یکشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۲
وجود فاصله 320 هزار تنی بین نیاز و میزان تولید داخلی کاغذ/ نیازمند تقویت زیر‌ساخت‌های کتابخانه‌ای هستیم

محمد‌مهدی اسماعیلی، در برنامه نگاه یک تلویزیون درباره وجود فاصله نیاز و تولید داخلی کاغذ گفت: ۳۵۰ هزار تن کاغذ نیاز داریم و تولید کنونی، کمتر از ۳۰ هزار تن است، در‌حالی‌که کارخانه کاغذ مازندران توانایی تولید ۹۰ هزار تن کاغذ را دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در برنامه «نگاه یک» شبکه یک سیما، درباره مهم‌ترین مباحث حوزه فرهنگ به پرسش‌های مطرح شده پاسخ داد.

باید به تربیت کتابخوان توجه کنیم
اسماعیلی، درباره سرانه مطالعه کتاب در کشور که ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه اعلام شده، بیان کرد: سال گذشته با حمایت سازمان صدا و سیما پیمایشی درباره سرانه مصرف فرهنگی کشور انجام دادم. می‌دانیم که وضعیت مصرف کالا‌های فرهنگی مطلوب نیست و آن را می‌پذیریم، اما هر چه کتابخانه بسازیم یا کتاب تولید کنیم، در کنارش باید کتابخوان داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تولید بالای کتاب بدون کتابخوان را بی‌‌فایده دانست و ادامه داد: یکی از رویداد‌های قابل توجه و موثر بر افزایش سرانه مطالعه «فرهنگ عمومی» است؛ چراکه با افزایش میل به مطالعه، تحقیق و پژوهش، سرانه را افزایش می‌دهد. بنابراین باید دست نیاز به سمت وزارت آموزش و پرورش دراز کنیم. این وزارتخانه یکی از اعضای اصلی شورای فرهنگ عمومی است.
 
ظرفیت کارخانه‌های کاغذ داخلی برای خودکفایی در تولید کاغذ
این مقام مسئول در وزارت ارشاد گفت: در تهران در میان انبوه امکانات فرهنگی، بچه‌ها جز کتاب‌های درسی به کتابی دست نمی‌زنند. این معضل باید با یافتن راه‌حل بر‌طرف شود.

وی درباره شرایط اقتصادی مردم و اینکه حاضر نیستند در شرایط کنونی هزینه‌ای برای محصولات فرهنگی صرف کنند، گفت: معاونت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاه‌هایی را برگزار می‌کند، اما قیمت تمام‌شده کتاب را باید کاهش دهیم. برای تحقق این هدف، سه‌شنبه هفته گذشته به همراه وزیر صمت، جلسه‌ای با معاون اول رئیس جمهور برگزار و تصمیم بر این شد طی یک‌سال و نیم، صنعت نشر را به خودکفایی برسانیم تا بخشی از هزینه‌ها کاهش یابد. البته ملی کردن صنعت نشر از اولویت‌های برنامه‌های بنده در جلسه رأی اعتماد به مجلس بود.

اسماعیلی با بیان این مطلب که 90 درصد کاغذ کشور، وارداتی است، افزود: ۳۵۰ هزار تن کاغذ نیاز داریم و تولید کنونی، کمتر از ۳۰ هزار تن است؛ در‌حالی‌که کارخانه کاغذ مازندران می‌تواند تا ۹۰ هزار تن کاغذ تولید کند. اگر چند کارخانه کاغذ و چند اتفاق خوب در این کارخانه‌ها مثل مازندران و خوزستان و... رخ دهد، قادر خواهیم بود بیش از ۸۵ درصد نیاز کاغذ را تا یک‌سال و نیم آینده در داخل تولید کنیم.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: راهکار دوم برای توسعه کتابخوانی، تکمیل زیرساخت‌های کتابخانه‌‌‌ای است. مردم پول ندارند کتاب بخرند، اما می‌توانند کتاب بخوانند و عضو کتابخانه‌ها باشند. در این مسیر باید قرائتخانه‌ها افزایش پیدا کند تا فضای فرهنگ عمومی و فضای مطالعه برای مخاطب توسعه پیدا کند و در نهایت، رغبت بیشتری برای مطالعه ایجاد شود.
 
تدوین لایحه حمایت از نویسنده و ناشر در دستورکار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اسماعیلی، درباره قاچاق کتاب و راه‌های مقابله با آن بیان کرد: مقابله با قاچاق کتاب و محصولات فرهنگی یکی از نکات اصلی است. با تکثیر غیرقانونی کتاب مواجه هستیم. با پرفروش شدن یک کتاب، تکثیر غیر‌قانونی آن در میدان انقلاب آغاز می‌‌شود که موجب متضرر شدن ناشر و نویسنده متضرر است؛ اما چه باید کرد؟

طی سه ماه گذشته با همکاری دستگاه‌های قضایی، پیگیری‌هایی صورت گرفته، اما برای حمایت از نویسنده و ناشران، به اداره حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌ای را تاکید کردم تا در قالب لایحه تدوین و به زودی راهی مجلس شود. این قانون و لایحه به‌روز است و به زودی تقدیم مجلس خواهد شد تا ناشران و نویسندگان کمتر متضرر شوند. برای پیشگیری از ضرر و زیان انتشار آثار در فضای مجازی نیز در انتظار نهایی شدن لایحه هستیم.
 
برگزاری نمایشگاه‌های حقیقی و مجازی در هفته کتاب/ حمایت از دانشجویان تحصیلات تکمیلی
 وی در پایان سخنان خود درباره گرانی کتاب‌های دانشجویی و مقطع تحصیلات تکمیلی گفت: در حال حاضر برنامه روشنی برای این گروه ندارم، اما قرار است برنامه‌های حمایتی را تدوین کنیم، به‌ویژه برای دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی تا کتاب‌ها با تخفیف به این گروه عرضه شود؛ اما طی برگزاری هفته کتاب از اواخر آبان‌ماه، نمایشگاه‌های مجازی و حقیقی طراحی شده تا علاقه‌مندان کتاب می‌توانند با تخفیف خوب، کتاب تهیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها