یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
سوختن سردیس نخستین محقق ایرانی حوزه سینما در آتش

«مصطفی نباتی‌نژاد»، عضو شورای شهر اسلامی اصفهان، به نقل از احمد رضایی، شهردار منطقه 5 اصفهان، از آتش‌زدن سردیس «زاون قوکاسیان» مستندساز فقید، مولف کتب سینمائی و پژوهشگر و مدرس سینمای اصفهانی ارمنی‌تبار در میدان جلفا به دست افراد ناشناس خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در اصفهان، «مصطفی نباتی‌نژاد»، عضو شورای شهر اسلامی اصفهان، به نقل از احمد رضایی، شهردار منطقه 5 اصفهان، از آتش‌زدن سردیس «زاون قوکاسیان» مستندساز فقید، مولف کتب سینمائی و پژوهشگر و مدرس سینمای اصفهانی ارمنی‌تبار در میدان جلفا خبرداد.
 
زاون قوکاسیان زاده ۱۳۲۹ و درگذشته ۱۳۹۳، کارگردان، فیلم‌ساز، منتقد، پژوهشگر و مدرس ایرانی ارمنی‌تبار صاحب‌نظر سینمای ایران بود. وی در اصفهان به دنیا آمد و از دانشگاه همین شهر، در رشته شیمی فارغ‌التحصیل شد؛ اما از همان جوانی سینما را برگزید. علاوه بر نگارش یادداشت و نقدهای سینمایی، چندین عنوان کتاب در حوزه سینما و سینماگران تألیف کرد.
 
 قوکاسیان در ادامه دوران فیلمسازی خود در سال‌های پس از انقلاب اسلامی ایران به عنوان یکی از برجسته‌ترین مستندسازان و پژوهشگران حوزه سینما مطرح شد. از سال ۱۳۶۰ همکاری با شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرد و فیلم‌ها و مجموعه‌های مستند باارزشی را به ویژه در حوزه آشنایی با ارمنیان ایران تولید کرد.
 
 در سال ۱۳۶۰ فیلم مستند مردم نگارانه خاج شویان یا اپیفانی و غسل تعمید، برای تلویزیون تولید کرد. در ۱۳۶۱ آرمن و میلاد مسیح و سال ۱۳۶۲ فیلم بلند همه، فرزندان من دربارهٔ جنگ ایران و عراق و ۱۳۶۳ عیسی مسیح، آموزگار حقیقت را ساخت.    قوکاسیان، کار تحقیق و تألیف کتاب‌های سینمایی خود را از سال ۱۳۵۰ با انتشار کتابی دربارهٔ فیلم چشمه از ساخته‌های آربی آوانسیان، فیلمساز ایرانی، شروع کرد. انتشار این کتاب باعث شد تا نام زاون قوکاسیان به‌عنوان نخستین محققی که درباره یک فیلم کتابی نوشته و منتشر کرده، در تاریخ هنر و تاریخ سینمای معاصر ایران ثبت شود.
 
دو کتاب زاون قوکاسیان، یکی دربارهٔ زندگی و آثار ارحام صدر، بازیگر و فیلمساز قدیمی ایران و همشهری او، و دیگری به نام «بردی از یادم» دربارهٔ لرتا، بازیگر تئاتر و همسر عبدالحسین نوشین از بنیانگذاران تئاتر نوین ایران، در مدتی که وی در اتریش بستری بود آماده چاپ شدند.
 
در ۱۳۹۳ کتابی با عنوان «بردی از یادم» از زاون قوکاسیان به چاپ اول رسید که ضمن روایت زندگی لُرتا، خواننده را با فراز و فرود بیش از صد سال تاریخ هنرهای نمایشی در ایران آشنا می‌سازد. این کتاب شامل مجموعه ای از چند مصاحبه و همچنین گفتگوهای ارزشمند زاون با لُرتا است.  
 
مریم قدسیه، فعال فرهنگی و رسانه اصفهانی، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در اعلام کرد: بعدازظهر جمعه 7 آبان‌ماه عکسی از جای خالی سردیس زنده‌یاد زاون قوکاسیان، سینماگر، منتقد و مدرس شناخته‌شده اصفهان، در میدان جلفا در فضای مجازی منتشر شد. عکس را بهنام تاجمیر ریاحی، عکاس اصفهانی گرفته بود و این پرسش را ضمیمه‌اش کرده بود که کسی خبر دارد سردیس زاون کجاست؟ چند ساعتی پس از انتشار این عکس، جوابیه‌ای از مصطفی نباتی‌نژاد، عضو شورای شهر اسلامی اصفهان منتشر شد که به نقل از احمد رضایی، شهردار منطقه 5 اصفهان، خبر از آتش‌زدن این سردیس و اقدام برای تعمیراتش برای نصب مجدد داده بود.   
 
احمد رضایی، شهردار منطقه 5 اصفهان ضمن تأیید تخریب مجسمه زاون قوکاسیان که پیش از این در میدان جلفا قرار داشت، گفت: حدود چهار یا پنج روز قبل به‌صورت شبانه این مجسمه مورد تخریب قرار گرفت و به همین دلیل مجسمه در دست تعمیرات قرار دارد.
 
او ادامه داد: درحال حاضر این مجسمه برای تعمیرات به سازمان زیباسازی ارجاع شده و اینکه سازنده اصلی قرار است آن را تعمیر کند یا خیر به عهده سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان است. البته بهتر است مرمت این مجسمه توسط سازنده اصلی آن انجام شود؛ ولی به طور کلی درخصوص این موضوع سازمان زیباسازی به عنوان یک مرجع فنی تصمیم خواهد گرفت.

یادآوری می شود، آتش‌زدن، ربودن و شکسته‌ یا مفقودشدن مجسمه مفاخر شهرهای ایران خبرهایی است که ممکن است زیاد بشنویم. به این موارد می‌توان آمار متعدد دیگری از ربودن و تخریب مجسمه‌ها، صرفا در اصفهان را اضافه کرد که درسال‌های قبلی با جریان رسانه‌ای و یا حتی بدون آن اتفاق افتاده است؛ داستانی که هرازچندگاهی در شکلی تازه در نقطه‌ای از اصفهان رخ می‌دهد و این بار به میدان جلفا و سردیس زاون کشیده شده است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها