارزشمند در محتوای مکتوب حوزه کودک و نوجوان و نشر کتاب‌های خوب و هدفمند برای این سنین جدی گرفته شود. توجه و ترویج کتاب‌های صوتی در کنار کتاب‌های مکتوب نیز از دیگر ضروریات توسعه کتابخوانی در عصر حاضر است.
 
وی عنوان کرد: مساله مهم دیگری که به‌نظر می‌رسد اهتمام چندانی به آن صورت نگرفته پرورش نویسنده، شاعر و فعال حوزه کتاب است که باید با توجه به ظرفیت‌های قومی و جمعیتی برای آن برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدت داشت تا در آینده با کاهش نیروهای متعهد، موثر و قوی در حوزه ادبیات و نویسندگی مواجه نشویم. تخصیص فضاهایی برای فروش کتاب به‌ویژه در حوزه کودک و نوجوان، آثار فرهنگی و مذهبی در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای از دیگر راهکارها برای ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه است.
 
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس اظهار کرد: دخیل کردن مخاطب در فرآیند نگارش اثر و  ایجاد ارتباط بین جامعه مخاطب و نویسنده، نکته بسیار حائز اهمیتی است که متاسفانه تاکنون به آن پرداخته نشده است؛ مثلا والدین، اولیای تربیت و... بتوانند نیازهای روز کودک و نوجوان و مسائل دست به گریبان این سنین را با جامعه نویسنده در میان بگذارند و در اصلاح جامعه مخاطب و در کیفی‌سازی محتوای کتاب و نیز ارتقای سطح کیفی آن ایفای نقش کنند که پرداختن به این مهم به خودیِ خود موجب ترویج و افزایش علاقه مخاطب به کتابخوانی خواهد شد.
 
وی با بیان اینکه مردم ایران ظرفیت و تمایل بالایی برای انجام کارهای فرهنگی و مشارکت در امور فرهنگی دارند، تاکید کرد: این علاقه و ظرفیت می‌تواند به حل مشکلات و رفع گره‌های فعلی حوزه فرهنگ و کتابخوانی بیانجامد. قدرتمندشدن گام دوم انقلاب اسلامی نیز در گرو بهره‌مندی از ابزار فرهنگی و به‌ویژه استعانت از کتاب و کتابخوانی است و برای تحقق اهداف این بیانیه جوانان و نوجوانان ما باید کتابخوان و کتاب دوست بار بیایند.
 
زهره سادات لاجوردی گفت: تمرکززدایی فعالیت‌های فرهنگی از کلان‌شهرها و پایتخت به توزیع عادلانه‌تر امکانات حوزه کتاب و کتابخوانی انجامیده و واسپاری بخشی از وظایف مسئولان فرهنگی به تشکل‌های مردمی و صنوف می‌تواند از ظرفیت مردمی به‌عنوان بازویی قدرتمند و مقبول در بهبود این امر کمک بگیرد. با توجه به داوطلبانه بودن اغلب این خدمات علاوه بر به فعالیت درآوردن ظرفیت‌های فرهنگی مردمی، تشویق مردم به مشارکت‌هایی از این دست منافع دیگری هم دارد چراکه بخش مهمی از کار ضمن جلب نظر و مشارکت حداکثری، بدون تحمیل هیچ باری به بودجه به انجام می‌رسد. دولت نیز باید حمایت خود را با تسهیلگری، کاهش موانع و بسترسازی درباره اموری که از دست مردم و تشکل‌ها برمی‌آید، به انجام برساند.
 
بیست‌و‌نهمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تا یکم آذرماه ١٤٠٠ با شعار «جای خالی را با کتاب خوب پُر کنیم» در سراسر کشور ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها