یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵
ردیف اعتباری برای خرید کتاب از مؤلفان و ناشران بومی استان نداریم

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام ضمن اذعان به اینکه ردیف اعتباری برای خرید آثار از مؤلفان و ناشران بومی استان وجود ندارد، در عین حال گفت: هر سال سعی شده که از منابع و اعتبارات محدودی که در دست داریم، برای خرید از آثار این عزیزان استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، «سمیه حیدری» متولد 1360 در ایلام، دانش‌آموخته مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر و دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی است. از اسفندماه سال 98 به عنوان مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام منصوب شده و پیش از آن معاون نهضت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام بوده است.

درخصوص اقدامات و برنامه‌های اجراشده در این اداره‌کل، با وی به گفت‌‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

در استان ایلام چند باب کتابخانه عمومی وجود دارد؟

در حال حاضر 31 باب کتابخانه شهری، 14 باب کتابخانه روستایی و 6 باب کتابخانه مشارکتی در استان وجود دارد که کتابخانه‌های مشارکتی با جمعیت هلال احمر، امور آب و فاضلاب ایلام و اداره کل زندان‌هاست.
 
هدف اصلی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در چه اصول و مبنایی قرار گرفته است؟

در مجموع هدف اصلی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تشویق عموم مردم به بحث مطالعه و همچنین ارتقاء فرهنگ عموم جامعه است. ما تلاش می‌کنیم تا کتابخانه‌های عمومی را به عنوان یک پایگاه فرهنگی، اجتماعی به جامعه معرفی کنیم تا بتوانیم از طریق اجرای برنامه‌های متنوع و با کیفیت در ترویج فرهنگ مطالعه و همچنین ارتقای فرهنگ عمومی جامعه بسزایی داشته باشیم.
 
لطفاً از تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر فعالیت کتابخانه‌های عمومی استان بگویید.

در خصوص اثرات مخرب ویروس کرونا بر فعالیت‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان، باید عرض کنم که کرونا بر تمام فعالیت‌هایی که لازمه‌ی آنها ایجاد یک تجمع برای ارائه خدمات است، تاثیرات خیلی منفی گذشت. از جمله اینکه کتابخانه‌ها به عنوان دستگاه‌های خدمت‌رسان و فضاهایی که در یک فضای سربسته و تجمع صورت می‌گرفت، متاسفانه از همان ابتدای شیوع ویروس کرونا مدت‌های مدید در یک مرحله چهار ماهه و بعد از آن کتابخانه‌ها تعطیل بودند و بعد از آن فقط کتابداران حضور داشتند صرفاً بابت اینکه فضای کتابخانه را آماده‌سازی کنند برای حضور اعضا. اما بعد از آن با توجه به اینکه شهرها و استان‌های ما در محدوده نارنجی و قرمز قرار می‌گرفت، کاملاً کتابخانه‌ها تعطیل می‌شدند و اجازه ورود اعضا به کتابخانه‌ها نبود.

از طرفی در اداره‌کل برنامه‌های متنوع فرهنگی زیادی را در سال گذشته اجرا کردیم. برای هر مناسبت ملی و مذهبی سعی می‌کردیم یک برنامه مناسب و در خور شأن آن مناسبت اجرا کنیم، برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی‌مان. اما این همه برنامه‌ها در فضای مجازی اجرا می‌شود و قطعاً فضای مجازی به اندازه‌ی فضای واقعی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد و افراد کمتری را به‌عنوان مخاطبانمان در این فضا داشتیم. اگر ما این یک سال درگیر کرونا نبودیم، قطعا می‌توانستیم تاثیرات مثبت برنامه‌هایمان را خیلی بیشتر از این در جامعه ببینیم. انشاالله هرچه سریعتر این ویروس از بین برود و ما بتوانیم در خدمت مخاطبان و مردم عزیزمان باشیم.
 
در زمان شیوع همه‌گیر ویروس کرونا، یکی از اقدامات خوب و مؤثر اداره‌کل، راه‌اندازی «پیک کتاب» برای مخاطبان بود. از این اقدام و میزان اثربخشی آن برایمان بگویید.

یکی از دغدغه‌های افراد اهل مطالعه استان ما این بود که در زمان قرنطینه تمایل داشتند مطالعه کنند، اما با توجه به اینکه ما بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا موظف بودیم کتابخانه‌ها را تعطیل کنیم و مجوز ارائه خدمات به اعضا را نداشتیم، نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی هم برای اعضا و هم کتابداران ما ایجاد کرده بود. بابت همین مسئله با همکاری استاندار و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، اقدام به راه‌اندازی «پیک کتاب» کردیم به شکلی که در این مقوله هر کدام از اعضای کتابخانه‌ها و حتی فردی که عضو کتابخانه ما نباشد در صورتی که تمایل به مطالعه کتاب را داشته باشد، می‌تواند از طریق سایت: http://www.samanpl.ir/ که سامانه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است، کتاب مورد نظر را جستجو کند و اگر کتاب را در کتابخانه‌های سطح شهر ایلام داشته باشیم، می‌تواند با شماره کتابخانه مورد نظر تماس بگیرد و با کتابدار صحبت کند و ما به صورت رایگان با ارائه آدرس از طریق اعضا کتاب را در منزل خدمت عزیزان ارائه می‌دهیم و بعد از یک یا دو هفته دوباره همکاران ما به درب منزل یا محل کار فرد مراجعه و کتاب را تعویض می‌کنند و یا اینکه کتاب را مجدد به کتابخانه برمی‌گردانند. ما در این مرحله هم به دنبال این هستیم که فرهنگ کتاب و مطالعه را در جامعه ترویج دهیم و هم اینکه از فرصت قرنطینه استفاده کنیم برای اینکه فرصت‌ها به بطالت سپری نشوند و زمان‌هایی را که در اختیار داریم، به نحو مفیدی استفاده بهینه و بیشتری شود.

 
منابع دریافتی کتاب و مواد خوانداری و مطالعاتی برای کتابخانه‌های عمومی استان، چگونه و از چه مسیرها و مراجعی تامین می‌شود؟

منابع دریافتی کتاب و مواد خوانداری و مطالعاتی در چند مرحله می‌توانیم کتاب‌های مختلفی را کتابخانه‌هامان تامین کنیم. یکی به صورت متمرکز و متناوب از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور کتاب‌هایی که تازه به چاپ رسیده‌اند و بر اساس نیازسنجی که توسط کتابداران انجام گرفته برای کتابخانه‌ها مستقیم از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ارسال می‌شود. از طرف دیگر گاهی کتابداران می‌توانند یک نیازسنجی داشته باشند و خرید ویژه را در قالب طرح خرید انتخاب کتابدار و تخصیص مبلغی برای کتابخانه‌های شهری و روستایی در نظر می‌گیرند و کتابدار می‌تواند برای کتابخانه‌اش اقدام به خرید کتاب کند. مورد دیگر از طریق اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی است هر چند منابع و اعتبارات ما محدود است، اما سالیانه تلاش می‌کنیم از نویسندگان و ناشران بومی کتاب خریداری کنیم. زیرا وظیفه ما است که قفسه کتابخانه‌ها را از کتاب‌های مربوط به ناشران و نویسندگان بومی بروز و تامین کنیم تا مردم بیشتر با فرهنگ از لحاظ سیاسی، اجتماعی و اقتصادی آشنا شوند. مورد دیگر هم اهدای کتاب از سوی بخش‌های حقیقی و حقوقی است از جمله اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سازمان‌ها و نهادهای دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه کتاب و سایر دستگاه‌های دولتی. همچنین گاهی پیش می‌آید ما با توجه به تفاهم نامه‌هایی که با دستگاه‌های دولتی داریم، برای اجرای یک سری برنامه‌ها، بسته‌هایی فرهنگی در اختیار ما قرار می‌دهند ما از طریق آن بسته‌های فرهنگی که در اختیار اعضا قرار دهیم، مسابقات یا برنامه‌های فرهنگی را اجرا کنیم.
 
تفاهم‌نامه‌هایی که با ادارات و نهادهای دولتی که منعقد شده، با چه اهدافی بوده است؟ لطفاً از میزان تحقق این تفاهمنامه‌ها بگویید.

در خصوص تفاهمنامه‌هایی که با ادارات و نهادهای دولتی منعقد شده، هر دستگاه جهت هم‌افزایی به دنبال انعقاد تفاهمنامه می‌رود. وقتی ما با دستگاه‌های دولتی تفاهمنامه‌هایی را منعقد می‌کنیم، به دنبال آن هستیم که دستگاه مقابل برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به ما کمک کند و ما هم در مقابل، به آن دستگاه کمک کنیم برای ارتقا و دستیابی به هدف اصلی که خود دستگاه دارد. به عنوان مثال زمانی ما با اداره کل منابع طبیعی استان تفاهم‌نامه‌ای را منعقد می‌کنیم، از طرفی ما انتظار داریم که این دستگاه در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و مطالعه با اجرای مسابقات، رونمایی از کتاب و جلسات نقد و بررسی کتاب به ما کمک کند از طرفی دیگر ما هم سعی می‌کنیم در برنامه‌هامان مباحث مربوط به منابع طبیعی را در نظر داشته باشیم. کارگاه‌های آموزشی برای حفظ منابع طبیعی برای اعضا برگزارکنیم و در رسیدن به هدف اصلی دستگاه، آنها را کمک کنیم با اجرای برنامه‌های فرهنگی. خوشبختانه هر چند با توجه به اینکه ما در سال گذشته با توجه به درگیری کرونا خیلی نتوانستیم برنامه‌ها را به صورت مشترک و حضوری برگزار کنیم، اما سعی کردیم در مناسبت‌های مختلف با هر دستگاه حداقل یک برنامه اجرا کنیم خیلی برنامه‌هایی همزمان با دستگاه دیگر استفاده می‌شدند دارای کیفیت و بیشتر و ارزش والاتری بودند.
 
لطفاً از فعالیت انجمن کتابخانه‌های عمومی استان و شهرستان بگویید.

ما هم انجمن کتابخانه‌های عمومی استان داریم، هم در هر شهرستان یک انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان در بخش‌هایی هم به همین شکل است. واقعیت این است که در انجمن‌ها با توجه به اعضای حقیقی آنها دارند، به دنبال این هستیم تا مشکلات و مسائل کتابخانه‌ها را در این جلسات رسمی به سمع‌ونظر مسئولین استان شهرستان و یا منطقه و یا بخش برسانیم. با توجه به اینکه استاندار رئیس انجمن است و در شهرستان‌ها نیز فرمانداران رئیس انجمن هستند، فرصت مناسبی برای ارائه نگرانی‌ها و دغدغه‌ها و مشکلات و از طرفی ارائه خدمات و فعالیت‌هایی که کتابخانه‌های ما انجام داده‌اند و از طرف دیگر اعضای حقوقی ما که با توجه به تخصص آنها این افراد را انتخاب می‌کنیم، قطعاً در پیشبرد اهداف ما در انجمن‌ها تاثیرات مثبتی دارند و به عنوان یک بازوی توانمند می‌توانند ما را به اهداف اصلی‌شان برسانند و فضای مناسب را برای رسیدن به اهداف مورد نظر مهیا کند.

سعی می‌کنیم اعضای حقیقی انجمن را هم با توجه به فعالیت‌ها و تخصص‌هایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی و دغدغه‌هایی که در این حوزه دارند، انتخاب کنیم و امیدواریم حضور این افراد در جلسات انجمن برای ما مفید باشد البته تاکنون هم به این شکل بوده است؛ وقتی ما فردی را که در حوزه کتاب و کتابخوانی مطالعه و نویسندگی دستی بر آتش داشته، قطعاً می‌تواند به ما برای دفاع از حق و حقوقمان کمک شایانی کند، برای اینکه ما می‌خواهیم مسائل‌مان را در جلسات انجمن مطرح کنیم عزیزان برای اثبات آن‌ها می‌توانند کمک‌های بسزایی به ما داشته باشند.
 
 
از اقدامات اداره کل برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌هایی همچون رونمایی کتاب، برگزاری‌ مسابقات‌ فرهنگی‌، جشنواره رضوی، محافل‌ ادبی، نشست‌های تخصصی و... از این برنامه و سایر فعالیت‌های اداره کل بگویید.

ما کتابخانه‌ها را به عنوان یک پایگاه فرهنگی اجتماعی می‌بینیم و اعتقاد ما بر این است اگر بخواهیم فرهنگ مطالعه را در جامعه گسترش دهیم، یکی از اقداماتی که در این امر به ما کمک می‌کند اجرای برنامه‌های فرهنگی متنوع در رده‌های سنی مختلف با توجه به سلایق عموم جامعه است. از جمله برنامه‌هایی که تأثیرگذاری و مخاطبین بیشتری داشته‌اند، جشنواره رضوی است که هر سال با همکاری بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود. در این جشنواره تلاش می‌کنیم فرهنگ کتاب و مطالعه و همچنین کتاب‌های مرتبط با سیره اهل بیت مرتبط با سیره پاک ائمه معصومین به ویژه حضرت امام رضا (ع) را گسترش دهیم. نیز محافل ادبی از اقدامات ارزشمند نهاد کتابخانه‌های عمومی در سال گذشته است الان در سطح استان انجمن یک محفل ادبی و در هر شهرستان یک محفل ادبی وجود دارد. برای این محافل دبیرهایی معرفی و تعیین شده‌اند که از شخصیت‌های برجسته ادبی فرهنگی استان و شهرستان هستند که می‌توانند با توجه به توانایی‌های تخصصی که دارند به ما کمک کنند، برای اینکه بتوانیم فرهنگ مشارکت عمومی جامعه را در فعالیت‌های ادبی نهادینه کنیم و اعتلا بخشیم.

همچنین در بین مردم که مخاطبین ما در کتابخانه‌ها هستند، سعی می‌کنیم نسبت به شعر و ادبیات فارسی انگیزه ایجاد کنیم. نیروهای متعهد و متخصص ادبی را به منظور ایجاد تحول فرهنگی در خدمات کتابخانه‌ها ساماندهی کنیم. هر چه قدر ما بتوانیم افراد فرهنگی فعال و برجسته سطح استان مخصوصاً در حوزه‌های شعر و ادب فارسی پای آنها را باز و حضور آنها را در کتابخانه‌ها پررنگ کنیم، قطعاً می‌توانیم در پیشبرد اهداف ما در کتابخانه‌ها تأثیر بسزایی داشته باشیم. نویسنده‌های خوب و متبحر و توانمند و مطرحی که در سطح ملی هم داریم اما از آنجا که کودکان و نوجوانان آینده‌سازان این مملکت هستند، سعی کرده‌ایم با توجه به اینکه بضاعت مالی ما محدود است و از طرفی شرایط کرونا ما را محدود کرد، متناسب با هر برنامه از کتاب‌های کودکان و نوجوانان رونمایی داشته باشیم، چرا که با این کار انگیزه بسیاری در ذهن نویسنده و خانواده‌اش ایجاد کردیم به شکلی که حرکت آنها و کارشان دیده شد و از طرف دیگر برای سایر کودکان و نوجوانان هم ایجاد انگیزه می‌کنیم که وارد این حوزه شوند و ان شاالله بتوانیم در آینده نویسندگان و مولفان قوی و قدرتمندی را در سطح استان کشور داشته باشیم.
 
کتابخانه مرکزی استان به عنوان مکانی فرهنگی از اهمیت بسیاری برخوردار است. این کتابخانه دارای چه بخش‌هایی است و چه تعداد کتاب دارد؟

کتابخانه مرکزی به عنوان اصلی‌ترین کتابخانه عمومی استان دارای بخش‌های خدمات اینترنت، مرجع، نشریات، دفاع مقدس، مخزن، کتاب کودک، بخش نابینایان، سالن‌های مطالعه خواهران و برادران و بخش بوفه است که سعی ما بر این است که بتوانیم به بهترین شکل خدمات رسانی داشته باشیم. از طرف دیگر سالن جلسات و آمفی تئاتر این مجموعه در حال تکمیل است. به امیدخدا این فضاها در اختیار ما قرار داده خواهد شد تا انشاالله بعد از ریشه‌کنی هرچه سریع کرونا و حضور اعضا، فضای مناسبی برای اجرای برنامه‌های فرهنگی داشته باشیم. ضمناً مجموعه کتابخانه مرکزی استان ایلام، در حال حاضر 40 هزار و 100 جلد کتاب دارد.
 
با عنایت به اقدامات کتابخانه‌های عمومی به عنوان نهاد متولی توسعه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان و نیز همکاری برخی از ادارات فرهنگی در استان، هنوز با نقطه ایده‌آل در کتاب و کتابخوانی فاصله داریم به نظر شما مشکل و راهکار برون رفت از آن چیست؟

واقعیت این است که کار فرهنگی در حال حاضر در تمام کشور و دنیا به‌سختی انجام می‌گیرد. در کشورهای در حال توسعه، این اقدام سخت‌تر و با موانع و مشکلات بیشتری روبه‌روست چرا که ما در این کشورها هنوز به توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی نرسیده‌ایم. قطعاً در این حالت توسعه فرهنگی هم به‌سختی انجام می‌شود هرچند اعتقاد ما بر این است که توسعه فرهنگی، زمینه‌ساز توسعه سیاسی اقتصادی و اجتماعی است اما به هر حال اگر بخواهیم در کشور کار فرهنگی انجام بگیرد، فقط امور و نهادینه کردن یک موضوع فرهنگی، مختص یک دستگاه فرهنگی نیست، همه دستگاه‌ها تمام مردم جامعه و نهادها باید پای کار بیایند تا بتوانیم فرهنگی را در جامعه تعریف کنیم و آن را اعتلا ببخشیم، به ویژه بحث کتاب و کتابخوانی. یکی از دستگاه‌هایی که می‌توانند خیلی در این موضوع اثرگذار باشند، آموزش و پرورش است. ما فرزندانمان را برای آموزش و پرورش به دست آنها می‌سپاریم و اگر بخواهیم در ذهن و تفکر اعتقادات یک فرد، فرهنگی نهادینه شود، قطعاً در همان آموزش‌های اولیه در سنین کودکی می‌توانیم انجام دهیم. والدین هم در همان سنین کودکی و خردسالی و سن یک و دو سالگی فرزندشان، خودشان اهل مطالعه باشند و هر شب برای فرزندشان کتاب بخوانند و کتاب در دست شان باشد، فرزندان به کتاب علاقه مند می‌شوند. مهد کودک‌ها هم می‌توانند تاثیرات فراوانی داشته باشند. در حال حاضر هم صدا و سیما و اصحاب رسانه باید همگی پای کار بیایند.

بحث کتاب و کتابخوانی، خیلی گسترده است. الان به خاطر فضای مجازی به عنوان یک رقیب برای این مقوله، چون دارای تنوع زیادی هست برای سنین و سلیقه‌های مختلف، می‌تواند جوابگوی نیازهای افراد باشد به همین خاطر است که مردم از کتابخانه‌ها و کتاب جدا شده‌اند و آنها را به فراموشی سپرده و وارد فضای مجازی شده‌اند. به همین خاطر اگر بخواهیم مردم را همچنان به کتابخانه‌ها جذب کنیم، بایستی فضای کتابخانه‌ها فضایی استاندارد و عامه‌پسند باشد. به طوری که مخاطبان وارد فضا شوند علاقه‌مند شوند به حضور در این فضا چه از لحاظ سمعی بصری و فضای مناسب و راحت باشد و از طرفی دیگر منابع مطالعاتی ما غنی باشد. متاسفانه در این چند سال اخیر با توجه به اینکه چاپ کتاب با مشکل روبه رو شده و هزینه‌های چاپ و نشر بالا رفته، امروزه کتاب‌هایی که باب میل کتابخوان‌های ماست، ممکن است در کتابخانه‌ها به سختی پیدا شوند. باید سعی کنیم برای تمام سنین و سلایق و با در نظر گرفتن تمام قوانین و مقررات، کتاب‌های مورد نظر بتوانیم در کتابخانه‌ها داشته باشیم و در کنارش بتوانیم فضایی راحت، دلچسب و صمیمی را برای اعضا فراهم کنیم، قطعاً همه این‌ها می‌توانند تاثرات مثبت در روند ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی داشته باشد.
 

کمی هم از بخش ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی برایمان بگویید.

بخش نابینایان کتابخانه مرکزی ایلام در سال ۹۴ به صورت رسمی تاسیس شد. بعد از ۲ سال توسط شرکت سامسونگ در راستای مسئولیت‌های اجتماعی تجهیز و در سال 97 بازگشایی و به عنوان کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان بخش نابینایان معرفی شد. اعضای این کتابخانه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ نفر هستند و میانگین مراجعه آنان در شرایط عادی، ماهیانه بالغ بر ۴۰ نفر بوده و نیمی از اعضا را کودکان و نوجوانان تشکیل داده‌اند در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار عنوان کتاب گویا و ۴۴۸ نسخه کتاب به خط بریل در زمینه‌های گوناگون در این مجموعه گردآوری شده که ۹۹۰ عنوان کتاب گویا و ۸۰ نسخه کتاب بریل به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد. به‌روزآوری منابع مطالعاتی جامعه هدف توسط همکاران توانمند در این کتابخانه با همکاری مراکز تولید کتاب گویا از فعالیت‌های مهم در این مجموعه است. در این بخش، کتابداران از روشندلان عزیز هستند که با هوش و ذکاوت خاص خود و با توجه به این که مجموعه و افراد آشنایی دارند، به بهترین شکل این مجموعه را مدیریت می‌کنند و نتایج مثبتی را در این مجموعه می‌بینیم. در این کتابخانه، افزون بر فعالیت معمول، برگزاری کلاس آموزش کامپیوتر، اندروید، خط بریل، مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی، قصه گویی، شعرخوانی، موسیقی و... به اعضا ارائه می‌شود. همچنین سعی شده در زمینه فرهنگسازی با دعوت از مدارس انجمن‌های شعر و دیگر اقشار و گروه‌ها برای بازدید از کتابخانه مخصوص نابینایان، آنها را با توانمندی‌ها و شرایط زندگی افرادی که با آسیب بینایی روبه‌رو هستند آشنا کنند، تا جامعه شناخت بیشتری از قشر نابینا و کم بینا پیدا کند. همچنین در این مجموعه در زمان قبل از کرونا، سعی می‌شد در مناسبت‌های مختلف، با همکاری انجمن نابینایان و کم‌بینایان برنامه‌های مختلفی برای اعضا برگزار شود. همچنین نشست‌های کتابخوانی، معرفی کتاب در فضای مجازی، مسابقات آنلاین ثبت و ارائه کتاب به صورت برخط و پاسخگویی به مسائل رایانه و تلفن همراه از جمله خدماتی است که کتابداران توانمند در این بخش انجام می‌دهند.
 
یکی از دغدغه‌های مؤلفان بومی شیوه حمایت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان از آثارشان است. لطفاً از میزان حمایت اداره کل از مؤلفان و ناشران بومی بگویید.

ما در اداره کل کتابخانه‌ها برای خرید از مؤلفان و ناشران بومی، متاسفانه هیج ردیف اعتباری نداریم اما با توجه به اینکه احساس می‌کنیم ناشران و مؤلفان بومی بر گردن ما حق دارند، وظیفه داریم برای تامین منابع کتابخانه‌ها از کتاب‌ها و منابع بومی استفاده کنیم. هر سال سعی شده که از منابع و اعتبارات محدود که در دست داریم برای خرید از آثار عزیزان استفاده کنیم. از جمله در سال 99 حدود 60 میلیون ریال از نویسندگان استانی کتاب خریداری و همچنین از نمایشگاه کتاب حوزه هنری که در همین سال برگزار شد، بالغ بر 30 میلیون ریال خرید داشتیم در سال ۱۴۰۰، تاکنون بالغ بر 110 میلیون ریال از نویسندگان استانی کتاب خریداری شده که امیدوارم به لطف خدا و کمک مسئولین برای تامین اعتبارات، بتوانیم همچنان حامی مولفان استان باشیم.
 
کتابخانه‌گردی برنامه‌ای نمادین است که می‌تواند تاثیرات خوبی بر جوامع هدف داشته باشد. لطفاً از این برنامه بگویید.

اسفندماه هر سال و در سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتابخانه‌گردی اجرا می‌شود. در این طرح، مردم و مسئولین و اقشار مختلف جامعه به کتابخانه‌های سطح شهر مراجعه می‌کنند و در یک روز نمادین، مردم با مراجعه به قسمت‌های مختلف کتابخانه‌ها، بخش‌ها، برنامه‌ها و فعالیت‌های فرهنگی که در این دستگاه و پایگاه‌های اجتماعی برگزار می‌شود، آشنا می‌شوند. کمی‌ها و کاستی‌ها را از نزدیک می‌بینند. حضور مسئولین باعث می‌شود بیشتر با مسایل کتابخانه‌ها آشنا شوند و بتوانند حمایت‌های مادی و معنوی بیشتری از کتابخانه‌ها داشته باشند. در کنار بخش کتابخانه‌گردی و بازدیدی که مردم و مسئولین از بخش‌های مختلف کتابخانه‌ها دارند، در کنار برنامه‌های فرهنگی از جمله نشست کتابخوانی، مسابقه کتابخوانی رونمایی از کتابخوانی هم همزمان برگزار می‌شود.

و سخن پایانی؟

امیدوارم بحث ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی به یک مسئله اولویت‌دار برای مسئولین تبدیل و جزو دغدغه‌های اصلی این عزیزان شود و بتوانند با نگاه ویژه به کتابخانه‌ها، کتابداران و کتاب‌ها هم از لحاظ مادی و هم از لحاظ معنوی ارزش و بهای بیشتری برای آن قائل شوند و وقت بیشتری را برای رفع مشکلات این نهاد ارزشمند مورد نظر قرار دهند، تا انشاالله بتوانیم با ایجاد کتابخانه‌های فعال و پویا در ارتقاء فرهنگ عمومی جامعه موفق باشیم چرا که توسعه فرهنگی قطعاً در گروه ارتقا سرانه مطالعه و افزایش سرانه ی چاپ و نشر کتاب و فضاهای فرهنگی به ویژه کتابخانه‌هاست و نیز از تلاش و اقدامات ارزشمند خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مرکز و استان به سهم خودم تقدیر می‌کنم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها