دوشنبه ۲ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۰۰
«تاريخ سياسي ساسانيان» به چاپ سوم رسيد

«تاريخ سياسي ساسانيان» به قلم شادروان دكتر محمدجواد مشكور از سوي انتشارات دنياي كتاب به چاپ سوم رسيد و تا ماه ديگر در دسترس دانشجويان و تاريخ‌پژوهان قرار مي‌گيرد._

مدير انتشارات دنياي كتاب به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: اين كتاب دنباله تاريخ ايران باستان حسن پيرنيا (مشيرالدوله) است كه دكتر محمدجواد مشكور كار نيمه تمام وي را در زمينه تاريخ سياسي ساسانيان تكميل كرد.

علي‌اصغر عبداللهي افزود: اين كتاب در دو جلد تدوين شده و به تاريخ سياسي ساسانيان مي‌پردازد.

وي خاطرنشان كرد: اين كتاب جنبه‌های مختلف تاريخ و تمدن ساسانيان را در بخش‌هاي مجزا معرفی و بررسی مي‌کند. تاريخ سياسی ساسانيان، ساختار دولت ساسانی، اقتصاد، دين، سپاه جنگ، هنرهای مختلف دوره‌ ساسانی و... مباحث فصل‌های کتاب را تشکيل مي‌دهند.

مدير انتشارات دنياي كتاب يادآور شد: در پايان كتاب نيز گاه‌شماری ساسانيان، کتاب‌شناسی و نمايه مي‌آيد.

دكتر محمد جواد مشكور در سال 1297 خورشيدي، در محله سنگلج تهران به دنيا آمد. تحصيلات ابتدايي را در مدرسه تمدن و تحصيلات متوسطه را در مدرسه دارالفنون گذراند. وي در سال 1318 كارشناسي را در رشته ادبيات فارسي و ادبيات عرب به پايان رساند و در سال 1336 به اخذ درجه دكترا در تاريخ اسلام و فرق آن نايل آمد. 

مشكور در زمينه زبان‌هاي باستاني نيز تحصيل كرده است. وي در زمان اقامت در سوريه به تدريس تاريخ فرق اسلامي درباره فرقه‌هاي شيعه و تاريخ زبان‌هاي سامي در دانشگاه دمشق پرداخت و سرانجام در مهر سال 1358 پس از قريب چهل سال خدمت در دانشگاه بازنشسته شد. استاد مشكور در 25 فروردين‌ماه 1374 دار فاني را وداع گفت.

دكتر جواد مشكور چهل‌ و شش عنوان كتاب در كارنامه فرهنگي خود دارد و بيش از صد مقاله در زمينه ادبيات، تاريخ اديان و مذاهب، زبان‌شناسي به زبان‌هاي فارسي و عربي و فرانسوي به رشته تحرير درآورده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط