جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۰
تشریفات مدیران ابزار رفتار مثبت سازمانی است

اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به رفتارهای امروزی مقامات سیاسی و تجاری بپردازیم؛ متاسفانه بسیاری از مقامات ما که در مجامع بین‌المللی حضور دارند و ایران را نمایندگی می‌کنند با تشریفات آشنایی بین‌المللی ندارند و نیاز به آموزش و مشاوره در این زمینه شدیدا احساس می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، احمد یحیایی ایله‌ای دکترای علوم ارتباطات دارد و طی بیست سال اخیر به عنوان مشاور، مولف، محقق مدرس ارتباطات و تشریفات فعالیت داشته است، وی مولف شانزده جلد کتاب علمی و کاربردی در زمینه ارتباطات و تشریفات است و آثاری چون اصول و آداب تشریفات، مدیریت تشریفات، تشریفات هتل و استانداردهای تشریفات از جمله تالیفات وی در زمینه تشریفات محسوب می‌شود.
 
وی همچنین در یازدهیمن سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی به عنوان مولف برتر 60 سال اخیر روابط عمومی ایران انتخاب شد و تاکنون شش جلد از تالیفات وی به عنوان کتاب سال روابط عمومی برگزیده و معرفی شده است.
 
اواخر سال گذشته جدیدترین کتاب یحیایی ایله‌ای با عنوان «تشریفات مدیران» منتشر شد، اثری که به صورت کاربردی به موضوع چگونگی مدیریت تشریفات برای مدیران می‌پردازد، این موضوع بهانه‌ای شد تا دقایقی درباره این اثر با وی به‌ گفت‌وگو بنشینیم.
 


در ابتدا بگویید تشریفات بطور کلی چه نقش و سهمی در مدیریت و سیاست دارد؟

تشریفات یک ابزار است که بطور ویژه و جدی از اوایل قرن بیستم در مراودات و تعاملات سیاسی مورد توجه و تاکید قرار گرفته است. چرا که می تواند نقشی مثبت در همگرایی و همسوسازی دیپلمات‌ها و مقامات عالی کشورها لانجام دهد. البته هر چه از عمر تشریفات سیاسی گذشته است اهمیت اقدامات دتشریفاتی برای تعاملات و مذاکرات تجاری نیز روشن شده است و مدیران حوزه‌های اقتصادی و فرهنگی نیز به اهمیت کاربرد تشریفات را در مذاکرات و جلسات  بیشتر توجه کرده‌اند.
 
شما پیش از این هم در حوزه تشریفات کتاب نوشته‌اید، فکر می‌کنید با توجه به تجربیاتتان رفتارهای مقامات سیاسی و تجاری ایران تا چه حد بر مبنای تشریفات علمی و حرفه‌ای منطبق است؟
بحث تشریفات در ایران خیلی تازگی ندارد. در کشور کهن ایران حتی در دربار ساسانیان، اداره تشریفات و مراسم وجود داشته است. ولی کاربرد و رویکردهای تشریفات در دهه‌های اخیر حتی با اوایل قرن بیستم متفاوت شده است. تشریفات امروزی غیرتجملاتی‌تر شده و مبنای ارتباطات مثبت و محترمانه قرار گرفته است.
اما اگر بخواهیم واقع‌گرایانه به رفتارهای امروزی مقامات سیاسی و تجاری بپردازیم با احترام کامل به همه بزرگواران باید اشاره کنم که متاسفانه بسیاری از مقامات ما که در مجامع بین‌المللی حضور دارند و ایران را نمایندگی می‌کنند با تشریفات آشنایی بین‌المللی ندارند و نیاز به آموزش و مشاوره در این زمینه شدیدا احساس می‌شود.
 
بیاییم درباره تشریفات مدیران که موضوع اصلی آخرین کتاب شماست صحبت کنیم، این اثر به چه نکاتی اشاره دارد که در آثار قبلی شما به آن اشاره نکردید.
تشریفات مدیران سازمان‌ها از جمله مهمترین مقوله‌های تشریفات است که در تمامی سازمان‌ها باید بطور حتم جدی گرفته شود و مورد تاکید مدیران عالی‌رتبه سازمان‌ها بخصوص در مذاکرات و تعاملات بین‌المللی قرار گیرد. زیرا آداب‌دانی مدیران کمک می‌کند تا ارتباطات برون سازمانی بهتری شکل بگیرد، مشتریان احساس بهتری نسبت به سازمان داشته باشند و امتیازات بیشتری در معاملات و مذاکرات کسب شود.
 
این موضوع چه تاثیری در روابط و نتیجه کارها دارد؟
وقتی مدیران می‌دانند و می‌توانند به درستی رفتار کنند و آداب را رعایت کنند، حریم‌های رسمی و سازمانی بیشتر و بهتر رعایت می‌شود، رفتار مثبت سازمانی شکل می‌گیرد، اقتدار مدیریتی حفظ می‌شود و ضرورتی ندارد که مدیران گرفتار حاشیه‌های رفتار سازمانی شوند.
 
به نظر شما کتاب تشریفات مدیران تا چه حد می‌تواند به مقامات سیاسی و تجاری را در مذاکرات کمک کند؟
خیلی زیاد. بخصوص برای مدیران بخش خصوصی و تجاری می‌تواند راهنمایی کاربردی برای مذاکرات باشد. این کتاب برای کمک به مدیران مشتاق یادگیری رفتار تشریفاتی تدوین شده است و به مدیران، راهکارهای تشریفاتی را نشان می‌دهد و کمک می‌کند تا هوش تشریفاتی خود را برای بهبود روابط سازمانی به کار گیرند. می‌توانم بگویم کتاب تشریفات مدیران اولین کتاب تخصصی در موضوع ذکر شده در کشور است. این کتاب حاصل بیش از بیست سال مطالعه، تحقیق، آموزش و مشاوره در زمینه تشریفات است و می‌تواند نکات کاربردی بسیاری را در اختیار مدیران و هر کسی که این کتاب را مطالعه کند قرار دهد.
 
کتاب «تشریفات مدیران» تالیف احمد یحیایی ایله ای در تیراژ 3000 نسخه توسط انتشارات جاجرمی در اسفند 1399 منتشر و به بازار روانه شده است.


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها