سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵
حضور 114 کتابفروشی خراسان رضوی در «بهارانه کتاب»

معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از حضور 114 کتابفروشی استان در طرح «بهارانه کتاب 1400» خبر داد.

افشین تحفه‌گر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، از اجرای طرح فروش فصلی کتاب در استان در بازه زمانی 17 تا 24 خردادماه خبر داد و اظهار کرد: در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی از سوی فعالان فرهنگی و شهروندان در حوزه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در استان خراسان رضوی انجام شده و همین موضوع سبب افزایش سرانه مطالعه استان گردیده است.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: همین فعالیت‌های ترویجی باعث شده تا خراسان رضوی یک استان پیشرو در طرح فروش فصلی کتاب باشد؛ طوری‌که در 6 دوره اخیر این طرح بیشترین آمار فروش کتاب و همچنین نسخ خریداری شده بعد از استان تهران به ما تعلق دارد.
 
وی با اشاره به این که در 6 دوره قبل حدود 60 کتابفروشی در طرح فروش فصلی کتاب مشارکت داشتند، عنوان کرد: افزایش چشم‌گیری در مشارکت کتابفروشی‌ها اتفاق افتاده به طوری که در طرح بهارانه امسال 114 کتابفروشی ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد 28 کتابفروشی از شهرستان‌های استان و مابقی مربوط به مشهد هستند.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: در بحث رایانه تخصیص یافته برای استان در 6 دوره قبل مبلغی حدود 200 میلیون تومان بود اما با توجه به میزان استقبال مردم در اجرای طرح‌های فصلی این مبلغ افزایش یافت تا اینکه در طرح زمستانه سال گذشته به 750 میلیون تومان رسید.
 
تحفه‌گر، آخرین رقم فروش در طرح فروش فصلی کتاب را 2.5 میلیارد تومان برای استان عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان فروش کتاب بعد از استان تهران را داشتیم و همین موضوع باعث شده تا در طرح‌های بعدی رقم بیشتری از یارانه به استان اختصاص یابد.
 
وی با بیان اینکه همچون دوره گذشته تخفیف 20 درصدی برای علاقمندان به کتاب در طرح بهارانه امسال در نظر گرفته شده است، یادآور شد: سقف مجاز خرید برای هر خریدار 200 هزار تومان است و دوستداران کتاب می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی در چند نوبت و از چند کتابفروشی کتاب‌های عمومی، دانشگاهی و کودک و نوجوان را خریداری کنند.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی یادآور شد: بیشتر درخواست کتابفروشی‌ها برای حضور در طرح تابستانه کتاب مربوط به مشهد است و بعد از آن شهرستان‌های تربت حیدریه، نیشابور و سبزوار قرار دارد.
 
تحفه‌گر افزود: همچون دوره‌های فروش فصلی سال گذشته در این دوره نیز امکان خرید غیرحضوری و با استفاده از سامانه‌های فروش کتابفروشی‌ها فراهم شده تا از این طریق از ازدحام در کتابفروشی‌های به نام جلوگیری و زنجیره انتقال ویروس کرونا قطع شود.
 
وی درباره نقد‌هایی که به طرح‌های فروش فصلی کتاب می‌شود نیز گفت: با توجه به شرایط تحریم کتاب‌ها بسیار گران منتشر می‌شوند در همین راستا نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اجرای طرح‌هایی از جمله طرح فروش فصلی به دنبال ایجاد فرصت برای خرید کتاب از سوی علاقمندان این حوزه است و در حقیقت با اجرای این طرح می‌خواهد یارانه به صورت مستقیم در اختیار مخاطب قرار گیرد.
 
معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: نقدی مبنی بر اینکه یک نفر می‌تواند با چند کد ملی کتاب خریداری کند از سوی برخی از کتابفروشی‌ها مطرح می‌شود، در این رابطه باید گفت که کتاب کالای فرهنگی است نه سرمایه‌ای یا واسطه‌گری که خرید آن توسط یک نفر ضرری به جامعه وارد کند، کتاب‌های خریداری شده از سوی شخص قطعا دست به دست می‌شود و افراد دیگری می‌توانند آنها را مطالعه کنند و همین موضوع در افزایش تعداد علاقمندان به کتابخوانی تاثیر بسزایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها