سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
مشکلات چاپخانه‌داران در دیدار با معاون پارلمانی رئیس جمهوری پیگیری شد

ضرورت الحاق بخشی از اختیارات صنعت چاپ به وزارت صمت و حمایت از به جریان افتادن این موضوع از جمله موضوعاتی بود که چاپخانه‌داران روز گذشته در دیدار با معاون پارلمانی رئیس جمهوری مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، ظهر روز گذشته (دوشنبه 26 مهر) رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران و جمعی از فعالان صنف چاپ، با سیدمحمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
در این دیدار احمد ابوالحسنی، اسکندر خمسه پور، علی مغانی،‌میریونس جعفری، مهرداد نباتچیان، حسین احمدی، سعید حاجیلو، حسین محمدی مهرعلیان، طاهر آشتیانی، امیر هومن محمدی، محمود ذوالفقاری، رضا رضائی و تقی علیان حضور داشتند و درباره مشکلات صنعت چاپ، فرصت‌ها و خط مشی صنعت چاپ صحبت کردند.

احمد ابوالحسنی، رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران با اشاره به جزئیات این دیدار به ایبنا گفت: ما در این دیدار عنوان کردیم که اهمیت چاپ در  تکمیل حلقه تولید و صادرات در تمامی صنایع بسیار بالا است و بدون چاپ، امکان عرضه هیچ کالایی وجود ندارد و به همین دلیل چاپ فراصنعتی است که به اقتصاد مولد هویت می‌بخشد.
 
وی افزود: در ادامه نیز به مشکلات و چالش‌های موجود در مسیر فعالیت و توسعه صنعت چاپ کشور اشاره کردیم و گفتیم که وضعیت چاپخانه‌ها، شاخص مهمی برای ارزیابی توسعه اقتصادی یک کشور به شمار می‌آید و اگر امروز شاهد هستیم که صنعت چاپ ایران با جایگاه واقعی خود فاصله دارد و نمی‌تواند در منطقه حرف اول را بزند، علتش سیاست ها و تصمیمات غیر کارشناسی بوده که از سوی مسئولان وقت مرتبط با این صنعت اعمال شده است.
 
ابوالحسنی با اشاره به طرح نکات و دغدغه‌های پیشکسوتان و فعالان این صنعت در دیدار با معاون پارلمانی رئیس جمهور، توضیح داد: یکی از موضوعاتی که در این نشست مطرح شد معافیت چاپ از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بود، زیرا با وجودی که چاپ و خدمات چاپی بستر مناسبی را برای صادرات کالاهای مختلف از کشور فراهم می‌کنند،  ولی نقش آن در هیچ بخشی از اقتصاد مولد ثبت و رصد نمی شود و این معافیت برای تشویق فعالان چاپ اهمیت زیادی دارد.
 
وی یادآور شد: در ادامه نیز به ضرورت قرار گرفتن چاپ در زیر مجموعه وزارت صمت اشاره شد و گفتیم که امروز یکی از مشکلات اصلی صنعت چاپ ایران، قرار نداشتن در زیر مجموعه وزارت صمت است و با توجه به وجهه صنعتی چاپ، بهتر است این صنعت زیر مجموعه صمت قرار گیرد و برای حل و فصل مسائل آن نیز باید میزی تحت عنوان میز چاپ تشکیل شود که تحت مدیریت اتحادیه چاپخانه‌داران باشد.
 
ابوالحسنی از بازبینی قوانین حوزه چاپ به عنوان یک ضرورت نام برد و گفت: در این نشست پیشنهاد دادیم  بهتر است برای تدوین قوانین مرتبط با چاپ، از کارشناسان و صاحب‌نظران اتحادیه چاپخانه‌داران مشورت گرفته شود، و نظرات آنها مورد استفاده قرار گیرد.
 
به گفته وی، ‌از دیگر مباحثی که در این نشست از سوی کارشناسان چاپ مطرح شد این بود که شورای سیاستگذاری صنعت چاپ بار دیگر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شود، شورایی که در دو سال آخر وزارت دکتر محمد حسینی تشکیل شد ولی متاسفانه با تغییر دولت غیر فعال شد.
 
ابوالحسنی همچنین به ارایه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های صنعت چاپ ایران در این دیدار توسط فعالان این حوزه اشاره کرد و گفت: در این بحش بر ضرورت تدوین یک تقویم برای چاپ تاکید و عنوان شد که  صنعت چاپ برای مقابله با رکود حاکم بر بازار محصولات چاپی نیاز به تدوین یک تقویم اساسی برای فروش و ایجاد بازارهای جهانی جدید دارد.
 
وی همچنین درباره دیگر مسائل طرح شده در این دیدار توضیح داد: در این دیدار گفته شد که مشکلات فعلی صنعت چاپ ناشی از قوانین و مقرراتی است که متناسب با شرایط و امکانات فعالان صنف چاپ تدوین نشده است و قانونگذاران باید برای تدوین قوانین چاپ  از صاحبنظران و دست‌اندرکاران صنف مشورت بگیرند و نظرات آنها را جویا شوند.
 
 ابوالحسنی با بیان اینکه ضرورت الحاق بخشی از اختیارات صنعت چاپ به وزارت صمت یکی از عمده‌ترین موضوعات طرح شده در این نشست بود، گفت: از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور درخواست کردیم که از لایحه الحاق صنعت چاپ به وزارت صمت حمایت کند تا دوباره این لایحه در مجلس به جریان بیفتد.
 
رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران با بیان اینکه معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز پس از صحبت‌های اهالی چاپ خواستار دسته‌بندی مشکلات و چالش‌های مطرح در این جلسه و ارائه آن در قالب یک نامه مکتوب برای پیگیری در مجلس و دولت شد تا صنعت چاپ ایران بار دیگر به جایگاه نخست خود در منطقه دست پیدا کند.
 
وی یادآور شد: سیدمحمد حسینی در این دیدار از امکان اصلاح و بازبینی مقررات و قوانین برای حل مشکلات، دغدغه‌ها و آسیب‌های موجود خبر داد و گفت که امیدواریم با روحیه گره‌گشایی و پویایی دولت سیزدهم مشکلات موجود اقتصادی برطرف شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها