شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۱
مخاطب با کتابم همذات‌پنداری می‌کند

نویسنده مجموعه داستان «کلاق من صیگار می‌کشد» درباره عنوان این کتاب گفت: غلط‌های املایی آورده شده در نام داستان‌ها، به یکی از مفاهیم کتاب مربوط است و با بهره‌گیری از آن در صدد بودم در قالب داستان نشان دهم هر کار اشتباهی، به صرف اینکه مفهوم درست را برساند قابل چشم‌پوشی نیست و در هر صورت کار اشتباهی است.

مجتبی گودرزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره موضوع محوری مجموعه داستان «کلاق من صیگار می‌کشد» گفت: این کتاب یک مجموعه داستان به هم پیوسته است. هر شش داستان این مجموعه به تنهایی یک داستان کامل هستند؛ اما مخاطب از داستان سوم به بعد متوجه می‌شود که جریانی بین داستان‌ها وجود دارد که آن‌ها را به هم مرتبط می‌کند.
 
وی با بیان اینکه در آخرین صفحات کتاب مخاطب با داستان هفتم مواجه می‌شود افزود: داستان پایانی برآیند کلی این مجموعه محسوب می‌شود و پازلی در ذهن مخاطب چیده می‌چیند. این نکته، نقطه تمایز مجموعه «کلاق من صیگار می‌کشد» نسبت به سایر مجموعه داستان‌های موجود در بازار کتاب است.
 
گودرزی ادامه داد: موضوع محوری کتاب، ارتباط غیرمستقیم شخصیت‌های هر داستان با فردی است که در هیچ کدام از قصه‌ها ویژگی منحصر به فرد یا عمل خاصی از او نمی‌بینیم؛ اما عقاید و افکارش بر زندگی همه شخصیت‌های داستانی این کتاب تاثیرگذار است. من این کتاب را بر اساس نیاز روز جامعه نوشتم و این‌طور نیست که داستان‌ها در جهانی دور از ما اتفاق بیفتد و مفاهیمش برای مخاطب ناآشنا باشد، از همین روست که مخاطب حتما با داستان‌ها هم‌ذات‌پنداری خواهد کرد.
 
وی درباره درباره عنوان کتاب و غلط‌های املایی که به عمد در عناوین داستان‌ها آورده شده نیز چنین توضیح داد: این غلط‌‌های املایی به یکی از مفاهیم کتاب مربوط است و با بهره‌گیری از آن در صدد بودم در قالب داستان نشان دهم هر کار اشتباهی، به صرف اینکه مفهوم درست را برساند قابل چشم‌پوشی نیست و در هر صورت کار اشتباهی است. در یکی از صفحات کتاب در گفت‌وگوی میان دو شخصیت داستان این مثال زده می‌شود و عنوان کتاب برگرفته از آن صحبت‌هاست.
 
گودرزی در پایان گفت: چاپ نخست این کتاب در حالی به پایان رسیده که قرار است چاپ دوم آن در ماه‌های آینده منتشر شود، ضمن اینکه نسخه الکترونیک کتاب «کلاق من صیگار می‌کشد» نیز قرار است تا هفته آینده در دسترس مخاطبان قرار ‌بگیرد.
 
این مجموعه شامل شش داستان با عناوین «وغطی موصا نبود»، «شسط صال سغوت»، «معجظه سوفی»، «گآو محربان مرموظ»، «هرامظادگی» و «کلاق من صیگار می‌کشد» است.
 
در بخشی از این کتاب آمده:
«هیچ وقت تحمل اصلاح‌شدن و هدایت‌یافتن را نخواهد داشت به محض اینکه اندکی از یک کار غلط احساس ندامت و پشیمانی کند، خیلی سریع دوست دارد درصدد جبران بربیاید. مثالش مثال آدمی هست که در کویر تاریک راه گم کرده؛ بارقه‌هایی از رعد و برق را می‌بیند؛ به سمتش می‌رود؛ اما چیزی نمی‌گذرد که باز هم در تاریکی می‌ماند. من همیشه دعوت به خردورزی کردم تا بتواند راه درست را در پیش بگیرد؛ اما مشکلش این هست که معنی خردورزی را با تفسیر و توجیه اشتباه می‌گیرد. ذهن قوی و مفسری دارد؛ وقتی در جایی می‌فهمد راه را اشتباه رفته، نه به اصلاح‌شدن و نه به تغییردادن مسیر پیش‌رو توجه می‌کند؛ سریع خودش را غرق در تفسیرها و توجیهات مختلف می‌کند تا به کرسی قضاوت بنشیند و حکم صادر کند که بی‌گناه است. پاداش این‌گونه فکرکردن همین است؛ تشویش واقعیت؛ پاداش تشویش واقعیت هم جز گمراه‌ماندن و گمراه‌کردن نیست.»
 
مجموعه داستان «کلاق من صیگار می‌کشد» در ۲۷۲ صفحه و به قیمت ۲۵ هزار تومان از سوی انتشارات هزاره ققنوس منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها