سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
لزوم تعامل برگزارکنندگان کتاب سال و رسانه‌ها

بهلول علیجانی با بیان این‌که ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین عامه مردم موضوع مهمی است، گفت: برگزارکنندگان جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با کمک رسانه‌ها می‌توانند بخشی از رسالت خود را انجام داده و پیرامون آن فرهنگ‌سازی کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، بهلول علیجانی در گفت‌وگو با روابط‌عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران درباره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: امری بدیهی است که خالق یک اثر برای اینکه در معرض تقدیر و توجه قرار بگیرد اقدام به تولید محتوا نمی‌کند، اما وقتی یک اثر ارزشمند و مفید برای جامعه منتشر می‌شود امری مقبول و پسندیده است اگر مورد حمایت، تشکر و تقدیر قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: البته داوران و دست‌اندرکاران جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران باید تا جایی که می‌توانند در مرحله داوری عدالت را در انتخاب آثار رعایت کنند تا اثری که برگزیده می‌شود فاخر و قابل توجه باشد. در چنین شرایطی قطعا نمود بیرونی آن قابل مشاهده بوده و این رویداد فقط در حد یک جشنواره باقی نمی‌ماند.
 
این پژوهشگر حوزه جغرافیا پیرامون ترویج فرهنگ کتابخوانی در بین عامه مردم بیان کرد: این موضوع مهمی است که باید با کمک رسانه‌ها پیرامون آن فرهنگ‌سازی شود. به عنوان مثال دبیرخانه جایزه کتاب سال تنها به اعلام نام برگزیدگان و آثار برگزیده اکتفا نکند؛ بلکه اقدام به تالیف و نشر مقاله در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور کرده و در رسانه‌های عمومی مانند رادیو و تلویزیون محتوایی را آماده پخش کند تا مردم نیز در جریان این فعالیت‌ها قرار بگیرند.
 
او همچنین عنوان کرد: این در حالیست که این مراسم بیشتر در بین پژوهشگران و نویسندگان در سطح بالای جامعه شناخته شده است و شاید مردم عادی جامعه اصلا از برگزاری و نتایج آن مطلع نباشند.
 
بهلول علیجانی با تاکید بر این‌که وظیفه فرهنگ‌سازی، معرفی و نقد و بررسی آثار منتخب بر عهده برگزارکنندگان و اجراکنندگان این جشنواره است در پایان گفت: با نقد و بررسی آثار و حساس کردن مردم و قشر کتابخوان نسبت به آن، مردم هم وارد میدان شده و با مشارکت عموم افراد جامعه و هم‌افزایی که میان خوانندگان کتاب و مولفان و محققان ایجاد می‌شود قطعا هر سال شاهد رویداد بهتر و کم نقص‌تری نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها