یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
تفاوت‌ بسته‌های جدید حمایت از فعالان فرهنگی و هنری چیست؟/ توجه دولت به ظرفیت‌های درآمد‌زایی صنایع خلاق

لادن حیدری، با اشاره به ویژگی‌های بسته جدید حمایتی از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، از افزایش میزان تسهیلات در دو قالب کارا و تسهیلات قرض‌الحسنه خبر داد و گفت: مقرر شده صنایع خلاق مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

لادن حیدری، معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، درباره تدوین بسته جدید حمایتی از اصحاب فرهنگ و هنر برای جبران آسیب‌های کرونایی بیان کرد: بسته حمایتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همراهی معاونت‌های تخصصی تهیه شده که یکی از بخش‌های آن شامل  تسهیلات «کارا» و قرض‌الحسنه است. در تلاشیم بعد از تصویب، منابع مالی این بسته را از سازمان برنامه و بودجه و با سایر نهاد‌ها تامین کنیم. بسته، بعد از ارائه در دولت، رونمایی خواهد شد.
 
وی با اشاره به افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه در بسته حمایتی جدید از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه افزود: تسهیلات قرض‌الحسنه، پیش‌تر نیز از طریق صندوق کارآفرینی امید تامین می‌شد؛ اما در مجموع 200 میلیارد تومان، آن هم برای همه متقاضیان فعال در حوزه‌های مختلف فرهنگ، هنر و رسانه بود؛ اما با توجه به گستره و دامنه وسیع صنوف فرهنگ، هنر و رسانه این مبلغ بسیار ناچیز بود. بنابراین بسیاری از متقاضیان منتظر ترمیم و تکمیل این تسهیلات هستند. درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برای تامین تسهیلات مرحله دوم، ارسال شده در دل این بسته، مشابه این اقدام با منابع بیشتر پیش‌بینی شده است.
 
حیدری در پاسخ به این پرسش که آیا متقاضیانی که پیش‌تر از حمایت‌ و تسهیلات کرونایی برخوردار شده‌اند، آیا می‌توانند مجدد برای دریافت تسهیلات جدید، به ثبت درخواست اقدام کنند یا خیر، گفت: اولویت نخست، افرادی هستند که پیش‌تر از تسهیلات برخوردار نشده‌اند؛ بی‌تردید اگر منابع مالی به اصطلاح اجازه بدهد، در پی تامین درخواست مابقی متقاضیان نیز برخواهیم آمد؛ اما همان‌طور که گفتم اولویت با گروه‌هایی است که پیش‌تر موفق به دریافت تسهیلات نشده‌اند.   
 
معاون توسعه‌ مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تفاوت بسته حمایتی جدید از اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه‌ بیان کرد: در این بسته پیشنهادی، تلاش حداکثری داشتیم، با کمک‌های مالی بلاعوض، افزایش یارانه‌ها، اعطای تسهیلات حمایتی، کمک به ترمیم بیمه‌های بیکاری و بیمه‌های تامین اجتماعی از طریق صندوق هنر و صنوف بیمه بیکاری، ارائه خدمات اعتباری مالی، شناسنامه‌دار کردن آثار هنری برای ارائه آثار به‌عنوان وثیقه بانکی و بیمه شدن آثار که پیش‌تر میسر نبود؛ همچنین تسهیل فرآیند‌‌های اداری اخذ مجوز‌ها برای بهبود محیط کسب و کار، تعویق معوقات بانکی و مالیاتی، حمایت‌های ویژه از پلتفرم‌های آثار فرهنگی و هنری و حتی قابلیت اجرا زنده آن‌ها، اعمال کپی‌رایت به‌عنوان یکی از حلقه‌های «اقتصاد فرهنگ» و خرید آثار فرهنگی و هنری را فراهم کنیم.
 
توجه ویژه دولت به صنایع خلاق

حیدری در پاسخ به این پرسش که رویکر‌د‌های سند «اقتصاد فرهنگ» در بسته تحولی دولت سیزدهم، چیست؟ بیان کرد: صنایع خلاق، با توجه به ویژگی‌های فرهنگی و هنری کشور، قابلیت تقویت اقتصاد کشور و زمینه‌ساز قطع وابستگی به درآمد‌های نفتی را دارد. رویکرد اصلی دنیا، توجه به اقتصاد صنایع خلاق است. کشور‌هایی که از این ظرفیت بهره‌مند هستند، خیلی بیشتر از کشور‌های دیگر درآمد‌زا شده‌اند.
 
 
وی ادامه داد: یکی از جنبه‌های اقتصاد فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی است که وزیر محترم در برنامه‌های خود به این دو حوزه اشاره داشتند. مابقی به صنایع خلاق و حوزه فرهنگ و هنر است. رویکرد اصلی دولت سیزدهم، توجه و تمرکز بر تقویت صنایع خلاق است و در بسته‌های ویژه‌ای که برای این منظور پیش‌بینی شده، مقرر شده صنایع خلاق مورد حمایت ویژه قرار بگیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها