چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کتاب را در هفته کتاب به زندگی روزمره مردم وارد کنیم

مدیر انتشارات براق هفته کتاب را زمان مناسبی برای ترویج کتابخوانی، ورود کتاب به زندگی روزمره و عادت به خرید اینترنتی کتاب دانست.

به‌گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ۲۴ تا ۳۰ آبان با شعار «دانایی؛ مانایی» برگزار می‌شود و سازمان‌ها و نهادهای مختلف با درنظرگرفتن زمان تخصیص داده شده به کتاب، اقداماتی برای کاهش مشکلات این حوزه و افزایش سرانه مطالعه انجام می‌دهند. صفا امیری، مدیر انتشارات براق، فرصت قرنطینه خانگی و همزمان شدن آن با هفته کتاب را زمانی مناسب برای ترویج فرهنگ خرید مجازی کتاب می‌داند تا مخاطبان در دوران پساکرونا هم بتوانند به عادت خرید غیرحضوری ادامه دهند.
 
بیست‌و‌هشتمین دوره هفته کتاب، در شرایطی برگزار می‌شود که همه‌گیری بیماری کووید19 موجب تغییر سبک زندگی افراد شده‌است، به نظر شما چه اقداماتی در این دوره از هفته کتاب ضروری است؟
حقیقت امر این است که در شرایط بسیار خاصی هستیم و بحث همه‌گیری بیماری کووید19، قرنطینه خانگی و گرانی‌ها موجب کاهش قدرت خرید مردم، به‌ویژه کاهش خرید کتاب شده‌است. همه این‌ها را وقتی کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که می‌توان ظرفیت‌های خوبی برای هفته کتاب ایجاد کرد. در ابتدا باید به این نکته توجه کرد که هفته کتاب نیاز به تبلیغات وسیع‌تر دارد تا مردم درباره آنچه در این هفته اتفاق می‌افتد، آگاه شوند. سازمان صدا و سیما باید بیشتر فعالیت کند، اطلاعات درباره این هفته را به مردم گزارش دهد. همچنین اگر خدماتی برای حمایت از خرید کتاب برای مردم درنظر گرفته‌شده‌است، مانند تخفیف‌های 20 تا 25 درصدی به اطلاع مردم برسد. چراکه مردم برای پرکردن زمان خود در دوران قرنطینه، نیاز به سرگرمی دارند و چه سرگرمی بهتر از مطالعه کتاب است؟

باید بخش پستی و انتقال کتاب در هفته کتاب از قدرت و امکانات بیشتری برخوردار باشد. یکی از نکات مهمی که در دوران قرنطینه می‌توان از آن استفاده کرد، تقویت فروش مجازی در مدت هفته کتاب است؛ چراکه بخش فروش مجازی کتاب در ایران به نسبت دیگر کشورهای پیشرفته، مقداری ضعیف است. همچنین در هفته کتاب باید اقداماتی برای معرفی آثار، تازه‌های نشر، خرید ارزان و سایتی جامع برای کتاب که همه بتوانند به آن دسترسی داشته‌باشند، انجام شود.
 
با‌توجه سنوات گذشته، به نظر شما هفته کتاب توانسته‌است آن‌طور که باید، تاثیرگذار باشد؟
اهداف هفته کتاب خوب و بلند مدت است. نه‌اینکه قابلیت اجرا نداشته‌باشند؛ اما برای اجرای آن برنامه‌ها نیاز به ابزار داریم. برای اینکه اثرگذاری کتاب را با اهداف هفته کتاب همسان پیش ببریم، در زمینه ابزارهای ابتدایی مشکل داریم. اعتقاد دارم که هفته کتاب به اندازه ظرفیت‌هایش تاثیر نگذاشته‌است و این به دلیل ابزارهایی است که در دسترس همگان نیست و سرمایه‌گذاری‌های لازم را ندارد.
 
منظورتان از ابزار چیست و چگونه می‌توان هفته کتاب را کارآمدتر کرد؟
زمانی که در دولت، یک هفته به‌عنوان موضوعی خاص نام‌گذاری می‌شود، مسئولان برگزاری آن هفته، به‌دنبال اطلاع‌رسانی درباره موضوع خاص و دست‌آوردهایشان در کوتاه‌مدت هستند. آن چیزی که باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد زمینه برای ترویج کتاب و کتابخوانی است. چیزی که در هفته کتاب باید به آن توجه کنیم، فراهم‌کردن شرایطی است که کتاب در زندگی روزمره مردم وارد شود. این مسائل جزء اهداف بلند مدت و اهدافی است که می‌توان گفت باید در این هفته در نظر قرار بگیرد.
 
ناشران چه اقداماتی می‌توانند در هفته کتاب انجام دهند؟
وظیفه ناشر مشخص است، یکی از وظایف ناشر این است که خلاهای موجود نسبت به کتاب را در جامعه شناسایی کند. کتاب را در اختیار مخاطبان قراردهد، البته ناشر باید کتابی را در اختیار مخاطبین خود قراردهد که به مخاطب چیز جدیدی عرضه کند. اگر ناشر بتواند به عنوان یک وظیفه به این مساله دقت کند، آن زمان است که مخاطبان برای خرید کتاب‌های جدید اقدام می‌کنند. زمانی که کتاب اثر خود را نداشته باشد و اطلاعات جنبی و آماری آن به درد مخاطب نخورد، مخاطب دست از خرید کتاب می‌کشد. توجه ناشر به میزان تاثیرگذاری کتاب بر مخاطب، مهم‌ترین وظیفه ناشر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط