رستگار با اشاره به طرح کتاب ماه که در آن یک عنوان از تازههای نشر چشمه به مخاطبان هدیه دادهمیشود، اعلام کرد در نتیجه این طرح کتابفروشان میتوانند درباره سفارش کتاب برای کتابفروشی تصمیم درستتری بگیرند.
او افزود: کتاب حفره از 12 تیر در کتابفروشیهای سطح کشور توزیع میشود، روند فروش کتاب مانند سابق است و این طرح پیش از توزیع سراسری انجام میشود. با این روش کتابفروش میتواند تصمیم بگیرد که آن را سفارش بدهد یا نه. این دومین دور است که طرح کتاب ماه به کتابفروشان اختصاص دادهشدهاست. تنها شرط استفاده از این سهمیه این است که افراد کارمند کتابفروشی فیزیکی باشند.
به گفته رستگاری از اثری که به عنوان کتاب ماه انتخاب میشود، تعدادی به مخاطبان این نشر هدیه داده میشود. در این روش قرعهکشی یا گزینش دیگر وجود ندارد. او توضیح داد: برای هر عنوان انتخاب شده، سهمیه درنظر گرفته میشود و هر ماه مخاطب این هدیه تغییر میکند. برای مثال در دی ماه کتاب اهدایی به بلاگرهای کتاب تخصیص داشت. افرادی که صفحهای برای معرفی کتاب داشته باشند، بدون در نظر گرفتن تعداد افرادی که صفحه آنها را دنبال میکنند، میتوانستند از سهمیه استفاده کنند. تنها توقعی که داریم خواندن کتاب توسط مخاطبان است و لازم نیست کتاب را معرفی یا برای آن تبلیغ کنند.
این طرح یکبار به بلاگرهای ساکن تهران و یکبار به بلاگرهای شهرستان تخصیص دادهشدهاست. رستگار دراینباره ادامه داد: برای بالا بردن تعداد دریافتکنندگان و کاهش هزینه ارسال، از بلاگرهای تهرانی خواستیم تا کتاب را حضوری دریافت کنند. در شهرستانها و شهرهایی که چشمه در آنها شعبه ندارد، استقبال بالایی از طرح شد. این طرح یک دوره به کتاب کودک اختصاص دادهشد و تا بهحال در این طرح بیش از 600 جلد کتاب اهدا شده است.
این طرح از پاییز سال 99 شروع و 6 دوره برگزار شدهاست. به گفته مدیر امور مشتریان نشر چشمه میزان تاثیر ترویجی این طرح بر مخاطبان قابل سنجش نیست، زیرا برای معرفی کتاب اقدامات دیگری هم انجام میدهند. او افزود: مهمترین فایده طرح کتاب ماه این است که به وسیله آن رابطه چشمه با مخاطبان بهتر میشود. در این طرح به افرادی که از نظر نشر چشمه مهم هستند، مانند کتابفروشان، بلاگرهایی که در حوزه کتاب فعالیت میکنند و کودکان کتاب هدیه داده شده است.
نظر شما