شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷
فیلسوفی برای تمام فصول...

تکلیفی که آرنت روزی خود را ملزم به انجامش می‌دید، حال تکلیف ماست-تحمل باری که قرن حاضر بر دوش‌مان گذاره، باری که نه وجودش را انکار و نه مطیعانه سنگینی‌اش را تحمل کنیم.

به گزارش خبرگزای کتاب ایران(ایبنا) هانا آرنت بی شک یکی از تاثیرگذارترین اندیشمندان قرن بیستم است؛ فیلسوفی که آثار مهمی در  فلسفه سیاست به جای گذاشته و نقش او در این زمینه بر هیچ کس پوشیده نیست؛ اما چرا امروزه همچنان باید به آرای آرنت رجوع کرد و اندیشه‌های او را مورد توجه قرار داد؟ ریچارد. جی. برنشتاین در کتاب کوچک «چرا هانا آرنت را باید امروز خواند؟» سعی کرده به این پرسش پاسخ دهد. همان‌طور که در معرفی کتاب آمده است: «اخیرا علاقه به آثار هانا آرنت در جهان به طرز شگفت‌آوری جان تازه به خود گرفته است. آرنت نسبت به گرایش‌های شوم موجود در حیات معاصر که همچنان بر گلوی جهانیان پنجه می‌فشارد و جهان را با تهدیدهای جدی مواجه می‌سازد، سخت ژرف‌نگر و تیزبین بود. او مفهومی از سیاست و آزادی همگانی ارائه می‌دهد که ملاکی است انتقادی جهت داوری درباره چیستی نابه‌سامانی سیاست در عصر حاضر.»

ریچارد جیکوب برنشتاین نویسنده این کتاب متولد 14 مه 1932 فیلسوف و از استادان فلسفه در مرکز ورا لیست دانشگاه نیو اسکول نیویورک است که آثارش شامل طیف گسترده‌‎ای از موضوعات و سنت‌های فلسفی از جمله عمل‌گرایی آمریکایی، نئوپراگماتیسم، نظریه انتقادی، ساختارشکنی، فلسفه اجتماعی، فلسفه سیاسی و هرمنوتیک می‌شود.

او معتقد است که آرنت را باید امروز خواند؛ زیرا بینش نافذش به ما یاری می‌رساند که هم درباره ظلمتی که عصرمان را فرا گرفته است بیندیشیم و هم درباره سرچشمه‌های روشنایی. برنشتاین اندیشه آرنت را درباره مباحثی چون: بی‌تابعیتی و پناهجویان؛ حق برخورداری از حقوق؛ نژادپرستی و تفکیک نژادی؛ نقد آرنت از صهیونیسم: معنای پیش‌پا‌افتادگی شر؛ روابط پیچیده میان حقیقت، دروغ: قدرت و خشونت: سنت روح انقلابی؛ و نیاز مبرم هریک از ما برای پذیرش مسئولیت در قبال حیات سیاسی‌مان در قالب فصول کوتاه در کتاب مورد بررسی و واکاوی قرار می‌دهد؛ موضوعاتی که در جهان امروز همچنان مبتلابه هستند و نمی‌توان ساده از کنارشان گذشت. در حقیقت او در این کتاب کوتاه به شکلی اجمالی و خلاصه به بخش بزرگی از کارهای آرنت توجه داشته و تلاش کرده است از میان این آثار وسیع چکیده‌ای خواندنی و مورد استفاده برای جهان امروز استخراج کند.

برنشتاین آخرین سطرهای کتاب خود را این طور به پایان می‌رساند: «تکلیفی که آرنت روزی خود را ملزم به انجامش می‌دید، حال تکلیف ماست؛ تحمل باری که قرن حاضر بر دوش‌مان گذارده، باری که نه وجودش را انکار و نه مطیعانه سنگینی‌اش را تحمل کنیم. جا دارد که آثار آرنت امروزه‌روز خوانده شود زیرا که او در فهم خطراتی که همچنان ما را تهدید می‌کنند، بسا بصیر بود و ما را از بی‌اعتنایی به امور و بدگمانی بر حذر می‌دارد. او ما را واداشت نسبت به سرنوشت سیاسی خود مسئولیت‌پذیر باشیم. به ما آموخت که ما توانایی با همدیگر عمل‌کردن، آغازیدن، شروع‌کردن و تلاش‌کردن برای این که به آزادی واقعیت عینی و دنیوی ببخشیم را داریم. آغازیدن پیش از آنکه به یک رویداد تاریخی تبدیل شود، ظرفیت و توانایی اعلای بشری است: «از منظر سیاسی، آغازیدن همسان با آزادی بشر است.»

کتاب «چرا هانا آرنت را باید امروز خواند؟» نوشته ریچارد جی برنشتاین با ترجمه حمید قانعی (فاضلی) در 144 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و قیمت 28‌هزار تومان به همت نشر آشیان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها