جمعه ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
نظارت بر قیمت کاغذ بیش از طرح‌های فصلی به کتاب‌فروشی‌ها رونق می‌دهد

به گفته خونگرم شاید اگر قیمت کاغذ کنترل شود، نیازی به اجرای طرح‌های حمایتی نباشد، زیرا هرچه قیمت کتاب بالاتر می‌رود، درخواست کتاب از طرف مردم کاهش پیدا می‌کند.

فرزانه خونگرم، مدیر کتاب‌فروشی کتابکده آوای هانا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره شرایط برگزاری تابستانه کتاب 1400 اعلام کرد: افزایش اعتبار مشتریان به 300 هزار تومان خوب است، اما به نظرم هنوز هم این رقم با میزان خرید و قیمت کتاب خیلی فاصله دارد. گاهی به نظر می‌رسد، چاره کار، اجرای این طرح‌ها نیست و شاید باید نظارت بیشتری روی توزیع و قیمت کاغذ در بازار انجام شود. یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده قیمت کتاب، کاغذ است. کاغذ بیشترین هزینه را در تولید کتاب دارد. اگر دولت مسائل مرتبط با کاغذ را کنترل و حمایت کند، قیمت کتاب تا این اندازه بالا نمی‌رود.  

وی با اشاره به اینکه هرچه قیمت کتاب بالاتر می‌رود، درخواست کتاب از طرف مردم کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: شاید اگر قیمت کاغذ کنترل شود، نیازی به اجرای طرح‌های حمایتی نباشد. در صورتی که با افزایش قیمت‌‌ها به‌خصوص اقلام اساسی، بودجه‌ای برای مردم باقی نمی‌ماند تا در زمان برگزاری طرح‌های فصلی به  خرید کتاب تمایل پیدا کنند.

کسی درِ کتاب‌فروشی را باز نمی‌کند
خونگرم با بیان اینکه تعداد کمی حتی در زمان طرح تابستانه، به خرید کتاب اقدام می‌کنند، توضیح داد: می‌توانم بگویم در روز چهارم اجرای طرح تابستانه، به اندازه یک پنجم اعتبار طرح را استفاده نکردیم.  کسی درِ کتاب‌فروشی را باز نمی‌کند. در دوره‌های قبل، اطلاع‌رسانی خیلی بیشتر صورت می‌گرفت، موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران پوسترهایی برای کتاب‌فروشی‌ها می‌فرستاد؛ همچنین در سطح شهر المان‌ها و نشانه‌هایی با موضوع طرح فصلی می‌دیدم یا در رسانه‌های جمعی تبلیغات و اطلاع‌رسانی وجود داشت تا مردم بدانند، می‌توانند از این یارانه استفاده کنند؛ اما در دوره‌های اخیر چندان خبری از اطلاع‌رسانی نیست. 

به‌گفته این کتاب‌فروش، توحه به جنبه‌های نمایشی طرح‌های فصلی، مشکلی از کتاب‌فروش و کسی که به کتاب نیاز دارد، حل نمی‌کند.

مدیر کتاب‌فروشی کتابکده آوای هانا در پیشنهاد برای اصلاح نحوه برگزاری طرح‌های حمایتی بیان کرد: به نظرم باید هیاتی متشکل از کتاب‌فروشان، مخاطبان کتاب، ناشران، مسئولان اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان و تاجر کاغذ تشکیل شود؛ تا برای پیدا کردن راهکارهای اساسی و رفع معضلات، ابتدا مشکل و ریشه‌ها شناسایی و با همفکری و اجماع راه‌حل‌های رفع مشکل حاصل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط