سه‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۲
اعتبار طرح‌های حمایتی با توجه به میزان فروش هر کتاب‌فروشی باشد

جلیلی‌راد با اشاره به کمبود اعتباردر نظر گرفته شده برای کتاب‌فروشان خواستار تخصیص اعتبار با درنظر گرفتن میزان فروش هر کتاب‌فروشی شد.

عبدل جلیلی‌راد، مدیر موسسه کتاب مهربان نشر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به احتمال اتمام سریع اعتبار کتاب‌فروشی‌ها بعد از اجرایی شدن افزایش 50 درصدی اعتبار مشتریان گفت: با اعتبار در نظر گرفته شده برای کتاب‌فروشی فقط تعداد محدودی مشتری را می‌توانم پوشش بدهم. اعتبار بهارانه کتاب‌فروشی سه میلیون تومان بود و در تابستانه اعتبار کتاب‌فروشی به چهار میلیون و 400 هزار تومان افزایش پیدا کرد، اما هنوز هم از روز سوم و چهارم اعتبار کتاب‌فروشی تمام می‌شود و معمولا نمی‌توانند دوباره شارژ کنند.

او درباره اطلاع‌رسانی و گستره آن اعلام کرد: در این دوره و دوره‌های قبلی شاهد اعلام خبر شروع طرح‌های حمایتی در اخبار بودیم. همچنین برای جذب مشتریان در ویترین کتاب‌فروشی پوستر و بنر نصب می‌کنیم؛ اما زمانی که اعتبار تمام می‌شود، نمی‌توانیم به مشتریان خدمات بدهیم.

کتاب‌فروش نمی‌تواند در فروش تخفیف بدهد
جلیلی‌راد پیشنهادی برای تخصیص بودجه مناسب هر کتاب‌فروشی ارائه داد و گفت: مسئولان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران می‌توانند میزان فروش هر کتاب‌فروشی را در ماه‌های مختلف بسنجند و برابر با میانگین آن در طرح‌های حمایتی به کتاب‌فروش اعتبار بدهند. در دوره‌هایی ابتدایی که این طرح برگزار می‌شد به کتاب‌فروشی ما اعتبار 10 میلیون تومانی اختصاص می‌گرفت، اما در این سال‌ها اعتبار به حدود 20 درصد اعتبار گذشته است. این اعتبار به اندازه‌ای نیست که بتواند پاسخگوی درخواست مشتری باشد.

او درباره راهکار جلوگیری از عادت مشتری به خرید کتاب با تخفیف توضیح داد: ارائه تخفیف آنقدر هم بد نیست، زیرا در زمان خرید و استفاده از طرح حمایتی به مشتری توضیح می‌دهیم که این تخفیف را وزارت فرهنگ و ارشاد از طریق موسسه خانه کتاب ارائه می‌کند و کتاب‌فروش نمی‌تواند در فروش تخفیف بدهد.

این کتاب‌فروش همچنین درباره لزوم خرید حضوری و استفاده از طرح‌های فصلی اعلام کرد: در خرید حضوری امکان نظارت بر خرید مشتری و جلوگیری از سوءاستفاده وجود دارد. در غیر این صورت اگر خرید اینترنتی باشد، ناشر می‌تواند از کتاب‌فروش خرید کند و با 20 درصد تخفیف سود بیشتری داشته‌باشد. روند در نظر گرفته شده برای ارائه کارت ملی برای استفاده از طرح‌های حمایتی مناسب است و تا به حال توانسته جلوی هرگونه سوءاستفاده را بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط