یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۸
تغيير نگرش دبيران و  تجهييز كتابخانه مدارس

مدير نشر آدنا، تغيير نگرش دبيران آموزش و پرورش و تجهييز كتابخانه مدارس را از عمده‌ترين راهكارهاي ايجاد جنبش كتابخواني در مدارس عنوان كرد.

جمال نيكدست درباره طرح ايجاد «ساعت كتابخواني» در مدارس به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: اگر اين طرح عملي شود، تا حد زيادي در ايجاد و نهادينه كردن فرهنگ‌ كتابخواني در ميان دانش‌آموزان و خانواده‌هاي آنان تأثير خواهد داشت.

وي افزود: متأسفانه هم اكنون به قدري ميزان مطالعه دانش‌آموزان و نوجوانان پايين آمده كه حتي تمايلي به مطالعه كتاب‌هاي درسي هم نشان نمي‌دهند و بيشتر به سوي كتاب‌هاي كمك‌درسي گرايش پيدا كرده‌اند.

ناشر كتاب‌هاي كمك آموزشي معتقد است: مربيان و معلمان هر درس اگر چند دقيقه پاياني كلاس خود را به معرفي كتاب‌هاي غير درسي مرتبط با رشته خودشان اختصاص دهند و در تكاليفي كه به دانش‌آموزان مي‌دهند، فعاليت‌ها و پژوهش‌هاي كتابخانه‌اي را نيز از آنها بخواهند، نسل جوان ما به صورت عملي با اين حركت آشنا مي‌شوند و در اين جست‌وجو حتي از آثار ديگري آگاهي مي‌يابند كه انتظارش را ندارند.

وي درباره ايجاد راهكارهايي براي راه‌اندازي جنبش كتابخواني در مدارس عنوان داشت: در نخستين گام بايد معلمان و دبيران آموزش و پرورش در اين طرح توجيه شوند، زيرا اگر آنها به اندازه كافي اطلاع يا علاقه‌اي به مطالعه نداشته باشند، نمي‌توان فرهنگ كتابخواني را نهادينه كرد. در مرحله بعدي، بايد كتابخانه‌هاي مدارس تجهيز شوند تا انگيزه دانش‌آموزان افزايش يابد.

نيكدست با اشاره به توان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي براي گزينش آثار برتر و همكاري با آموزش و پرورش، يادآور شد: وزارت ارشاد با معرفي اين‌گونه كتاب‌ها به مدارس مي‌تواند كمك زيادي به اجراي اين طرح كند. همچنين برگزاري نمايشگاه‌هاي موقت به مناسبت‌هاي گوناگون در مدارس يكي ديگر از اين راهكارهاست و تأثير به سزايي در راه‌اندازي و جهت‌دهي به جنبش كتابخواني دارد.

مدير انتشارات كتاب‌هاي كمك آموزشي درباره نقش ناشران كتاب‌هاي كمك آموزشي در اجراي جنبش كتابخواني در مدارس گفت: ما مي‌توانيم كتاب‌هاي خودمان را به صورت امانت در اختيار موسسات آموزشي و مدارس قرار دهيم تا در نمايشگاه‌هاي خود عرضه كنند و در دسترس دانش‌آموزان قرار دهند. البته در اين راه از ساير پيشنهادات نيز استقبال مي‌كنيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط