دوشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
افزایش هزینه‌های تولید و چالش ناشران دینی در انتشار کتاب‌

محمدحسین محمودی، رئیس اتحادیه ناشران قرآنی و مذهبی گفت: افزایش هزینه‌های تولید و بالا رفتن قیمت مواد اولیه انتشار برخی کتاب‌های دینی و مذهبی را با چالش روبه‌رو کرده و مانع انتشار چاپ جدید آن‌ها شده است.

محمدحسین محمودی، رئیس اتحادیه ناشران قرآنی و مذهبی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به وضعیت ناشران قرآنی و مذهبی توضیح داد: اکنون بسیاری از کتاب‌های مورد نیاز مخاطبان آثار دینی در بازار با محدودیت روبه‌رو شده است؛ زیرا با توجه به قیمت بالای هزینه‌های تولید انتشار و چاپ جدید کتاب‌ها به‌صرفه نیست.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به قیمت بالای کاغذ بهای پشت جلد کتاب بالا می‌رود و این موضوع موجب می‌شود مخاطب نتواند کتاب مورد نیاز خود را تهیه کند و همین مساله چالش‌هایی را برای ناشران دینی و مذهبی ایجاد کرده است.
 
محمودی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: برخی کتاب‌ها حدود 1100 صفحه هستند و درحالی که قیمت آخرین چاپ آن حدود ۴۰ هزار تومان بود، الان با توجه به قیمت مواد اولیه گاهی سه برایر می‌شود و برخی کتاب‌های مذهبی و دینی دو جلدی نیز همین مشکل را دارند.
 
وی تاکید کرد: به همین دلیل امکان چاپ و عرضه بسیاری از این کتاب‌ها در نمایشگاه قرآن امسال نبود و اغلب شرکت‌کنندگان به عرضه کتاب‌های چاپ قدیم خود روی آوردند.
 
محمودی همچنین با بیان اینکه برخی از ناشران طی یکی دو سال اخیر از فعالیت در این حوزه خارج شده‌اند، عنوان کرد: بسیاری از ناشران توان تامین دخل و خرج و اجاره‌بها را نداشتند و آن‌هایی هم که اکنون فعالیت دارند یا قدیمی هستند یا با پشتوانه مالی قدیم ادامه می‌دهند.
 
 وی در ادامه یادآور شد: افزایش هزینه‌های تولید مانع انتشار کتاب‌های جدید شده است و برخلاف تصور همگان که فکر می‌کنند ما یارانه می‌گیریم و به همین دلیل قیمت کتاب‌ها پایین است اما باید بگوییم ناشران، دینی هیچ یارانه‌ ویژه‌ای نمی‌گیرند.
 
به گفته محمودی؛ بسیاری از ناشران دینی هنگام قیمت‌گذاری از حاشیه سود خود کم می‌کنند و کتاب را به قیمت تمام شده عرضه می‌کنند اما اکنون برای یکسری کتاب‌ها که تعداد صفحات بالایی دارد و بهای آن‌ها گاهی تا سه برابر می‌شود این قیمت‌گذاری‌ها سخت است زیرا مخاطب قبول نمی‌کند.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها